Od najmłodszych lat, gdy pierwszy raz przekroczyłem Wisłę, jadąc pociągiem przez Most Tczewski, zafascynowany byłem
pięknem okrągłych wieżyc oraz koronkowością kratownicy, otwartego w 1857 r., pierwszego mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę. Obrazu
dopełniały stare zabudowania dworca i parowozowni w Malborku z obrotnicą parowozów. Te pomniki infrastruktury kolejowej, z okresu Królestwa
Prus, wyznaczyły mój kanon postrzegania kolei, na wiele lat, ...na zawsze.
Pomysł zbudowania modelu Mostu Tczewskiego pojawił się w mojej głowie, gdy do modelarstwa kolejowego trafiły nowe
technologie, a dokładnie gdy pojawiła się możliwość budowy modeli z blaszek fototrawionych. Od samego początku, planowałem odejście od oryginalnego
jednotorowego mostu na rzecz dwutorowego, więc z złożenia, miał to być most tylko 'wyglądający jak Most Tczewski', a nie jego wierna
(pomniejszona) kopia. Wydaje mi się, że udało mi się zachować najważniejsze cechy jego wyglądu.
W czerwcu 2010 roku odbyłem wizję lokalną na moście, fotografując szczegóły. Pierwsze podejście do modelu mostu,
w oparciu o blaszki fototrawione, zaczęło nastręczać pewne problemy konstrukcyjne, gdyż rozpiętość jednego przęsła kratownicy o długości 90 cm.
musiała utrzymać obciążenie co najmniej dwóch pociągów bez zauważalnego ugięcia. Z pomocą przyszła mi sama konstrukcja oryginalnego mostu o budowie
(w przekroju) skrzynkowej, która zdublowana zapewnia odpowiednią sztywność przęsła. Drugim problemem była wielkość możliwych do wykonania blaszek.
Standardowo arkusze nie przekraczają wielkości kartki A4, więc by uzyskać 90 cm przęsła, trzeba je złożyć z 3-4 kawałków ściany, podłogi itd.,
co daje ze 20 arkuszy fototrawionych blaszek na jedno przęsło. Brakowało także pomysłu na wykonanie wieżyc, może ze styropianu lub styroduru.
Projekt pozostawał w planach przez dobre 10 lat.
Dopiero pojawienie się drukarek 3D umożliwiło realizację projektu w racjonalny dla mnie sposób. Nadal istniał problem
sztywności i wytrzymałości przęsła, ale został rozwiązany poprzez skręcenie segmentów przęsła trzema wzmacniającymi prętami. Pierwsze wydruki
próbne powstały we wrześniu 2023 roku, natomiast premiera mostu miała swoje miejsce podczas 17-go TT-Weekendu w 2024 r. Dzięki zasobom Internetu zebrałem pokaźną ilość dokumentacji mostu, które pozwoliły mi na zaprojektowanie poszczególnych
elementów mostu zgodnie z dokumentacją, ale w skali 1:120 i z wieloma uproszczeniami wynikajacymi z technologii druku. Kilka zdjęć próbnych wydruków 3D, na różnych etapach budowy mostu:
Most tczewski na 17-ym i 18-ym TT-Weekendzie w Rumi:
|