TT Main
 
 
 
DCC - porady HOME !
 

   Niby DCC, czyli Sterowanie cyfrowe (Digital Command Control), wydaje się proste, jednak przy bliższym spojrzeniu, pojawiają się często pytania. Pozwalam sobie zamieścić tu kilka porad, może Wam się przydadzą.

  • Na początek proponuję zajrzeć do norm MOROP, które opisują między innymi i DCC:
    • Norma NEM 650 opisuje kabelki i kolory przewodów,
    • interfejs 6-pinowy opisuje norma NEM 651,
    • interfejs 8-pinowy opisuje norma NEM 652,
    • interfejsy PluX12/16/22 opisuje norma NEM 658,
    • interfejsy Next18/Next18S opisuje norma NEM 662.
       
     Źródło: strona MOROP z normami. 
  • Instalacja dekodera w lokomotywie:
    • Schematy podłączenia,
    • Porady i wskazówki.
       
  • Co to są te CV-ki ?? Jak je odczytać, jak ustawić ? Czy coś zepsuję wpisując CV ?
  • Jak odczytać jaki dekoder mam zainstalowany w lokomotywie ? Mogą pomóc w tym kody dekoderów, które można odczytać:

  • Problemy po zainstalowaniu dekodera.
    • Dwie uwagi:
      - gdy pojawią się problemy zacznij od resetu dekodera (najczęściej wartość 8 lub 33 do CV8);
      - zawsze rekomenduję stosowanie dekoderów znanych firm oraz popularnych u nas, np.: ZIMO (jazdy i dźwiękowe), ESU (dźwiękowe). Dekodery stosowane przez wielu kolegów są wielokrotnie sprawdzone i gdyby były z nimi jakieś problemy to na pewno byśmy o tym usłyszeli...
    • Szarpana jazda (w czasie jazdy zwalnia / przyspiesza, staje / rusza). Z problemem tym spotkałem się we wczesnych lokomotywach PIKO (Taurus, Herkuses). Obserwując rozpędzającą się lub hamującą lokomotywę mamy wrażenie, że na krzywą prędkości nałożyła się sinusoida powodując okresowe przyspieszenie lub spowolnienie ruchu, włącznie z tym, że lokomotywa zwalniając stanie i ponownie ruszy na chwilę. Co ciekawe w/w opisany problem pojawił się dopiero przy wymianie dekodera jazdy (Lenz Silver) na dźwiękowy.
      - IMHO: jest to problem z rodzajem silnika (na innych silnikach problem nie występuje).
      - Recepta: należy zmienić (parametr) lub wyłączyć kompensację obciążenia silnika Back EMF (CV9). W moim przypadku pomogło na 90%.
      Większość instrukcji zaleca dostrojenie CV za pomocą programowania „program-on-the-mainline”. Ustawia się wartość CV, a następnie sprawdza reakcję, zmieniając prędkość. Zwiększa się wartość CV, aż reakcja stanie się niestabilna lub szarpana. Następnie zmienia się ustawienie CV z powrotem na wartość, która była stabilna.
Valid XHTML 1.0 Transitional