TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
 
Przeróbki
DCC
DCC-jakie to proste
Porady
 dot  Normy NEM
 dot  Instalacje
   dot  7.Blue
   dot  01350
   dot  02220B
   dot  02300
   dot  02510
   dot  02531
   dot 
   dot  02630
   dot  02709
   dot  04410T
   dot  11210
   dot  36000
   dot  36202
   dot  501004
   dot  92401
 dot  Jak CV
Producenci
Dekodery
Makieta
 
Filatelistyka
84.906
 
   

Wymiana silnika i instalacja DCC w T435 (HEKTOR)

Modele BTTB - BR107/T435/YM32 można unowocześnić poprzez wymianę silnika BTTB na przygotowany przez Tilliga zestaw silnikowy oraz instalując dekoder DCC.

Fot. 1. Zestaw wymienny silnika firmy Tilig.

Po zdemontowaniu starego BTTB silnika z elementami przeciwzakłóceniowymi (2 dławiki i kondensator) w miejsce silnika instalujemy łoże (32149) wraz ze silnikiem i elementami przeniesienia napędu. Okazuje się, że należy dopasować oś (20447) zaopatrując ją także w starą zębatkę (czerwony detal na Fot. 1.). Należy pamiętać o przeczyszczeniu starego układu przeniesienia napędu oraz o nałożeniu nowego smaru.

Fot. 2. Lokomotywa po przeróbce napędu.

Po zamontowaniu nowego napędu możemy przylutować dekoder. Na zdjęciu mamy pokazany dekoder LE0521A (66010) Lenz'a, możemy zainstalować dekoder Gold mini (10410). Należy go podłączyć w następujący sposób:

  1. czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
  2. czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
  3. pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z prawej szyny,
  4. szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z lewej szyny,
  5. biały przewód do żarówki/diody na przedzie lokomotywy,
  6. żółty przewód do żarówki/diody z tyłu lokomotywy,
  7. niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.

Jeśli nie instalujemy oświetlenia (jak to ma miejsce w tym przypadku), to przewody należy koniecznie zaizolować. Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.

Fot. 3. Modyfikacja ciężarka balastu.

Pamiętamy o odizolowaniu dekodera od metalowych części lokomotywy, można to zrobić używając taśmy dwustronnie klejącej lub izolacyjnej.

Fot. 4. Lokomotywa po modernizacji przed założeniem obudowy.

Możemy teraz sprawdzić poprawność działania napędu oraz zainstalowanego dekodera. Na koniec zakładamy obudowę, docieramy nowy mechanizm: 15 minut do przodu, 15 minut do tyłu, podczepiamy obciążenie (wagony) i ponownie 2 x po 15 minut. Dotartą lokomotywę przekazujemy do eksploatacji.

Fot. 5. Gotowy model po przeróbce.
Zaczerpnięto ze strony www.railnet.sk, Autor Daniel Martanovič.
[  Top  |  Powrót ]