Strona główna
W górę

 

Instalacja dekodera bez wtyku NEM651 w BR80 Roco

3-osiowy tendrzak BR 80 produkowany przez firmę Roco jest fabrycznie przygotowany do zainstalowania dekodera, posiada gniazdo NEM651 oraz ma możliwość zainstalowania wytwornicy dymu.

Fot. 1. Tendrzak BR 80 Roco.

Instalacja dekodera z wtykiem NEM651 jest prosta, po zdjęciu obudowy wymieniamy zaślepkę analogową na dekoder i po robocie. Jedyna rzecz na którą musimy zwrócić uwagę to poprawność instalacji dekodera tzn.: pin 1 dekodera do pinu 1-go w gnieździe. Odwrotne założenie może doprowadzić do uszkodzenia dekodera.

Fot. 2. Widok wnętrza z analogową zaślepką w gnieździe NEM651.

Instalację dekodera bez wtyku NEM651 (z przewodami) rozpoczynamy od przerobienia zaślepki, tzn. należy wylutować diody oraz poprzecinać ścieżki tak by z zaślepki uzyskać wtyk NEM. Do tego wtyku lutujemy przewody dekodera (na zdjęciu LE0521A 66010 Lenz'a), w kolejności piny:

  1. pomarańczowy,

  2. szary,

  1. czerwony,

  2. czarny,

  1. biały,

  2. żółty.

Fot. 3. Sposób umiejscowienia dekodera z wyprowadzeniami przewodami.

Przewody powinny mieć długość ok. 1,5 cm, a dekoder przyklejamy do zaślepki, którą teraz łączy przewody dekodera z gniazdem NEM, przy pomocy taśmy dwustronnie klejącej, pamiętamy o prawidłowym odizolowaniu elektroniki od części metalowych.

Fot. 4. Gotowy zamontowany dekoder.

Jeśli posiadamy dekoder, który ma więcej wyprowadzeń, to przewody zielony (funkcja "C" = F1) oraz niebieski (wspólny dla wyjść funkcyjnych i oświetlenia) mogą posłużyć do zasilania wytwornicy dymu, jeśli ją instalujemy. Uwaga: jeśli pobór prądu wytwornicy jest większy od dopuszczalnego prądu obciążenia dekodera trzeba dodać klucz tranzystorowy by nie uszkodzić dekodera.

Fot. 5. Cyfrowa wytwornica dymu Seuthe 28.

Możemy teraz sprawdzić poprawność montażu dekodera i ew. wytwornicy dymu. Gdy pozytywnie zakończyliśmy test wizualny, możemy lokomotywę podłączyć do prądu i sprawdzić jej działanie. Na koniec zakładamy obudowę i oddajemy lokomotywę do eksploatacji.

Zaczerpnięto ze strony www.railnet.sk, Autor Daniel Martanovič.
[  Top  |  Powrót ]