TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
 dot ...jakie to proste
 dot Porady
  dot Normy NEM
  dot Instalacje
  dot 01350
   
  dot 02300
  dot 02510
  dot 02531
  dot 02621
  dot 02630
  dot 02709
  dot 04410T
  dot 11210
  dot 36000
  dot 36202
  dot 501004
  dot 92401
  dot Jak CV
 dot Producenci
 dot Dekodery
Makieta
 
Filatelistyka
545.639
 
   

   W małych lokomotywach, takich jak BR 81/92, V36 lub T334, trudno pomieścić Dekoder DCC. Lenz opracował super mały dekoder Gold mini, który pozwoli nam przerobić na cyfrowy parowóz BTTB - BR 92. Na przykładzie modelu 02220 można "zDYGITALizować" każdy z modeli rodziny BTTB: 2210 i 2220. Poniższy opis opisuje instalację oświetlenia czołowego (przód) oraz dekodera DCC w tendrzaku.
 

Krok 1
  • Na Fot. 1 widać dekoder [ NEM 651 ] o wymiarach 9 x 11 mm. W celu uniknięcia zwarcia do metalowych części lokomotywy, wkładamy dekoder do koszulki termokurczliwej i podgrzewamy by się na nim obkurczyła lub izolujemy plastikową taśmą izolacyjną. Tak przygotowany dekoder możemy już zamontować w lokomotywie.

Krok 2
  • Modele BR 81/92 produkowane przez BTTB nie posiadały żadnego oświetlenia, my jednak zamontujemy oświetlenie czołowe na żółtych LED'ach SMD.
    Rozpoczynamy od przewiercenia atrap reflektorów wiertłem o średnicy max. 1 mm (Fot. 2 i Fot. 3).

Krok 3
  • Dwie żółte diody świecące SMD łączymy w szereg wraz z rezystorem 680 ohm (lub 1 Kohm). Zalecam rezystor też SMD. Połączenia wykonujemy przy pomocy drutu nawojowego np. 0,35 mm w emalii (Fot. 4) - można go pozyskać z cewek od anteny ferytowej ze starego radioodbiornika. Obecnie (2024 r.) na popularnych portalach aukcyjnych można dostać LEDy SMD już z polutownymi przewodami. Przykładowe zdjęcia z aukcji fot 9 i fot 10. LEDy wklejamy za reflektorami tak by ich światło przechodząc przez wywiercone otwory skierowane było do przodu. Po zaschnięciu kleju boki LEDów (by światło nie prześwitywało do tyłu i wnętrza lokomotywy) oraz ślady po wierceniu i przewody malujemy farbą (czarny mat). Zamontowane oświetlenie z przewodami widać na Fot. 5.
     

LEDy SMD z przewodami LEDy SMD z przewodami
Krok 4
  • W miejsce po wyciętych elementach przeciwzakłóceniowych należy wlutować dekoder (Fot. 6). Dekoder należy wlutować lutownicą z cienkim grotem, z małą ilością lutowia (cyny). Należy go podłączyć w następujący sposób:

    1. czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
    2. czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
    3. pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z prawej szyny,
    4. szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z lewej szyny,
    5. biały przewód do zarówki/diody na przodzie lokomotywy,
    6. żółty przewód do zarówki/diody z tyłu lokomotywy - końcówki nie łączymy do niczego tylko izolujemy (no chyba że chcemy także białe światła z tyłu lokomotywy),
    7. niebieski zamyka obwód dla oświetlenia (schemat jak TU).

    Zamiana przewodów 1 i 2, oraz 3 i 4 nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować, że lokomotywa będzie świecić do produ, jadąć do tyłu, trzeba będzie zamienić przewody do silnika.
    Układamy i mocujemy przewody, a dekoder możemy zamocować z tyłu silnika.

Krok 5
  • Ponownie sprawdzamy prawidłowość wlutowania dekodera (zgodność pinów) oraz czy płytka dekodera nie styka się z innymi detalami lokomotywy, w razie konieczności możemy zastosować przekładki izolacyjne z kawałka cienkiego plastiku lub taśmy izolacyjnej.
    Jeśli jesteśmy pewni dokonanych zmian możemy lokomotywę ustawić na torze serwisowym i podłączyć do DCC. Zestaw powinien nam się zgłosić na adresie „3”.

Krok 6
  • Efekt końcowy sprawdzamy na torze. Należy jeszcze ustawić parametry CV tak by lokomotywa poruszała się się w sposób wierny oryginałowi - przede wszystkim należy ustawić wartość prędkości maksymalnej zgodny z Vmax prawdziwej lokomotywy.

 

[  Top  |  Powrót ]