TT Main
 
 
 
TRAPEZ
Most BTTB TRAPEZ Porady

Sterowanie sygnałami na trapezie

   Przy rozbudowie modułów stacji TECHNICZNA, powstał segment z trapezem. Dwie grupy po dwa rozjazdy (R1-R2 i R3-R4, Rys. 1), potocznie nazywane "trapezem", pozwalają na dowolną zmianę toru przy wjeździe i wyjeździe ze stacji. Obie grupy rozjazdów są przekładane wspólnie (oba rozjazdy w grupie) by umożliwić jazdę bez zmiany lub ze zmianą toru.
   Naturalnym wydaje się sprzężenie sygnałów na semaforach zgodnie z aktualnym ułożeniem drogi. Możliwe układy drogi przejazdu obrazują warianty A, B, C i D (Rys. 1), choć wariant D nie ma sensu. Powstał pomysł zautomatyzowania podawania sygnałów na semafory w oparciu o układ elektroniczny, który by był sterowany z mikrowyłączników zespolonych z napędami rozjazdów oraz sterował bezpośrednio diodami LED w semaforach świetlnych, płynnie zapalając i gasząc światło. Na Rys. 2 przedstawiłem zależność sygnałów od ułożenia drogi. Okazuje się, że można całość logiki uzależnić od dwóch sygnałów wejściowych (R1-R2 oraz R3-R4). Wyjście układu to 4 komplety po 3 kolory diod LED, razem 12. Aż się prosi użyć mikroprocesora do realizowania tego zadania, a że dawno temu udało mi się coś zbudować, to powróciłem do BASCOM'a.
 
   cdn.

 

stat4u 3.167 wizyta na tej stronie.
Powrót Początek Konstrukcja Wymiary Porady Elektronika CAD'y Skale
Top 06 May 2015
Valid XHTML 1.0 Transitional