Witam w świecie cyfrowego sterowania 
		    kolejek Digital Command Control - standard NMRA 
			sterowania.   | 
         | 
        
       
	    
		 
		  
		   | Uwaga: 
               Strony o DCC są ciągle rozbudowywane, więc proszę zaglądaj tu czasem by sprawdzić czy pojawiło się coś nowego. | 
		   
          
		     |   | 
		   DCC to bardzo proste, | 
		   
		  
		     |   | 
		   Wprowadzenie do sterowania cyfrowego w modelarstwie kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem systemu DCC, 
		       autor: Artur Czartowski,  (zaczerpnięte ze serwera: www.modelarstwo.org.pl). /td>
           |  
		  
		     |   | 
		   Cyfrowe sterowanie modelami kolejowymi DCC - ciekawa strona Karola Marcińczaka | 
		   
		  
		     |   | 
		   Kody identyfikacyjne dekoderów i 
               producentów dekoderów. | 
		     
		  
		     |   | 
		   Polski program do sterowania makietą przy pomocy DCC 
	           GbbKolejka. | 
		     
		  
		     |   | 
		   Porady. | 
		   
		  
		     |   | 
		   Instalacja dekodera DCC w : 
               01350, 
               02220B, 
               02300, 
               02510, 
               02531, 
               02621, 
               02630, 
               02709, 
               04410T, 
               11210, 
               36000, 
               36202, 
               501004, 
               92401 | 
		   
          
         | 
        
	   
	      | 
	    
	   
	    
		 
		  - Czy cyfrowe sterowanie (DCC) jest niezbędne ? 
 
		  - Nie, wcale. Ale sądzę, że ciekawiej jest, gdy możemy sterować kilkoma pociągami (nawet w przeciwnych kierunkach) 
	          po tym samym torze bez plątaniny kabli na podłodze czy makiecie.
 Mnie osobiście ujęła możliwość natychmiastowego przełączenia 
	          kierunku jazdy lokomotywy bez gwałtownego zatrzymania składu i szybkiego startu w stronę przeciwną. W zamian, skład łagodnie hamuje, 
	          staje i płynnie rusza w przeciwnym kierunku. Możemy niezależnie od tego czy lokomotywa/skład jedzie czy nie, zapalać i gasić 
	          światła czołowe lub oświetlenie w wagonach. Możliwe jest uruchomienie, na żądanie, dźwięków lub wytwornicy dymu. Oferowane są modele 
	          ze sprzęgami elektromagnetycznymi, podnoszone i opuszczane pantografy elektrowozów, otwierane i zamykane drzwi wagonów a także pełna 
	          kontrola nad dźwigiem kolejowym. Gdy sterujemy makietą z komputera (a nie ręcznym manipulatorem) możliwe jest panowanie nad 
	          wieloma składami równocześnie :-) układanie tras przejazdu z automatycznym przestawianiem rozjazdów i odpowiednim sygnalizowaniem 
	          na semaforach, np z wykorzystaniem oprogramowania GbbKolejka.   
		  - Co to jest DCC ?
 
		  - 
		   
		    
			 | Według 
	             Wikipedii:  | 
			 DCC (Digital Command Control) jest standardem cyfrowego sterowania modelami kolejowymi 
	             opracowanym przez NMRA (National Model Railroading Association). Standard ten 
		         określa wszelkie parametry transmisji danych, specyfikację elektryczną oraz mechaniczną urządzeń wchodzących w skład systemu oraz 
		         wyjaśnia całość zagadnień związanych z tym tematem. | 
		     
		    
	          Ale co to znaczy ? 
		   
		    
			 
			  
			   
			    
				  
			      
			         Fot.1 | 
			       
			      
			         Fot.2 | 
			       			     
				  
				 | 
			    
			   
			   | 
			 
		    By to wyjaśnić najprościej, zauważny, że silniczek lokomotywki 
	          obraca się z prędkością i w kierunku zależnym od napięcia dostarczanego do torów przez transformator z prostownikiem (prąd stały - 
	          Direct Current). Gdy pokrętło ustawione jest na "0", lokomotywka 
	          stoi, gdy przekręcimy pokrętło w lewo, bądź prawo, lokomotywka porusza się do przodu bądź do tyłu, z prędkością tym większą, im 
	          bardziej pokrętło jest wychylone. Mówimy w tym przypadku o sterowaniu ANALOGOWYM (Analog Control).   
		  - Gdy używamy sterowania CYFROWEGO, tory są zasilane stałym napięciem modulowanym (lub 
	          przemiennym Alternating Current). Zamiast zwykłego transformatora do 
	          sterowania lokomotywkami służy manipulator (sterownik, coś w rodzaju pilota do telewizora; fot.1 przewodowy, fot.2 bezprzewodowy). Wewnątrz lokomotywki jest układ 
	          elektroniczny (dekoder), który na podstawie przesyłanych z centralki poleceń 
	          wykonuje "rozkazy", czyli przyspiesza, zwalnia, zmienia kierunek jazdy, załącza lub wyłącza oświetlenie lokomotywy itd. 
	          Każda lokomotywa posiada własny "adres" i akceptuje polecenia wysłane TYLKO do niej, ignorując polecenia wysłane do 
	          innych modeli. 
 Dzięki takiemu rozwiązaniu, możliwe jest sterowanie różnymi pociągami na tym samym torze i w tym samym czasie, 
	          z różnymi prędkościami i to bez dzielenia makiety na sekcje (sterowane oddzielnie).   
		  - Co jest potrzebne na początku ?
 
		  - 
		   
		    
			 
			  
               
			    
				 
			      
			         Fot.3 | 
			       
			      
			         Fot.4 | 
			       			     
				  
				 | 
			    
			   
			   | 
			 
		    
		      Najprostszym rozwiązaniem jest zakupienie zestawu startowego ze systemem DCC. W sprzedaży dostępne są zestawy różnych producentów, 
			  np. na fot. 3. mamy zestaw Roco  35001  ze
			  systemem  multiMaus , na fot. 4
			  zestaw Roco  35009  z centralką  z21 . Można także, na portalach aukcyjnych, zakupić 
			  samo sterowanie bez taboru. Skupimy się na z21
			  jako na obecnie najpopularniejszym, za rozsądną cenę, w pełni spełniającym oczekiwania i dającym duże możliwości rozszerzenia
			  na przyszłość. System z21 umożliwia sterowanie taborem i akcesoriami (rozjazdy, sygnały i inne) przy pomocy myszek (manipulatorów) 
			  przewodowych oraz przy pomocy Wi-Fi smartfonem, z tabletu lub z komputera (dostępne jest firmowe oprogamowanie oraz można użyć aplikacji innych twórców).
			   Możliwe jest podłączenie przewodem do centralki manipulatorów zgodnych z XpressNet (Roco i inne, fot.5), a w przypadku centralki Z21 
			  (czarnej, o większych możliwościach) także i manipulatorów innych standardów, jak np. Loconet. Przy pomocy aplikacji możliwe jest pełne 
			  sterowanie taborem oraz stacją tworząc wirtualny pulpit sterowniczy. Na poniższych 
			  zdjęciach aplikacja „Z21” Roco: sterowanie lokomotywą (fot.8) i wirtualny pulpit sterowania stacją (fot.9). Oryginalny 
			  film Roco pokazuje możliwości sterowania przy pomocy systemu Z21/z21, można (na YT) załączyć napisy i ustawić automatyczne tłumaczenie na
			  język polski. Na stronie  www.z21.eu  znajdziemy
			  wiele informacji o ciągle rozwijanym systemie. Ciekawostką jest możliwość połączenia obrazu w tablecie z kamerką na czole lokomotwy
			  co udaje widok z okien lokomotywy podczas jej prowadzenia (fot.10).
		   
		    
			 
			  
			   
			    
				 
				  
				   
				    
					 
					    | 
					    | 
					    | 
					    | 
					    | 
					    | 
					    | 
			          
			         
					  | Fot.5 | 
					  Fot.6 | 
					  Fot.7 | 
					  Fot.8 | 
					  Fot.9 | 
					  Film na YT | 
					  Fot.10 | 
			          
				     
				    | 
			       
			      
			      | 
			    
			   
			  | 
			 
		    
	          By to zadziałało potrzebny jest, oprócz lokomotywy w wersji DCC, także sterownik (Command Station), który w połączeniu z zasilaczem 
			  napięcia przemiennego (Booster), zamienia wprowadzone przez operatora (Ciebie) instrukcje na zakodowane sygnały i wysyła je, poprzez szyny, 
			  do lokomotywy. Na fot.7 producent pokazuje jak podłaczyć centralkę z21 do torów.
			  można to zrobić bezpośrednio lub za pośrednictwem dodatkowych modułów, by zwiększyć ilość zasilanych składów. Oprócz gotowych rozwiązań renomowanych firm 
			  w sieci opisane są rozwiązania DiY, czyli do samodzielnego zbudowania lub jako kity do złożenia, ale to temat na 
			  zupełnie inną bajkę.   
		   - Czy możliwe jest mieszanie lokomotyw starego typu (Analogowych) z DCC ?
 
		   - Systemy DCC, zgodne ze specyfikacją NMRA, pozwalają na dostawienie jednej tradycyjnej lokomotywki 
	          (analogowej) na tor obsługiwany przez system DCC.
 Z naszych doświadczeń wynika jednak wniosek, że lepiej NIE stawiać 
	          lokomotywy analogowej na tory DCC gdyż może się uszkodzić silnik. Odwrotnie, czyli cyfrową lokomotywę na tor analogowy, 
	          można postawić i jeździć. Warunkiem jest by dekoder posiadał załaczoną funkcję wykrywania alternatywnego zasilania. 
			  Większość współczesnych dekoderów ją posiada i jest ona domyślnie załączona.   
		   - Co się stanie gdy przełączę się ze sterowaniem z jednej lokomotywki na drugą, czy ta pierwsza nie stanie ?
 
		   - Nie. Gdy wydasz lokomotywce polecenie (np prędkość i kierunek jazdy), sterownik wysyła polecenie do lokomotywy. 
	          Tam, wbudowany układ elektroniczny ustawi żądane parametry i nie są one zmieniane do czasu odebrania kolejnego rozkazu.
   
		    
		 
	     Literatura: 
         
         | 
        
               
      |