Strona główna
W górę

 
 

Przedstawiono już różne metody przerabiania na DCC posiadanych modeli. Jak wiadomo, można to zrobić przez odpowiednie przylutowanie dekodera lub skorzystanie z gniazda dekodera zgodnego ze standardem NEM651 bądź NEM652. Tym razem chciałbym przedstawić cyfryzację loka Tilliga za pomocą płytki TE-2. Cały zabieg polega na podmianie oryginalnej płytki drukowanej na wspomnianą płytkę TE-2, zawierającą na sobie dekoder Lenz’a. Poniżej kilka zdjęć z przebiegu podmiany. Czas potrzebny na całą operację to ok. 1 godz. Jeżeli chodzi o koszt, TE-2 jest nieznacznie tańsze niż Gold mini.
 

 
Krok 1
  • Pierwszym krokiem jest przygotowanie wszystkich potrzebnych materiałów i narzędzi. Do pracy potrzebne nam będą oprócz modelu lokomotywy (tu: BR 101 - 02300) i dekodera (TE-2 66301) następujące narzędzia: śrubokręty, lutownica, odsysaczka do cyny i szczypce.

Krok 2
  • Zdejmujemy obudowę i demontujemy analogową płytkę razem ze silnikiem poprzez wykręcenie śrub mocujących. Możemy teraz przystąpić do odłączenia płytki od lokomotywy (odlutowanie przewodów zasilających) i odlutowania silnika.

Krok 3
  • Pozostaje nam jeszcze odlutowanie płytek z oświetleniem, należy pamiętać o kolejności przewodów - można sobie zanotować na boku gdzie który kabelek był przylutowany.

Krok 4
  • Mocujemy silnik do płytki DCC wkładając przekładkę izolacyjną, lutujemy silnik i przewody.

Krok 5
  • Składamy lokomotywę w kolejności odwrotnej do rozkładania, upewniając się o poprawności połączeń.

 

Na zakończenie kilka słów podsumowania:

  • robota nie taka straszna, jakby się mogło wydawać,

  • w przypadku BR101 i kilku innych loków Tilliga rozwiązanie IMO bardziej eleganckie niż lutowanie dekodera,

  • koszt minimalnie niższy niż "typowego" dekodera,

  • konieczność zrezygnowania, a właściwie utrudnione skorzystanie z możliwość zasilania z sieci trakcyjnej,

  • nie ma jasnej informacji o typie zabudowanego dekodera (na stronie sklepu w Sebnitz: Gold; natomiast Tillig napisał w mail'u, że Silver; Lenz nie wypowiedział się za produkt typu OEM). Można to pewnie sprawdzić przez odczyt stosownej CVki.

Autor przekładki ArJu.

 
[  Top  |  Powrót ]