TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
Makieta
 dot Początek
 dot Konstrukcja
 dot Wymiary
 dot Porady
  dot Most BTTB
  dot Trapez
   
 dot Elektronika
 dot Plany
 dot CAD'y
 dot Skale
 
Filatelistyka
1.685.538
 
 
Most Tczewski
Porady Most BTTB TRAPEZ

Budowa mostu à la Tczew

Fot. 1
Fot. 2
 Fot. 2 

Od najmłodszych lat, gdy pierwszy raz przekroczyłem Wisłę, jadąc pociągiem przez Most Tczewski, zafascynowany byłem pięknem okrągłych wieżyc oraz koronkowością kratownicy, otwartego w 1857 r., pierwszego mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę. Obrazu dopełniały stare zabudowania dworca i parowozowni w Malborku z obrotnicą parowozów. Te pomniki infrastruktury kolejowej, z okresu Królestwa Prus, wyznaczyły mój kanon postrzegania kolei, na wiele lat, ...na zawsze.

Rys. 3
 Rys. 3 
Rys. 4
 Rys. 4 
Rys. 5
 Rys. 5 

Pomysł zbudowania modelu Mostu Tczewskiego pojawił się w mojej głowie, gdy do modelarstwa kolejowego trafiły nowe technologie, a dokładnie gdy pojawiła się możliwość budowy modeli z blaszek fototrawionych. Od samego początku, planowałem odejście od oryginalnego jednotorowego mostu na rzecz dwutorowego, więc z złożenia, miał to być most tylko 'wyglądający jak Most Tczewski', a nie jego wierna (pomniejszona) kopia. Wydaje mi się, że udało mi się zachować najważniejsze cechy jego wyglądu.

Fot. 6
 Fot. 6 
Fot. 7
 Fot. 7 
Fot. 8
 Fot. 8 
Fot. 9
 Fot. 9 
Fot. 10
 Fot. 10 
Fot. 11
 Fot. 11 

W czerwcu 2010 roku odbyłem wizję lokalną na moście, fotografując szczegóły. Pierwsze podejście do modelu mostu, w oparciu o blaszki fototrawione, zaczęło nastręczać pewne problemy konstrukcyjne, gdyż rozpiętość jednego przęsła kratownicy o długości 90 cm. musiała utrzymać obciążenie co najmniej dwóch pociągów bez zauważalnego ugięcia. Z pomocą przyszła mi sama konstrukcja oryginalnego mostu o budowie (w przekroju) skrzynkowej, która zdublowana zapewnia odpowiednią sztywność przęsła. Drugim problemem była wielkość możliwych do wykonania blaszek. Standardowo arkusze nie przekraczają wielkości kartki A4, więc by uzyskać 90 cm przęsła, trzeba je złożyć z 3-4 kawałków ściany, podłogi itd., co daje ze 20 arkuszy fototrawionych blaszek na jedno przęsło. Brakowało także pomysłu na wykonanie wieżyc, może ze styropianu lub styroduru. Projekt pozostawał w planach przez dobre 10 lat.

Rys. 12
 Rys. 12 
Rys. 13
 Rys. 13 
Rys. 14
 Rys. 14 
Rys. 15
 Rys. 15 

Dopiero pojawienie się drukarek 3D umożliwiło realizację projektu w racjonalny dla mnie sposób. Nadal istniał problem sztywności i wytrzymałości przęsła, ale został rozwiązany poprzez skręcenie segmentów przęsła trzema wzmacniającymi prętami. Pierwsze wydruki próbne powstały we wrześniu 2023 roku, natomiast premiera mostu miała swoje miejsce podczas 17-go TT-Weekendu w 2024 r.

Dzięki zasobom Internetu zebrałem pokaźną ilość dokumentacji mostu, które pozwoliły mi na zaprojektowanie poszczególnych elementów mostu zgodnie z dokumentacją, ale w skali 1:120 i z wieloma uproszczeniami wynikajacymi z technologii druku.

Kilka zdjęć próbnych wydruków 3D, na różnych etapach budowy mostu:

Fot. 16
 Fot. 16 
Fot. 17
 Fot. 17 
Fot. 18
 Fot. 18 
Fot. 19
 Fot. 19 
Fot. 20
 Fot. 20 
Fot. 21
 Fot. 21 
Fot. 22
 Fot. 22 
Fot. 23
 Fot. 23 

Most tczewski na 17-ym i 18-ym TT-Weekendzie w Rumi:

Fot. 24
 Fot. 24 
Fot. 25
 Fot. 25 
Fot. 26
 Fot. 26 
Fot. 27
 Fot. 27 
Fot. 28
 Fot. 28 
Fot. 29
 Fot. 29 
Fot. 30
 Fot. 30 
Fot. 31
 Fot. 31 
 
Źródła
  dot   Mosty Tczewskie  ->  Most Tczewski
  dot   Facebook  ->  Most Tczewski
  dot   ForumTT.pl  ->  Most Lisewski - Tczew
  dot   Technische Universität Berlin Architekturmuseum  ->  Friedrich August Stüler (1800-1865) Weichselbrücke, Dirschau
  dot   Deutsches Technikmuseum  ->  Weichselbrücke bei Dirschau von 1850/57, Modell 1:10
  dot   Wikipedia  ->  Most drogowy w Tczewie
  dot   de.wikipedia  ->  Weichselbrücke Dirschau
Valid HTML 5.0
stat4u 93 wizyta na stronie Most Tczewski.
Początek Konstrukcja Wymiary Porady Elektronika Plany CAD'y Skale
Top Utworzono: 29.08.2025 r.