W małych lokomotywach, takich jak BR 81/92, V36 lub T334, trudno pomieścić Dekoder DCC. Lenz opracował super mały dekoder Gold mini, który pozwoli nam przerobić na cyfrowy parowóz BTTB - BR 92.
Na przykładzie modelu 02220 można "zDYGITALizować" każdy z modeli rodziny BTTB: 2210 i 2220.
Poniższy opis opisuje instalację oświetlenia czołowego (przód) oraz dekodera DCC w tendrzaku. |
Krok 1 |
Na Fot. 1 widać dekoder [ NEM 651 ] o wymiarach 9 x 11 mm. W celu uniknięcia zwarcia do metalowych części
lokomotywy, wkładamy dekoder do koszulki termokurczliwej i podgrzewamy by się na nim obkurczyła lub izolujemy
plastikową taśmą izolacyjną. Tak przygotowany dekoder możemy już zamontować w lokomotywie.
|
|
Krok 2 |
|
|
|
Krok 3 |
Dwie żółte diody świecące SMD łączymy w szereg wraz z rezystorem 680 ohm (lub 1 Kohm). Zalecam rezystor też SMD.
Połączenia wykonujemy przy pomocy drutu nawojowego np. 0,35 mm w emalii (Fot. 4) - można go pozyskać
z cewek od anteny ferytowej ze starego radioodbiornika. Obecnie (2024 r.) na popularnych portalach aukcyjnych można
dostać LEDy SMD już z polutownymi przewodami. Przykładowe zdjęcia z aukcji fot 9 i fot 10. LEDy wklejamy za reflektorami tak by ich światło
przechodząc przez wywiercone otwory skierowane było do przodu. Po zaschnięciu kleju boki LEDów (by światło nie prześwitywało do tyłu i wnętrza lokomotywy)
oraz ślady po wierceniu i przewody malujemy farbą (czarny mat). Zamontowane oświetlenie z przewodami widać na Fot. 5.
|
|
Krok 4 |
W miejsce po wyciętych elementach przeciwzakłóceniowych należy wlutować dekoder (Fot. 6). Dekoder należy wlutować lutownicą z
cienkim grotem, z małą ilością lutowia (cyny). Należy go podłączyć w następujący sposób:
- czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był
odbierak z prawej szyny,
- szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak
z lewej szyny,
- biały przewód do zarówki/diody na przodzie lokomotywy,
- żółty przewód do zarówki/diody z tyłu lokomotywy - końcówki nie łączymy do
niczego tylko izolujemy (no chyba że chcemy także białe światła z tyłu lokomotywy),
- niebieski zamyka obwód dla oświetlenia (schemat jak TU).
Zamiana przewodów 1 i 2, oraz 3 i 4 nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować,
że lokomotywa będzie świecić do produ, jadąć do tyłu, trzeba będzie zamienić przewody do silnika.
Układamy i mocujemy przewody, a dekoder możemy zamocować z tyłu silnika.
|
|
Krok 5 |
Ponownie sprawdzamy
prawidłowość wlutowania dekodera (zgodność pinów) oraz czy płytka
dekodera nie styka się z innymi detalami lokomotywy, w razie
konieczności możemy zastosować przekładki izolacyjne z kawałka cienkiego
plastiku lub taśmy izolacyjnej.
Jeśli jesteśmy pewni dokonanych zmian możemy lokomotywę ustawić na torze
serwisowym i podłączyć do DCC. Zestaw powinien nam się zgłosić na
adresie „3”.
|
|
Krok 6 |
|
|
|
|
|