Dekoder TAMS LD-G-31 Plux-12 (Tillig Art. 66016)
wraz z głośniczkiem (Tillig Art. 66051)
W ubiegłych latach, Tillig oferował dekoder TAMS LD-G-31 Plux-12 (41-03313-01)
jako artykuł o nr katalogowym 66016. Do lokomotyw spalinowych przygotowano zestaw głośniczków „Soundbaustein für
Dieselloks” o numerze 66051 :
W
celu digitalizacji modelu użyto dwurzędowego interfejsu w standardzie PluX12 zgodnie z NEM658. (...) Dzięki temu
można użyć (...) 12-pinowego dekodera PluX (np. Tams Tillig Art. - 66016, CT-Elektronik DCX51-P12). (...) z 12-pinowym dekoderem PluX możliwe jest
wyłączenie tylnych świateł oraz przełączanie na jazdę manewrową. Ponadto, istnieje możliwość podłączenia głośnika
do płyty głównej. W przypadku korzystania z dekodera firmy Tams (Tillig Art.-66016) mogą być odtwarzane syntetyczne
sygnały (dwie różne częstotliwości). Możliwa jest instalacja prostokątnego głośnika z pudłem rezonansowym dopasowanego
do dekodera (8 ohm-owy głośniczek z pudłem rezonansowym Art.- 66051).
(...) Zawsze ciekawiło mnie jak brzmią sygnały zaoferowane przez dekoder TAMS, więc gdy nadarzyła
się okazja zmontowałem zestaw w lokomotywie startowej 02709, nowej generacji już z gniazdem Plux12.
W instrukcji PDF (z 2019) bardzo dokładnie opisano sposób instalacji
w lokomotywie zestawu dwóch głośniczków wraz dodatkowymi elementami. Na starszej instrukcji do 66051 (z 2011)
jest jeszcze dodatkowy rezystor o wartości 43 Ohm wtrącony w szereg z głośniczkami (co daje w sumie około 50 Ohm). Dodanie
tego rezystora w szereg z obydwoma głośniczkami nie wpływa negatywnie na głośność dźwięków.
|
|
|
Rys. 2. |
Rys. 3. |
Rys 3 i 4 z 2011 r. |
|
|
Poniżej zdjęcia zamontowanych głośniczków wraz z dodatkowymi elementami i rezystorem
oraz wpięty dekoder TAMS.
|
|
|
|
|
Fot. 4 |
Fot. 5 |
Fot. 6 |
Fot. 7 |
Fot. 8 |
|
|
Po zmontowaniu całości i postawieniu na tory możemy wreszcie poznać efekt dźwiękowy:
Na koniec okazało się, że z dekoderem TAMS LD-G-31 (Tillig Art. 66016) jest spory problem, ponieważ
nie pasuje do zastosowanej w lokomotywie płytki PCB, a objawia się to niemożnością prawidłowego ustawienia świateł, tak jak
to opisano w instrukcji (str. 7) lokomotywy. Inne dekodery
np.: Zimo MX623P12 działają prawidłowo. Możliwe, że było to powodem zmiany zalecanego przez Tilliga dekodera na
Uhlenbrock (Tillig Art. 66032). |