Strona główna Lenz Roco Dekoder SL75 Dekoder MX648 Jak CV 01350 02220 02300 02510 02531 02621 02630 02709 04410 11210 36000 36202 501004 DCC - jakie to proste Kody dek. Kody prod.
| |
|
Witam w
świecie cyfrowego sterowania kolejek Digital Command
Control - standard NMRA
sterowania. |
|
Uwaga:
Strony o DCC są ciągle rozbudowywane, więc proszę zaglądaj tu czasem by sprawdzić czy pojawiło się coś nowego. |
| DCC to bardzo
proste, |
|
Wprowadzenie do sterowania cyfrowego
w modelarstwie kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem systemu DCC, autor: Artur Czartowski,
(zaczerpnięte ze serwera: www.modelarstwo.org.pl).
|
| Cyfrowe sterowanie modelami kolejowymi DCC - ciekawa strona Karola Marcińczaka |
| Kody identyfikacyjne dekoderów i
producentów dekoderów. |
| Polski program do sterowania makietą przy pomocy DCC
GbbKolejka. |
| Porady. |
|
| Instalacja dekodera DCC w : 01350, 02220B, 02300, 02510, 02531, 02621, 02630, 02709, 04410T, 11210, 36000, 36202, 501004 |
- Czy cyfrowe sterowanie (DCC) jest niezbędne ?
-
Nie, wcale. Ale sądzę, że ciekawiej jest, gdy możemy sterować kilkoma pociągami
(nawet w przeciwnych kierunkach) po tym samym torze bez plątaniny kabli na
podłodze czy makiecie.
Mnie osobiście ujęła możliwość natychmiastowego przełączenia kierunku jazdy lokomotywy
bez gwałtownego zatrzymania składu i szybkiego startu w stronę przeciwną. W zamian, skład
łagodnie hamuje, staje i płynnie rusza w przeciwnym kierunku.
Możemy niezależnie od tego czy lokomotywa/skład jedzie czy nie, zapalać i
gasić światła czołowe lub oświetlenie w wagonach. Możliwe jest uruchomienie,
na żądanie, dźwięków lub wytwornicy dymu. Oferowane są modele ze sprzęgami
elektromagnetycznymi, podnoszone i opuszczane pantografy elektrowozów,
otwierane i zamykane drzwi wagonów a także pełna kontrola nad dźwigiem
kolejowym.
Gdy sterujemy makietą z komputera (a nie ręcznym manipulatorem) możliwe jest
panowanie nad wieloma składami równocześnie :-) układanie tras przejazdu z
automatycznym przestawianiem rozjazdów i odpowiednim sygnalizowaniem na
semaforach.
-
- Co to jest DCC ?
Według
Wikipedii: | DCC (Digital Command Control) jest
standardem cyfrowego sterowania modelami kolejowymi opracowanym przez
NMRA (National
Model Railroading Association). Standard ten określa wszelkie parametry
transmisji danych, specyfikację elektryczną oraz mechaniczną urządzeń
wchodzących w skład systemu oraz wyjaśnia całość zagadnień związanych z tym
tematem. |
Ale co to znaczy ? By to wyjaśnić najprościej, zauważny, że silniczek lokomotywki obraca się z prędkością i
w kierunku zależnym od napięcia dostarczanego do torów przez transformator z
prostownikiem (prąd stały - DirectCurrent).
Gdy pokrętło ustawione jest na "0", lokomotywka stoi, gdy przekręcimy
pokrętło w lewo, bądź prawo, lokomotywka porusza się do przodu bądź do tyłu, z
prędkością tym większą, im bardziej pokrętło jest wychylone. Mówimy w tym
przypadku o sterowaniu ANALOGOWYM (Analog Control).
-
Gdy używamy sterowania CYFROWEGO, tory są zasilane stałym napięciem modulowanym (lub przemiennym AlternatingCurrent).
Zamiast zwykłego transformatora do sterowania lokomotywkami służy sterownik (coś w
rodzaju pilota do telewizora). Wewnątrz lokomotywki jest układ elektroniczny
(dekoder), który na
podstawie przesyłanych poleceń wykonuje "rozkazy", czyli przyspiesza, zwalnia,
zmienia kierunek jazdy, załącza lub wyłącza oświetlenie lokomotywy itd. Każda
lokomotywa posiada własny "adres" i akceptuje polecenia wysłane TYLKO do niej,
ignorując polecenia wysłane do innych modeli.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, możliwe jest sterowanie różnymi pociągami na tym samym
torze i w tym samym czasie, z różnymi prędkościami i to bez dzielenia makiety na
sekcje (sterowane oddzielnie).
-
- Co jest potrzebne na początku ?
-
By to zadziałało potrzebny jest, oprócz lokomotywy w wersji DCC, także sterownik
(Command Station), który w połączeniu z zasilaczem napięcia przemiennego poprzez
dodatkowy moduł, zamienia wprowadzone przez operatora (Ciebie) instrukcje na zakodowane
sygnały i wysyła je, poprzez szyny, do lokomotywki.
Można spotkać gotowe rozwiązania renomowanych firm Arnold-Digital, Märklin czy Lenz lecz są one w cenie nowej lokomotywy H0 z DCC (229 $ - 300 DM).
Później zaproponujemy własne rozwiązanie, a teraz odsyłamy Ciebie do gotowego
rozwiązania DCC-MB,
które stosuje MS-DOS komputer jako DCC command station.
-
- Czy możliwe jest mieszanie lokomotyw starego typu (Analogowych) z DCC ?
-
Najnowsze systemy DCC, zgodne ze specyfikacją NMRA, pozwalają na dostawienie jednej
tradycyjnej lokomotywki na tor obsługiwany przez system DCC.
Z naszych doświadczeń wynika jednak wniosek, że lepiej nie stawiać
lokomotywy analogowej na tory DCC gdyż może się uszkodzić silnik.
Odwrotnie, czyli cyfrową lokomotywę na tor analogowy, można postawić i
jeździć. Warunkiem jest by dekoder posiadał funkcję wykrywania
alternatywnego zasilania. Większość współczesnych dekoderów ją posiada i
jest ona domyślnie włączona.
-
- Co się stanie gdy przełączę się ze sterowaniem z jednej lokomotywki na drugą,
czy ta pierwsza nie stanie ?
-
Nie. Gdy wydasz lokomotywce polecenie (np prędkość i kierunek jazdy), sterownik
wysyła polecenie do lokomotywy. Tam, wbudowany układ elektroniczny ustawi żądane
parametry i nie są one zmieniane do czasu odebrania kolejnego rozkazu.
Literatura:
|