E 95, Elektrowóz firmy BRAWA, konstrukcja sprzed paru lat, nie był planowany
do prostej instalacji dekodera DCC. Producent opublikował na stronie lokomotywy dokument PDF zawierający opis
instalacji dekodera. Lokomotywa posiada dwa silniki, które pobierają w sumie około 350-400 mA,
jednak gdy obciążymy maksymalnie lokomotywę (prąd zatrzymanego wirnika) pobór prądu wzrasta do ok. 800 mA. Z tego względu
należy wybrać dekoder, którego wydajność prądowa na wyjściu do silnika wynosi co najmniej 0,8 A. Nasz wybór padł na
dekoder GOLD firmy Lenz jednak okazało się, że wlutowane w płytkę gniazdo jest zbyt wysokie i przez to nie mieści się.
Dekoderem spełniającym wszystkie wymogi okazał się SILVER. |
 DCC-Digitalbetrieb TT E-95 |
Krok 1 |
- Pierwszym krokiem jest przygotowanie wszystkich potrzebnych materiałów i narzędzi. Do pracy
potrzebne nam będą oprócz modelu lokomotywy i dekodera następujące narzędzia: śrubokręty, lutownica, odsysaczka do cyny i szczypce.
Pomiędzy członami lokomotywy pociągnięte zostaną dodatkowe połączenia więc konieczny będzie także przewód - cienka elastyczna
linka w izolacji (najlepiej teflonowej).
|
|
Krok 2 |
- Zdejmujemy obudowę, zgodnie z dostarczoną do lokomotywy ulotką. Instalacja dekodera pozbawi nas możliwości
przełączania poboru prądu z pantografów / z kół. Jednak elementy odbierające prąd z pantografów nie zostaną usunięte i
możliwe jest, poprzez odpowiednie polutowanie przewodów, zasilanie lokomotywy z pantografów.
|
Krok 3 |
- Zainstalujemy dekoder w członie przednim 'V'. Po zdjęciu przewodu połączeniowego odkręcamy
dwie śrubki mocujące płytkę drukowaną i odlutowujemy dwa przewody łączące płytkę z odbierakami prądu z kół. Demontujemy
także przełącznik zasilana pantografy / koła.
|
Krok 4 |
- Kolejnym etapem jest przecięcie płytki tak by w uzyskanym w ten sposób miejscu wygodnie zmieścił się
dekoder. Pamiętajmy o tym, że przewody z dekodera, oraz dodatkowe, muszą się zmieścić pomiędzy krawędzią dekodera,
a tylną ścianą obudowy.
|
Krok 5 |
- Po obcięciu płytki wylutowujemy diodę prostowniczą, przecinamy ścieżki by odseparować styki silnika od punktów
lutowniczych przewodów z odbieraków prądu oraz żaróweczkę. Usuwamy cynę z otworów punktów lutowniczych przy
pomocy odsysaczki do cyny. Dekoderowi odcinamy wtyk NEM. W członie tylnym 'H' postępujemy analogicznie (bez cięcia
płytki) tzn. demontujemy przełącznik pantograf / koła, wylutowujemy diodę oraz gniazdo połączeniowe starego przewodu
i przecinamy ścieżki.
|
Krok 6 |
- W celu zaizolowania dekodera przed przypadkowym zwarciem użyłem przezroczystej taśmy klejącej.
Przewody dekodera łączymy zgodnie z opisem w książeczce dekodera:
- czerwony do prawego odbieraka prądu z kół,
- czarny do lewego odbieraka prądu z kół,
- pomarańczowy do styku silnika gdzie dochodziło zasilanie z prawej,
- szary do styku silnika gdzie dochodziło zasilanie z lewej,
- biały do żaróweczki w członie przednim,
- żółty do żaróweczki w członie tylnim,
- przewód niebieski do drugich końcówek obu żaróweczek.
|
|
Dekoder przyklejamy w miejsce odciętej płytki taśmą dwustronnie klejącą (dostarczoną
z dekoderem). Pozostały nam dwa przewody: zielony i fioletowy. Izolujemy je i pozostawiamy niepołączone.
Są to wyprowadzenia F1 i F2, które można by w przyszłości wykorzystać (np. przy zał./wył. czerwonych tylnich świateł).
Ostatnią czynnością jest poprowadzenie połączeń spinających oba człony. Łączymy w obu członach odpowiednio odbieraki
prądu z kół (czerwony i czarny) oraz zasilanie silników (pomarańczowy i szary). Przy docinaniu przewodu pamiętajmy,
że przewody schodzą w tyle pod ścianą obudowy w dół i musimy pozostawić pewien zapas przewodów na elastyczne połączenie
pomiędzy członami. |
Na zakończenie sprawdzamy poprawność połączeń,
poprawność działania i zakładamy obudowy pamiętając o przegubach
łączących silniki i sprzęgu członów. W sklepach modelarskich z dodatkami do taboru,
można dostać gotowe płytki PCB na podmianę fabrycznych. Na zdjęciu (fot. 7) przykład
oferty. |
 Gotowe PCB |
|