TT Main
 
 
 
dcc DCC
Moja TT ] [ PL ] [ DCC ] [ Elektronika ] [ Przeróbki taboru ] [ Makieta ] [ Plany ] [ Filatelistyka ] [ Photos ]
dcc

 
Witam w świecie cyfrowego sterowania kolejek
Digital Command Control
- standard NMRA sterowania.
 
Systemy:
Lenz
Roco
 
Dekodery:
SL 75/76
MX648
Uwaga: Strony o DCC są ciągle rozbudowywane, więc proszę zaglądaj tu czasem by sprawdzić czy pojawiło się coś nowego.
img  DCC to bardzo proste,
img  Wprowadzenie do sterowania cyfrowego w modelarstwie kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem systemu DCC, autor: Artur Czartowski,
(zaczerpnięte ze serwera: www.modelarstwo.org.pl).
/td>
img  Cyfrowe sterowanie modelami kolejowymi DCC - ciekawa strona Karola Marcińczaka
img  Kody identyfikacyjne dekoderów i producentów dekoderów.
img  Polski program do sterowania makietą przy pomocy DCC GbbKolejka.
img  Porady.
img  Instalacja dekodera DCC w : 01350, 02220B, 02300, 02510, 02531, 02621, 02630, 02709, 04410T, 11210, 36000, 36202, 501004, 92401
img
Czy cyfrowe sterowanie (DCC) jest niezbędne ?
Nie, wcale. Ale sądzę, że ciekawiej jest, gdy możemy sterować kilkoma pociągami (nawet w przeciwnych kierunkach) po tym samym torze bez plątaniny kabli na podłodze czy makiecie.
Mnie osobiście ujęła możliwość natychmiastowego przełączenia kierunku jazdy lokomotywy bez gwałtownego zatrzymania składu i szybkiego startu w stronę przeciwną. W zamian, skład łagodnie hamuje, staje i płynnie rusza w przeciwnym kierunku.
Możemy niezależnie od tego czy lokomotywa/skład jedzie czy nie, zapalać i gasić światła czołowe lub oświetlenie w wagonach. Możliwe jest uruchomienie, na żądanie, dźwięków lub wytwornicy dymu. Oferowane są modele ze sprzęgami elektromagnetycznymi, podnoszone i opuszczane pantografy elektrowozów, otwierane i zamykane drzwi wagonów a także pełna kontrola nad dźwigiem kolejowym.
Gdy sterujemy makietą z komputera (a nie ręcznym manipulatorem) możliwe jest panowanie nad wieloma składami równocześnie :-) układanie tras przejazdu z automatycznym przestawianiem rozjazdów i odpowiednim sygnalizowaniem na semaforach, np z wykorzystaniem oprogramowania GbbKolejka.
 
Co to jest DCC ?
Według Wikipedii DCC (Digital Command Control) jest standardem cyfrowego sterowania modelami kolejowymi opracowanym przez NMRA (National Model Railroading Association). Standard ten określa wszelkie parametry transmisji danych, specyfikację elektryczną oraz mechaniczną urządzeń wchodzących w skład systemu oraz wyjaśnia całość zagadnień związanych z tym tematem.
Ale co to znaczy ?
LH30
Fot.1
10813
Fot.2
By to wyjaśnić najprościej, zauważny, że silniczek lokomotywki obraca się z prędkością i w kierunku zależnym od napięcia dostarczanego do torów przez transformator z prostownikiem (prąd stały - Direct Current). Gdy pokrętło ustawione jest na "0", lokomotywka stoi, gdy przekręcimy pokrętło w lewo, bądź prawo, lokomotywka porusza się do przodu bądź do tyłu, z prędkością tym większą, im bardziej pokrętło jest wychylone. Mówimy w tym przypadku o sterowaniu ANALOGOWYM (Analog Control).
 
Gdy używamy sterowania CYFROWEGO, tory są zasilane stałym napięciem modulowanym (lub przemiennym Alternating Current). Zamiast zwykłego transformatora do sterowania lokomotywkami służy manipulator (sterownik, coś w rodzaju pilota do telewizora; fot.1 przewodowy, fot.2 bezprzewodowy). Wewnątrz lokomotywki jest układ elektroniczny (dekoder), który na podstawie przesyłanych z centralki poleceń wykonuje "rozkazy", czyli przyspiesza, zwalnia, zmienia kierunek jazdy, załącza lub wyłącza oświetlenie lokomotywy itd. Każda lokomotywa posiada własny "adres" i akceptuje polecenia wysłane TYLKO do niej, ignorując polecenia wysłane do innych modeli.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, możliwe jest sterowanie różnymi pociągami na tym samym torze i w tym samym czasie, z różnymi prędkościami i to bez dzielenia makiety na sekcje (sterowane oddzielnie).
 
Co jest potrzebne na początku ?
35001
Fot.3
35009
Fot.4
Najprostszym rozwiązaniem jest zakupienie zestawu startowego ze systemem DCC. W sprzedaży dostępne są zestawy różnych producentów, np. na fot. 3. mamy zestaw Roco  35001  ze systemem  multiMaus , na fot. 4 zestaw Roco  35009  z centralką  z21 . Można także, na portalach aukcyjnych, zakupić samo sterowanie bez taboru.
Skupimy się na z21 jako na obecnie najpopularniejszym, za rozsądną cenę, w pełni spełniającym oczekiwania i dającym duże możliwości rozszerzenia na przyszłość. System z21 umożliwia sterowanie taborem i akcesoriami (rozjazdy, sygnały i inne) przy pomocy myszek (manipulatorów) przewodowych oraz przy pomocy Wi-Fi smartfonem, z tabletu lub z komputera (dostępne jest firmowe oprogamowanie oraz można użyć aplikacji innych twórców).
Możliwe jest podłączenie przewodem do centralki manipulatorów zgodnych z XpressNet (Roco i inne, fot.5), a w przypadku centralki Z21 (czarnej, o większych możliwościach) także i manipulatorów innych standardów, jak np. Loconet. Przy pomocy aplikacji możliwe jest pełne sterowanie taborem oraz stacją tworząc wirtualny pulpit sterowniczy. Na poniższych zdjęciach aplikacja „Z21” Roco: sterowanie lokomotywą (fot.8) i wirtualny pulpit sterowania stacją (fot.9). Oryginalny film Roco pokazuje możliwości sterowania przy pomocy systemu Z21/z21, można (na YT) załączyć napisy i ustawić automatyczne tłumaczenie na język polski. Na stronie  www.z21.eu  znajdziemy wiele informacji o ciągle rozwijanym systemie. Ciekawostką jest możliwość połączenia obrazu w tablecie z kamerką na czole lokomotwy co udaje widok z okien lokomotywy podczas jej prowadzenia (fot.10).
z21 z21 z21 z21 z21 z21 z21
Fot.5 Fot.6 Fot.7 Fot.8 Fot.9 Film na YT Fot.10
By to zadziałało potrzebny jest, oprócz lokomotywy w wersji DCC, także sterownik (Command Station), który w połączeniu z zasilaczem napięcia przemiennego (Booster), zamienia wprowadzone przez operatora (Ciebie) instrukcje na zakodowane sygnały i wysyła je, poprzez szyny, do lokomotywy. Na fot.7 producent pokazuje jak podłaczyć centralkę z21 do torów. można to zrobić bezpośrednio lub za pośrednictwem dodatkowych modułów, by zwiększyć ilość zasilanych składów.
Oprócz gotowych rozwiązań renomowanych firm w sieci opisane są rozwiązania DiY, czyli do samodzielnego zbudowania lub jako kity do złożenia, ale to temat na zupełnie inną bajkę.
 
Czy możliwe jest mieszanie lokomotyw starego typu (Analogowych) z DCC ?
Systemy DCC, zgodne ze specyfikacją NMRA, pozwalają na dostawienie jednej tradycyjnej lokomotywki (analogowej) na tor obsługiwany przez system DCC.
Z naszych doświadczeń wynika jednak wniosek, że lepiej NIE stawiać lokomotywy analogowej na tory DCC gdyż może się uszkodzić silnik.
Odwrotnie, czyli cyfrową lokomotywę na tor analogowy, można postawić i jeździć. Warunkiem jest by dekoder posiadał załaczoną funkcję wykrywania alternatywnego zasilania. Większość współczesnych dekoderów ją posiada i jest ona domyślnie załączona.
 
Co się stanie gdy przełączę się ze sterowaniem z jednej lokomotywki na drugą, czy ta pierwsza nie stanie ?
Nie. Gdy wydasz lokomotywce polecenie (np prędkość i kierunek jazdy), sterownik wysyła polecenie do lokomotywy. Tam, wbudowany układ elektroniczny ustawi żądane parametry i nie są one zmieniane do czasu odebrania kolejnego rozkazu.
 
  TopTop

Literatura:

img  NMRA - National Model Railroading Association/Standards & Conformance/DCC
img  Strona programu GbbKolejka - dużo opisów, polskie tłumaczenia instrukcji Lenz'a
img  Cyfrowe sterowanie kolejkami
img  DCC - strona Karola Marcińczaka
img  ForumTT.pl : Elektryka i DCC
img  Forum MARTEL: DCC
img  NMRA DCC Working Group
img  Lenz's dccnet,
img  Tried & True Trains: World of DCC, NMRA DCC Standards,
img  users.vnet.net/paulrver/st_welco.html#standards-DCC,
img  Con-Cor Locomotive with built in DCC decoder,
img  Mike Brandt's DCC-MB. A set of plans and software for controlling model railroads via an IBM-compatible personal computer.
img  Tillorps Mekaniska TMWDCC - Realizacja projektu DCC-MB. Oprogramowanie na PC oraz dodatkowy sprzęt - DOS + GamePort + Centronix.
img  MiniDCC© - A Digital Command Control Do-It-Yourself Project!
 
Valid HTML 5.0