|
E 95, Elektrowóz firmy BRAWA, konstrukcja sprzed
paru lat, nie był planowany do prostej instalacji dekodera DCC.
Producent opublikował na stronie lokomotywy dokument PDF zawierający opis instalacji dekodera.
Lokomotywa posiada dwa silniki, które pobierają w sumie około 350-400 mA,
jednak gdy obciążymy maksymalnie lokomotywę pobór prądu wzrasta do ok.
800 mA. Z tego względu należy wybrać dekoder, którego wydajność prądowa
na wyjściu do silnika wynosi co najmniej 0,8 A. Nasz wybór padł na
dekoder GOLD firmy Lenz jednak okazało się, że wlutowane w płytkę
gniazdo jest zbyt wysokie i przez to nie mieści się. Dekoderem
spełniającym wszystkie wymogi okazał się
SILVER. |
|
Krok 1 |
Pierwszym krokiem jest
przygotowanie wszystkich potrzebnych materiałów i narzędzi. Do pracy
potrzebne nam będą oprócz modelu lokomotywy i
dekodera następujące narzędzia: śrubokręty, lutownica, odsysaczka do cyny i szczypce.
Pomiędzy członami lokomotywy pociągnięte zostaną dodatkowe połączenia
więc konieczny będzie także przewód - cienka elastyczna linka w izolacji
(najlepiej teflonowej).
|
|
Krok 2 |
Zdejmujemy obudowę, zgodnie z
dostarczoną do lokomotywy ulotką.
Instalacja dekodera pozbawi nas możliwości przełączania poboru prądu z
pantografów / z kół. Jednak elementy odbierające prąd z pantografów nie
zostaną usunięte i możliwe jest, poprzez odpowiednie polutowanie
przewodów, zasilanie lokomotywy z pantografów.
|
|
Krok 3 |
|
|
Krok 4 |
Kolejnym etapem jest przecięcie płytki tak by w
uzyskanym w ten sposób miejscu wygodnie zmieścił się dekoder. Pamiętajmy
o tym, że przewody z dekodera, oraz dodatkowe, muszą się zmieścić
pomiędzy krawędzią dekodera, a tylną ścianą obudowy.
|
|
Krok 5 |
Po obcięciu płytki wylutowujemy
diodę prostowniczą, przecinamy ścieżki by odseparować styki silnika od
punktów lutowniczych przewodów z odbieraków prądu oraz żaróweczkę.
Usuwamy cynę z otworów punktów lutowniczych przy pomocy odsysaczki do
cyny. Dekoderowi odcinamy wtyk NEM.
W członie tylnym (H) postępujemy analogicznie (bez cięcia płytki)
tzn. demontujemy przełącznik pantograf / koła, wylutowujemy diodę oraz
gniazdo połączeniowe starego przewodu i przecinamy ścieżki.
|
|
Krok 6 |
W celu zaizolowania dekodera
przed przypadkowym zwarciem użyłem przeźroczystej taśmy klejącej.
Przewody dekodera łączymy zgodnie z opisem w książeczce dekodera:
-
czerwony do prawego odbieraka prądu z kół,
-
czarny do lewego odbieraka prądu z kół,
-
pomarańczowy do styku silnika gdzie dochodziło
zasilanie z prawej,
-
szary do styku silnika gdzie dochodziło
zasilanie z lewej,
-
biały do żaróweczki w członie przednim,
-
żółty do żaróweczki w członie tylnim,
-
przewód niebieski do drugich końcówek obu
żaróweczek.
Dekoder przyklejamy w miejsce odciętej płytki taśmą
dwustronnie klejącą (dostarczoną z dekoderem).
Pozostały nam dwa przewody: zielony i fioletowy. Izolujemy je i
pozostawiamy niepołączone. Są to wyprowadzenia F1 i F2, które można by w
przyszłości wykorzystać.
Ostatnią czynnością jest poprowadzenie połączeń spinających oba człony.
Łączymy w obu członach odpowiednio odbieraki prądu z kół (czerwony i
czarny) oraz zasilanie silników (pomarańczowy i szary). Przy docinaniu
przewodu pamiętajmy, że przewody schodzą w tyle pod ścianą obudowy w dół
i musimy pozostawić pewien zapas przewodów na elastyczne połączenie
pomiędzy członami.
|
|
|
Na zakończenie sprawdzamy poprawność połączeń,
poprawność działania i zakładamy obudowy pamiętając o przegubach
łączących silniki i sprzęgu członów.
. |
|
|
|