Wymiana silnika i instalacja DCC w T435 (HEKTOR)
Modele BTTB - BR107/T435/YM32 można unowocześnić poprzez wymianę silnika BTTB
na przygotowany przez Tilliga zestaw silnikowy oraz instalując dekoder DCC.
|
Fot. 1. Zestaw wymienny silnika firmy Tilig. |
Po zdemontowaniu starego BTTB silnika z elementami przeciwzakłóceniowymi
(2 dławiki i kondensator) w miejsce silnika instalujemy łoże (32149) wraz ze silnikiem i elementami
przeniesienia napędu. Okazuje się, że należy dopasować oś (20447) zaopatrując ją także w starą
zębatkę (czerwony detal na Fot. 1.). Należy pamiętać o przeczyszczeniu starego układu
przeniesienia napędu oraz o nałożeniu nowego smaru.
|
Fot. 2. Lokomotywa po przeróbce napędu. |
Po zamontowaniu nowego napędu możemy przylutować dekoder. Na zdjęciu mamy
pokazany dekoder LE0521A (66010) Lenz'a,
możemy zainstalować dekoder Gold mini (10410).
Należy go podłączyć w następujący sposób:
- czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
- pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był
odbierak z prawej szyny,
- szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak
z lewej szyny,
- biały przewód do żarówki/diody na przedzie lokomotywy,
- żółty przewód do żarówki/diody z tyłu lokomotywy,
- niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.
Jeśli nie instalujemy oświetlenia (jak to ma
miejsce w tym przypadku), to przewody należy koniecznie zaizolować. Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera
ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.
|
Fot. 3. Modyfikacja ciężarka balastu. |
Pamiętamy o odizolowaniu dekodera od metalowych części lokomotywy, można to zrobić
używając taśmy dwustronnie klejącej lub izolacyjnej.
|
Fot. 4. Lokomotywa po modernizacji przed założeniem obudowy. |
Możemy teraz sprawdzić poprawność działania napędu oraz zainstalowanego dekodera.
Na koniec zakładamy obudowę, docieramy nowy mechanizm: 15 minut do przodu, 15 minut do tyłu, podczepiamy
obciążenie (wagony) i ponownie 2 x po 15 minut. Dotartą lokomotywę przekazujemy do
eksploatacji.
|
Fot. 5. Gotowy model po przeróbce. |
|