Strona główna W górę
| |
|
DCC - jakie to proste
Digital
Command Control
- cyfrowe sterowanie.
|
|
- Czym różni się cyfrowe sterowanie od analogowego ?
-
Na pierwszy rzut oka sterowanie cyfrowe niczym się nie różni od starego,
analogowego. Zamiast dobrze znanego transformatora dostajemy do ręki
pokrętło (myszkę, manipulator), ale sterowanie jest identyczne: do przodu do
tyłu, szybciej wolniej. Co prawda manipulator ma więcej jakichś guzików, ale
to nie przeszkadza.
|
|
- Jakie adresy ?
-
Do tej pory, w sterowaniu analogowym, gdy postawimy kilka lokomotyw na
tory, to wszystkie poruszają się w jedną stronę, szybciej, wolniej ale
zgodnie. W sterowaniu cyfrowym mamy możliwość sterowania każdą lokomotywą
osobno i dlatego każdej musimy nadać inny (unikalny) adres - domyślnie
(fabryczna nastawa) lokomotywa ma przydzielony adres "3". Aby lokomotywie
przydzielić nowy adres używamy trybu "programowanie".
|
- Co daje nam sterowanie cyfrowe ?
-
O podstawowym sterowaniu już mówiliśmy: jazda w przód i w tył. Zgodnie
z kierunkiem jazdy przełącza się oświetlenie czołowe żółte/czerwone. Ale
to żaden rarytas, w analogu też to mamy.
Ale zwróćmy uwagę na światła gdy lokomotywa stoi - palą się ! A to już jest
ciekawostka, w analogu praktycznie nieosiągalna. Gdy naciśniemy na
manipulatorze przycisk świateł (gwiazdka w Roco, zero w Lenz) światła gasną
i zapalają się niezależnie czy lokomotywa stoi czy jedzie. Powiecie: bajer.
Macie rację, ale to doświadczenie pokazuje, że nawet gdy lokomotywa stoi
nieruchomo ma cały czas napięcie zasilające. No tak, to jest różnica w
stosunku do analogowego gdzie im większe napięcie, tym szybciej pociąg
jedzie. W sterowaniu cyfrowym tory są cały czas zasilane napięciem
o stałej wartości.
|
- Jak to możliwe, że sterujemy każdą lokomotywą osobno na jednym torze ?
-
Tory w systemie cyfrowym zasilane są napięciem przemiennym, a nie stałym i dodatkowo
do tego napięcia dodane są rozkazy sterujące. W lokomotywie pomiędzy torami a silnikiem
znajduje się dekoder. Dekoder to układ elektroniczny który "słucha" cały czas
rozkazów z torów i gdy rozpozna rozkazy dla siebie (adres) przystępuje do jego
realizowania, czyli podaje większe-mniejsze napięcie na silnik, zapala/gasi
lampy oświetlenia, może wydawać dźwięki (dowolne z kilku zapamiętanych), może
uruchomić wytwornicę dymu albo sprzęg elektromagnetyczny.
|
- Jak sterować dodatkowymi funkcjami w lokomotywie ?
-
Każdy dekoder posiada pewną, charakterystyczną dla siebie, ilość tzw.
wyjść funkcyjnych. Oświetlenie czołowe określane jest jako F0 (lub A/B).
Dodatkowe wyjścia F1 - F12 mogą sterować podczepionymi układami wykonawczymi.
Na manipulatorze znajdziemy klawisze oznaczone F1-Fn gdzie "n" to liczba
dodatkowych funkcji. Naciskając te klawisze uaktywniamy te dodatkowe funkcje.
|
|