TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
 dot ...jakie to proste
 dot Porady
  dot Normy NEM
  dot Instalacje
  dot 01350
  dot 02220B
  dot 02300
  dot 02510
  dot 02531
  dot 02621
  dot 02630
  dot 02709
  dot 04410T
   
  dot 36000
  dot 36202
  dot 501004
  dot 92401
  dot Jak CV
 dot Producenci
 dot Dekodery
Makieta
 
Filatelistyka
545.634
 
 

Instalacja DCC w 11210

11210

   E 95, Elektrowóz firmy BRAWA, konstrukcja sprzed paru lat, nie był planowany do prostej instalacji dekodera DCC. Producent opublikował na stronie lokomotywy dokument PDF zawierający opis instalacji dekodera.
   Lokomotywa posiada dwa silniki, które pobierają w sumie około 350-400 mA, jednak gdy obciążymy maksymalnie lokomotywę (prąd zatrzymanego wirnika) pobór prądu wzrasta do ok. 800 mA. Z tego względu należy wybrać dekoder, którego wydajność prądowa na wyjściu do silnika wynosi co najmniej 0,8 A. Nasz wybór padł na dekoder GOLD firmy Lenz jednak okazało się, że wlutowane w płytkę gniazdo jest zbyt wysokie i przez to nie mieści się. Dekoderem spełniającym wszystkie wymogi okazał się SILVER.
pdf
DCC-Digitalbetrieb
TT E-95

Krok 1
  • Pierwszym krokiem jest przygotowanie wszystkich potrzebnych materiałów i narzędzi. Do pracy potrzebne nam będą oprócz modelu lokomotywy i dekodera następujące narzędzia: śrubokręty, lutownica, odsysaczka do cyny i szczypce. Pomiędzy członami lokomotywy pociągnięte zostaną dodatkowe połączenia więc konieczny będzie także przewód - cienka elastyczna linka w izolacji (najlepiej teflonowej).
Fot1
Fot. 1

 Fot2
Fot. 2

 Fot3
Fot. 3

 Fot4
Fot. 4

 Fot5
Fot. 5

 Fot6
Fot. 6

 

Krok 2
  • Zdejmujemy obudowę, zgodnie z dostarczoną do lokomotywy ulotką. Instalacja dekodera pozbawi nas możliwości przełączania poboru prądu z pantografów / z kół. Jednak elementy odbierające prąd z pantografów nie zostaną usunięte i możliwe jest, poprzez odpowiednie polutowanie przewodów, zasilanie lokomotywy z pantografów.

Krok 3
  • Zainstalujemy dekoder w członie przednim 'V'. Po zdjęciu przewodu połączeniowego odkręcamy dwie śrubki mocujące płytkę drukowaną i odlutowujemy dwa przewody łączące płytkę z odbierakami prądu z kół. Demontujemy także przełącznik zasilana pantografy / koła.

Krok 4
  • Kolejnym etapem jest przecięcie płytki tak by w uzyskanym w ten sposób miejscu wygodnie zmieścił się dekoder. Pamiętajmy o tym, że przewody z dekodera, oraz dodatkowe, muszą się zmieścić pomiędzy krawędzią dekodera, a tylną ścianą obudowy.

Krok 5
  • Po obcięciu płytki wylutowujemy diodę prostowniczą, przecinamy ścieżki by odseparować styki silnika od punktów lutowniczych przewodów z odbieraków prądu oraz żaróweczkę. Usuwamy cynę z otworów punktów lutowniczych przy pomocy odsysaczki do cyny. Dekoderowi odcinamy wtyk NEM. W członie tylnym 'H' postępujemy analogicznie (bez cięcia płytki) tzn. demontujemy przełącznik pantograf / koła, wylutowujemy diodę oraz gniazdo połączeniowe starego przewodu i przecinamy ścieżki.

Krok 6
  • W celu zaizolowania dekodera przed przypadkowym zwarciem użyłem przezroczystej taśmy klejącej. Przewody dekodera łączymy zgodnie z opisem w książeczce dekodera:
    • czerwony do prawego odbieraka prądu z kół,
    • czarny do lewego odbieraka prądu z kół,
    • pomarańczowy do styku silnika gdzie dochodziło zasilanie z prawej,
    • szary do styku silnika gdzie dochodziło zasilanie z lewej,
    • biały do żaróweczki w członie przednim,
    • żółty do żaróweczki w członie tylnim,
    • przewód niebieski do drugich końcówek obu żaróweczek.
  Dekoder przyklejamy w miejsce odciętej płytki taśmą dwustronnie klejącą (dostarczoną z dekoderem). Pozostały nam dwa przewody: zielony i fioletowy. Izolujemy je i pozostawiamy niepołączone. Są to wyprowadzenia F1 i F2, które można by w przyszłości wykorzystać (np. przy zał./wył. czerwonych tylnich świateł). Ostatnią czynnością jest poprowadzenie połączeń spinających oba człony. Łączymy w obu członach odpowiednio odbieraki prądu z kół (czerwony i czarny) oraz zasilanie silników (pomarańczowy i szary). Przy docinaniu przewodu pamiętajmy, że przewody schodzą w tyle pod ścianą obudowy w dół i musimy pozostawić pewien zapas przewodów na elastyczne połączenie pomiędzy członami.
   Na zakończenie sprawdzamy poprawność połączeń, poprawność działania i zakładamy obudowy pamiętając o przegubach łączących silniki i sprzęgu członów.
 
   W sklepach modelarskich z dodatkami do taboru, można dostać gotowe płytki PCB na podmianę fabrycznych. Na zdjęciu (fot. 7) przykład oferty.
Fot.7
Gotowe PCB
 
Valid HTML 5.0