Mój projekt
Początek Wymiary Konstrukcja Porady CAD y Skale 150 x 90 cm Nasze Makiety Mój projekt

Strona główna
W górę
14.01.2006
04.05.2007
10.06.2007
24.06.2007
30.06.2007
29.07.2007
23.09.2007
10.10.2007
15.02.2009
12.08.2009
21.11.2009
15.02.2010

Moja makieta - projekt

   Pod koniec 2005 roku po wizycie na TRAKO 2005 postanowiłem powrócić do odkładanego od wielu lat marzenia o własnej makiecie. Do tego desperackiego kroku popchnęły mnie dyskusje z innymi pasjonatami na comiesięcznych spotkaniach PTMKŻ w Gdyni, uczestniczenie w życiu Forum TT oraz niepowtarzalny klimat okazjonalnych imprez takich jak Zlot Modularzy w Radomiu czy wyjazd TT-Klubu PL do Sebnitz.

   Jak zapewne wiecie świat budowniczych makiet kolejowych dzieli się na modularzy i tortowców. Nigdy nie lubiłem podziałów, więc postanowiłem pogodzić oba te żywioły. Konstrukcję makiety postanowiłem zbudować ze segmentów o wymiarach 90 x 120 cm (bo takie mam wymiary bagażnika samochodu), która będzie mogła się połączyć z modułami poprzez gniazdo sTTandardowe.

   Na makietę przeznaczyłem pomieszczenie o wymiarach 4 x 6 m. Do projektu użyłem programu Tadeusza Domagalskiego TT-CAD, z którego pochodzi rysunek obok.
   Żółtym kolorem oznaczyłem zarys pomieszczenia oraz planowane obiekty: port z bocznicami przeładunkowymi, duży dworzec, most nad kanałem. Na tym rysunku nie ma jeszcze parowozowni wachlarzowej - każdy marzy o umieszczeniu takiej na swojej makiecie - moja powstanie w dolnym prawym rogu wewnątrz zielono niebieskiej pętli. Ta właśnie część makiety została zaplanowana jako krajobraz górski: wiadukty, mosty itp.
   Kolor brązowy pokazuje 6 segmentów pierwszego etapu projektu. Widzimy na nich biegnącą od dworca (w górę i na lewo magistralę 4 torową, która przebiega nad portem - bazą przeładunkową. Zawsze mi się podobały proste równoległe tory, po których mogą się mijać pociągi jadące w przeciwnych kierunkach.
Pomiędzy punktem połączenia czerwonej pary z niebieską (od dworca w kierunku mostu), a mostem będzie gniazdo sTTandardowe (czerwony oznacza tory ukryte w tunelu). Pierwszy, prosty, moduł to będzie most nad wodą (do portu), a drugi, planuję, zakręt wewnątrz góry = tunel łukowy.
   Tam gdzie linia 4 torowa (zielony + niebieski) biegnie na wyniesieniu powyżej poziomu zerowego, obok portu (na poziomie zero) planuję pod powierzchnią makiety zrobić magazyn składów.
   Po lewej stronie (niebieska pętla i zielona magistrala) to jest obecnie mój warsztat pracy i jeszcze nie wiem jak ten obszar zaplanuję, na początek skrócę tory zamykając pętle.
   Obszar górski, do dworca, planuję zbudować w epoce I-II-III. Także wielki dworzec na środku po prawej powinien być zbliżony czasowo. Natomiast wyjazd spod tego dworca (na most) wylatuje z tunelu i wpada na most linią dwutorową zelektryfikowaną w V epoce (dla ICE !!). :-) Także port będzie współczesny.

   Podczas obmyślania układu torów i planowania zagospodarowania przestrzeni przyświecała mi koncepcja z długo jeżdżącymi składami, długich prostych równoległych magistral, ale także nostalgia za minionymi czasami, która realizuje się w górskim krajobrazie.
   Taki jest mój zamiar by przez gniazdo sTTandardowe móc łączyć się z innymi modułami i stanowić dla nich np stację końcową.
   To tak troszkę, na początek, by zarazić Cię makietą !!

 

4.09.2006


  14.01.2006 piwnica.
  04.05.2007 skrzynki.
  03.06.2007 TRAKO 2007 zbliża się wielkimi krokami. Na potrzeby imprezy musiałem zmodyfikować projekt tak, by mógł współpracować z modułami sTTandardowymi oraz ograniczyłem torowisko do obecnie posiadanych 6 segmentów. Dotarły do mnie materiały (korek, tory i rozjazdy) mogę przystąpić do pracy.
   

 Fot. 1 

 Fot. 2 

 Fot. 3 

 Fot. 4 
  10.06.2007 3-ci wymiar.
  16.06.2007 Dziś dotarł do mnie dworzec BONN. Jest co prawda oznaczony jako H0 ale w rzeczywistości to skala 1:100 więc i do TT pasuje. :-)
   

 Fot. 5 
  24.06.2007 spotkanie - planowanie układu dworca.
  30.06.2007 budowa konstrukcji dworca.
  21.07.2007 Można powiedzieć, że budowa konstrukcji (skrzynek) w zasadzie zakończona. Teraz czas na rozpoczęcie układania torowiska.
   

 Fot. 6 

 Fot. 7 

 Fot. 8 
  29.07.2007 układanie torów - nareszcie !!
  23.09.2007 tory przyklejone.
  10.10.2007 Migawki z TRAKO 2007.
  15.02.2009 Ferie zimowe 2009.
  12.08.2009 Trochę zmian na makiecie.
  21.11.2009 Rozpoczynam budowę sieci trakcji elektrycznej.
  15.02.2010 Trwa przebudowa Starej Rumi.

 Tę stronę odwiedzono 31.758 razy.  stat4u Artur Schwartz, 16 lutego 2020