Do TT-tki nigdy nie był produkowany żaden system sterowania z prawdziwego zdarzenia. Jedynie jakieś klawiaturki
i proste przełączniki (patrz Katalog | Automatyka). Co prawda istnieją różne elektroniczne i mikroprocesorowe cudeńka produkowane przez znane zachodnie
firmy, lecz z powodów technicznych (są to systemy przeznaczone dla modeli H0 i większych), a przede wszystkim finansowych są one niedostępne dla
przeciętnego pasjonata kolejki TT, a w szczególności w Polsce. Jesteśmy więc skazani na własne pomysły i rozwiązania. W związku z tym uważam,
że ta część serwisu przeznaczona na opisy elektroniki do sterowania makiet, powinna przedstawiać "rodzime" rozwiązania - zarówno
prościutkie (takie dla początkujących) jak i poważne rozwiązania naszpikowane elektroniką (dla zaawansowanych).
Informacje o zachodnich rozwiązaniach (nawet tych dostępnych w tamtejszych sklepach) można potraktować jedynie jako ciekawostkę.
Można by zachęcić ludzi do przysyłania swoich pomysłów - a nuż trafią się jakieś perełki. Przedstawiamy poniżej kilka pomysłów, które mogą
być, warto rozwinąć lub będą rozwiązane:
|
Niezależne płynne ruszanie i zatrzymywanie pociągów (...) stosując oporniki przed
semaforami, przełączane pomiędzy sekcjami zasilacze lub elektroniczne "filtry" zamieniające gwałtowne skoki napięcia za przełącznikami
załączającymi sekcje, na łagodne opadanie lub wzrost napięcia. |
|
Sterowanie makiety za pomocą komputera, PC zbiera informacje o stanie makiety (np obecność kolejki
na torze) i steruje układami wykonawczymi - w oparciu o wycofywane z eksploatacji 386-tki. |
|
DCC |
Także kilka pomysłów na proste układy elektroniki:
Zajrzyj też:
Ostatnia zmiana -
19 lip 2009
|