Strona główna
W górę

 
 

Modele BTTB - V200/BR221, BR118 i BR130 posiadają praktycznie identyczną budowę podwozia i napędu oraz znakomicie nadają się do zamontowania dekodera DCC. Na przykładzie modelu 02510 można "zDYGITALizować" każdy z modeli rodziny BTTB: 2510, 2520 czy 2640. Użyjemy dekodera M133 by martinezo.
 

 
Krok 1
  • Pierwszym krokiem jest przygotowanie dekodera do zamontowania w lokomotywie. W celu uniknięcia zwarcia do metalowych części lokomotywy, wkładamy dekoder do koszulki termokurczliwej i podgrzewamy by się na nim obkurczyła. Tak przygotowany dekoder (Fot. 1) możemy już zamontować w lokomotywie.

Krok 2
  • W lokomotywie analogowej (Rys. 1) napięcie z transformatora poprzez szyny trafia do silniczka poprzez elementy przeciwzakłóceniowe: dwa dławiki i kondensator. Oświetlenie czołowe (żaróweczki) podłączone są poprzez diody w taki sposób, że w danej chwili pali się tylko jedna z nich w zależności od kierunku poruszania się lokomotywy.

Krok 3
  • Elementy przeciwzakłóceniowe trzeba usunąć. Konieczne jest także odcięcie blaszkowych przewodów prowadzących do oświetlenia. Miejsca przecięć są pokazane na Fot. 2.
    Uwaga: pozostawienie oryginalnego oświetlenia z żaróweczkami (10 V) przystosowanymi do zasilania 12 V DC, może doprowadzić do uszkodzenia wyjść dekodera sterujących oświetleniem przód/tył (typ. 100 mA). Także metalowy balast może spowodować zwarcie wyjść dekodera uszkadzając go.
    By się zabezpieczyć przed takimi uszkodzeniami należy balast owinąć taśmą izolacyjną i od razu zaplanować wymianę oświetlenia czołowego z żaróweczek na LEDowe Białe/Czerwone, schemat przedstawiam na Rys. 2. Zostało to pokazane na zdjęciach Fot. 3 i Fot. 4, które zrobił Charakterek zakładając oświetlenie w analogowej Ludmile (2640).
    Wartość rezystora dobieramy tak by przez diodę płynął prąd 10-15 mA. Przyjmujemy, że z dekodera otrzymamy 16 V. Napięcie na przewodzącym białym ledzie (przy 15-20 mA) wynosi 3 V (na dwóch szeregowo - 6V) to wartość resystora powinna wynosić 13/10 V podzielone przez 10-15 mA co daje :
    13 V - 10 mA -> 1K3, przyjmujemy z typoszeregu 1K2 czyli 1200 ohm
    10 V - 10 mA -> 1K
    13 V - 15 mA -> 866, przyjmujemy z typoszeregu 820 ohm
    10 V - 15 mA -> 660, przyjmujemy z typoszeregu 680 ohm



Krok 4
  • W miejsce po wyciętych elementach przeciwzakłóceniowych należy wlutować dekoder (Rys. 3, który wcześniej został zaizolowany poprzez założenie koszulki termokurczliwej. Dekoder należy wlutować lutownicą z cienkim grotem, z małą ilością lutowia (cyny). Należy go podłączyć w następujący sposób:

    1. czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
    2. czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
    3. pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z prawej szyny,
    4. szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z lewej szyny,
    5. biały przewód do zarówki/diody na przodzie lokomotywy,
    6. żółty przewód do zarówki/diody z tyłu lokomotywy,
    7. niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.

    Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.



Krok 5
  • Ponownie sprawdzamy prawidłowość wlutowania dekodera (zgodność pinów) oraz czy płytka dekodera nie styka się z innymi detalami lokomotywy, w razie konieczności możemy zastosować przekładki izolacyjne z kawałka cienkiego plastiku lub taśmy izolacyjnej.
    Jeśli jesteśmy pewni dokonanych zmian możemy lokomotywę ustawić na torze serwisowym i podłączyć do DCC. Zestaw powinien nam się zgłosić na adresie 0003.

 
Krok 6
  • Zostały nam niepodłączone 3 przewody wystające z dekodera: zielony i para błekitny/brązowy.
    Zielony, który jest wyjściem F1 możemy użyć jako dodatkowa funkcja, na przykład oświetlenie obu wnętrz kabin. Potrzebne nam do tego celu będą dwie dodatkowe żółte diody LED (wraz z rezystorem).
    Para przewodów błękitny/brązowy to UPS - podtrzymanie zasilania dekodera podczas chwilowych zaników zasilania, łączymy do kondensatora elektrolitycznego i możemy umiejscowić pomiędzy tyłem silniczka a balastem jak na Fot. 2.
    Schemat dołączenia tych dodatkowych funkcji przedstawia Rys. 4

Krok 7
  • Właściwie mamy wszystko zrobione, ale przy próbie załozenia obudowy okazuje się, że lokomotywa nie da się zamknąć. Winę za tą sytuację ponosi nadlew pośrodku wewnętrznej części obudowy. Należy go BARDZO DELIKATNIE usunąć. Precyzja jest konieczna ponieważ bardzo łatwo możemy się przebić na wylot uzyskując dziurę w dachu lokomotywy !
    Uszkodzenie obudowy jest pewne gdy będziemy próbować usunąć nadlew przy pomocy gorącej lutownicy !

 
[  Top  |  Powrót ]