| 
   
   
   | 
    | 
  
 
    | 
  DCC - jakie to proste
 
	Digital 
	Command Control 
      - cyfrowe sterowanie.
	 | 
    | 
  
  
 
  - Czym różni się cyfrowe sterowanie od analogowego ? 
 
    - 
	
Na pierwszy rzut oka sterowanie cyfrowe niczym się nie różni od starego, 
	analogowego. Zamiast dobrze znanego transformatora dostajemy do ręki 
	pokrętło (myszkę, manipulator), ale sterowanie jest identyczne: do przodu do 
	tyłu, szybciej wolniej. Co prawda manipulator ma więcej jakichś guzików, ale 
	to nie przeszkadza.    
  | 
    
  | 
  
 
  - Jakie adresy ?
 
    - 
	
Do tej pory, w sterowaniu analogowym, gdy postawimy kilka lokomotyw na 
	tory, to wszystkie poruszają się w jedną stronę, szybciej, wolniej ale 
	zgodnie. W sterowaniu cyfrowym mamy możliwość sterowania każdą lokomotywą 
	osobno i dlatego każdej musimy nadać inny (unikalny) adres - domyślnie 
	(fabryczna nastawa) lokomotywa ma przydzielony adres "3". Aby lokomotywie 
	przydzielić nowy adres używamy trybu "programowanie".    
  | 
  
 
  - Co daje nam sterowanie cyfrowe ?
 
    - 
	
O podstawowym sterowaniu już mówiliśmy: jazda w przód i w tył. Zgodnie 
    z kierunkiem jazdy przełącza się oświetlenie czołowe żółte/czerwone. Ale 
    to żaden rarytas, w analogu też to mamy. 
	Ale zwróćmy uwagę na światła gdy lokomotywa stoi - palą się ! A to już jest 
	ciekawostka, w analogu praktycznie nieosiągalna. Gdy naciśniemy na 
	manipulatorze przycisk świateł (gwiazdka w Roco, zero w Lenz) światła gasną 
	i zapalają się niezależnie czy lokomotywa stoi czy jedzie. Powiecie: bajer. 
	Macie rację, ale to doświadczenie pokazuje, że nawet gdy lokomotywa stoi 
	nieruchomo ma cały czas napięcie zasilające. No tak, to jest różnica w 
	stosunku do analogowego gdzie im większe napięcie, tym szybciej pociąg 
	jedzie. W sterowaniu cyfrowym tory są cały czas zasilane napięciem 
	o stałej wartości.    
  | 
  
 
  - Jak to możliwe, że sterujemy każdą lokomotywą osobno na jednym torze ?
 
    - 
	
Tory w systemie cyfrowym zasilane są napięciem przemiennym, a nie stałym i dodatkowo 
    do tego napięcia dodane są rozkazy sterujące. W lokomotywie pomiędzy torami a silnikiem 
    znajduje się dekoder. Dekoder to układ elektroniczny który "słucha" cały czas 
    rozkazów z torów i gdy rozpozna rozkazy dla siebie (adres) przystępuje do jego 
    realizowania, czyli podaje większe-mniejsze napięcie na silnik, zapala/gasi 
    lampy oświetlenia, może wydawać dĽwięki (dowolne z kilku zapamiętanych), może 
    uruchomić wytwornicę dymu albo sprzęg elektromagnetyczny.    
  | 
  
 
  - Jak sterować dodatkowymi funkcjami w lokomotywie ?
 
    - 
	
Każdy dekoder posiada pewną, charakterystyczną dla siebie, ilość tzw. 
    wyjść funkcyjnych. Oświetlenie czołowe określane jest jako F0 (lub A/B).
    Dodatkowe wyjścia F1 - F12 mogą sterować podczepionymi układami wykonawczymi. 
    Na manipulatorze znajdziemy klawisze oznaczone F1-Fn gdzie "n" to liczba 
    dodatkowych funkcji. Naciskając te klawisze uaktywniamy te dodatkowe funkcje.    
  | 
  
 
  
  
 |