Instalacja DCC
i LEDów w NOHABie
Modele NOHAB BTTB - My/M61/R204 mają identyczne podwozie
jak BR130
oraz prawie identyczne z BR211/BR118.
Instalacja dekodera DCC (martinezo) z oświetleniem na LEDach została już opisana w przypadku BR211. Poniżej przedstawiamy trochę
inny sposób na cyfryzację loka.
|
Fot. 1. Lokomotywa NOHAB (2531) BTTB. |
Rozpoczynamy od zdemontowania elementów przeciwzakłóceniowych
(2 dławiki i kondensator) oraz oświetlenie żarówkowego. Dekoder, na zdjęciu
(fot. 2) LE0521A (66010) Lenz'a,
może być też Gold mini (10410),
należy podłączyć w następujący sposób:
- czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był
odbierak z prawej szyny,
- szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak
z lewej szyny,
- biały przewód do żarówki/diody na przedzie lokomotywy,
- żółty przewód do żarówki/diody z tyłu lokomotywy,
- niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.
Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera
ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.
Natomiast bardzo ważną sprawą jest dobre odizolowanie dekodera oraz
pozostałych elementów elektrycznych od metalowych części lokomotywy.
Przypadkowe zwarcie może uszkodzić dekoder lub inną część ! Stosujemy
wszystkie możliwe sposoby izolacji: koszulki izolacyjne, taśmy
izolacyjne, taśmę dwustronnie klejącą itd.
|
Fot. 2. Sposób zamontowania
dekodera oraz poprowadzenia połączeń. |
Wymiana oświetlenia czołowego z żarówek na LEDy jest
konieczna, bo żarówki 12 V przy zasilaniu 16 V pobierają za dużo prądu i mogą
uszkodzić dekoder.
LED biały/żółty musi być typu HighBright (mocno
świecący), czerwone niekoniecznie. Jak widać na fot. 3 oświetlenie
czołowe jest zrealizowane na jednej diodzie LED (np. biała) natomiast
oświetlenie tylne na dwóch diodach czerwonych. Wszystkie 3 szt. tzn
białą z przodu i tylne czerwone oraz rezystor ograniczający prąd (1 Kohm) łączymy w szereg i podpinamy do
białego
przewodu, a drugi komplet do żółtego (tak jak to opisano powyżej).
|
Fot. 3. Szczegóły oświetlenia
na LEDach. |
Biały LED wkładamy w otwór po żaróweczce (z kroplą
kleju: Sekundka, Kropelka itp.), a do przyklejenia diód czerwonych z
opornikiem i przewodami musimy przewiercić 2 otwory ok. 1mm. Czerwone
diody też montujemy na klej. Aby światło z LEDów nie przebijało na boki,
kilkakrotnie malujemy boczne i tylne powierzchnie diody czarną farbą
albo owijamy czarną taśmą izolacyjną pozostawiając nieosłonięte tylko
te miejsca, którymi ma świecić.
|
Fot. 4. Światłowód
oświetlenia czołowego. |
NOHAB posiada trójpunktowe oświetlenie czołowe do
którego światło jest doprowadzone światłowodem - wystarczy jedna
żarówka, a po przeróbce jedna dioda LED. Gdy umieścimy 2 czerwone diody
naprzeciw dolnych otworów lamp uzyskamy tylne czerwone oświetlenie.
|
Fot. 5. Gotowy model po
przeróbce, bez obudowy. |
Możemy teraz sprawdzić poprawność montażu oświetlenia
i dekodera, poprawność zaizolowania przewodów i elementów
elektronicznych. Gdy pozytywnie zakończyliśmy test wizualny, możemy
lokomotywę podłączyć do prądu i sprawdzić jej działanie.
Na koniec zakładamy obudowę i oddajemy lokomotywę do
eksploatacji.
Na koniec, aby loka była cichsza, proponuję jeszcze
wymianę silnika BTTB na Tilligowy (jak w T435).
|