Witam w świecie cyfrowego sterowania
kolejek Digital
Command Control - standard NMRA
sterowania. |
|
Uwaga:
Strony o DCC są ciągle rozbudowywane, więc proszę zaglądaj tu czasem by sprawdzić czy pojawiło się coś nowego. |
| DCC to bardzo
proste, |
|
Wprowadzenie do sterowania cyfrowego
w modelarstwie kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem systemu DCC, autor: Artur Czartowski,
(zaczerpnięte ze serwera: www.modelarstwo.org.pl).
|
| Cyfrowe sterowanie modelami kolejowymi DCC - ciekawa strona Karola Marcińczaka |
| Kody identyfikacyjne dekoderów i
producentów dekoderów. |
| Polski program do sterowania makiet± przy pomocy DCC
GbbKolejka. |
| Porady. |
| Instalacja dekodera DCC w : 01350, 02220B, 02300, 02510, 02531, 02621, 02630, 02709, 04410T, 11210, 36000, 36202, 501004, 92401 |
|
|
- Czy cyfrowe sterowanie (DCC) jest niezbędne ?
Nie, wcale. Ale sądzę, że ciekawiej jest, gdy możemy sterować kilkoma pociągami (nawet w przeciwnych kierunkach)
po tym samym torze bez plątaniny kabli na podłodze czy makiecie. Mnie osobiście ujęła możliwość natychmiastowego przełączenia
kierunku jazdy lokomotywy bez gwałtownego zatrzymania składu i szybkiego startu w stronę przeciwną. W zamian, skład łagodnie hamuje,
staje i płynnie rusza w przeciwnym kierunku. Możemy niezależnie od tego czy lokomotywa/skład jedzie czy nie, zapalać i gasić
światła czołowe lub oświetlenie w wagonach. Możliwe jest uruchomienie, na żądanie, dźwięków lub wytwornicy dymu. Oferowane są modele
ze sprzęgami elektromagnetycznymi, podnoszone i opuszczane pantografy elektrowozów, otwierane i zamykane drzwi wagonów a także pełna
kontrola nad dźwigiem kolejowym. Gdy sterujemy makietą z komputera (a nie ręcznym manipulatorem) możliwe jest panowanie nad
wieloma składami równocześnie :-) układanie tras przejazdu z automatycznym przestawianiem rozjazdów i odpowiednim sygnalizowaniem
na semaforach, np z wykorzystaniem oprogramowania GbbKolejka.
-
- Co to jest DCC ?
-
Według
Wikipedii: |
DCC (Digital Command Control) jest standardem cyfrowego sterowania modelami kolejowymi
opracowanym przez NMRA (National Model Railroading Association). Standard ten
określa wszelkie parametry transmisji danych, specyfikację elektryczną oraz mechaniczną urządzeń wchodz±cych w skład systemu oraz
wyjaśnia całość zagadnień związanych z tym tematem. |
Ale co to znaczy ? By to wyjaśnić najprościej, zauważny, że silniczek lokomotywki
obraca się z prędkością i w kierunku zależnym od napięcia dostarczanego do torów przez transformator z prostownikiem (prąd stały -
Direct Current). Gdy pokrętło ustawione jest na "0", lokomotywka
stoi, gdy przekręcimy pokrętło w lewo, bądź prawo, lokomotywka porusza się do przodu bądź do tyłu, z prędkością tym większą, im
bardziej pokrętło jest wychylone. Mówimy w tym przypadku o sterowaniu ANALOGOWYM (Analog Control).
Gdy używamy sterowania CYFROWEGO, tory są zasilane stałym napięciem modulowanym (lub
przemiennym Alternating Current). Zamiast zwykłego transformatora do
sterowania lokomotywkami służy manipulator (sterownik, coś w rodzaju pilota do telewizora). Wewnątrz lokomotywki jest układ
elektroniczny (dekoder), który na podstawie przesyłanych z centralki poleceń
wykonuje "rozkazy", czyli przyspiesza, zwalnia, zmienia kierunek jazdy, załącza lub wyłącza oświetlenie lokomotywy itd.
Każda lokomotywa posiada własny "adres" i akceptuje polecenia wysłane TYLKO do niej, ignorując polecenia wysłane do
innych modeli. Dzięki takiemu rozwiązaniu, możliwe jest sterowanie różnymi pociągami na tym samym torze i w tym samym czasie,
z różnymi prędkościami i to bez dzielenia makiety na sekcje (sterowane oddzielnie).
-
- Co jest potrzebne na początku ?
-
By to zadziałało potrzebny jest, oprócz lokomotywy w wersji DCC, także sterownik (Command Station), który w
połączeniu z zasilaczem napięcia przemiennego poprzez dodatkowy moduł, zamienia wprowadzone przez operatora (Ciebie) instrukcje
na zakodowane sygnały i wysyła je, poprzez szyny, do lokomotywki. Można spotkać gotowe rozwiązania renomowanych firm Arnold-Digital, Märklin
czy Lenz lecz są one w cenie nowej lokomotywy H0 z DCC (229 $ - 300 DM).
Później zaproponujemy własne rozwiązanie, a teraz odsyłamy Ciebie do gotowego rozwiązania DCC-MB, które stosuje MS-DOS komputer jako DCC
command station.
-
- Czy możliwe jest mieszanie lokomotyw starego typu (Analogowych) z DCC ?
-
Najnowsze systemy DCC, zgodne ze specyfikacją NMRA, pozwalają na dostawienie jednej tradycyjnej lokomotywki
(analogowej) na tor obsługiwany przez system DCC. Z naszych doświadczeń wynika jednak wniosek, że lepiej nie stawiać
lokomotywy analogowej na tory DCC gdyż może się uszkodzić silnik. Odwrotnie, czyli cyfrową lokomotywę na tor analogowy,
można postawić i jeździć. Warunkiem jest by dekoder posiadał funkcję wykrywania alternatywnego zasilania. Większość
współczesnych dekoderów ją posiada i jest ona domyślnie włączona.
-
- Co się stanie gdy przełączę się ze sterowaniem z jednej lokomotywki na drugą, czy ta pierwsza nie stanie ?
-
Nie. Gdy wydasz lokomotywce polecenie (np prędkość i kierunek jazdy), sterownik wysyła polecenie do lokomotywy.
Tam, wbudowany układ elektroniczny ustawi żądane parametry i nie są one zmieniane do czasu odebrania kolejnego rozkazu.
Literatura:
|
|