Prawie każdy z nas, ma pośród swoich skarbów, piękny i dobrze
znany most łukowy produkcji BTTB (07110)
albo nawet jeszcze starszy - Zeüke (545/203). Podczas
budowy makiety często potrzebny jest nam jednak most dwutorowy. Widuję na
makietach ustawione równolegle obok siebie dwa takie mosty. Nie jest to
rozwiązanie eleganckie, gdyż razi układ torów, który rozszerza się, by
dopasować się do rozstawu dwóch torów na mostach, a za chwilę wraca do
pierwotnej szerokości. Dlatego postanowiłem przerobić most jednotorowy na
dwutorowy, modyfikując jego szerokość.
Dysponujemy dziś technologią wycinania laserem detali
modelarskich. Na Allegro znajdziemy ogłoszenia o wycinaniu laserem sklejki
modelarskiej lub pleksi. Firmy oferujące takie usługi, do wyceny pracy,
potrzebują pliku Corel'a, na podstawie którego wyliczana jest pracochłonność
i cena. Poniżej zamieszczam dwa pliki (spakowane) w
wersji dla rozstawu torów 36 mm - zgodne ze sTTandardem oraz 43 mm - zgodne
z fabrycznym układem torów (chwilowo jeszcze brak plików).
Zmodyfikowane części mostu możemy wykonać albo ze sklejki modelarskiej albo
z pleksi (czy innego materiału np. PCV). Konieczna będzie modyfikacja
torowiska, elementu spinającego łuki mostu oraz cokoły, innymi słowy z
oryginalnego mostu użyjemy tylko 2 elementy łukowe.
Do cięcia laserem wybrałem sklejkę modelarską o
dwóch grubościach 2 mm i 1 mm. Ze sklejki 2 mm wycięto dolną oraz górną
część torowiska, a z 1 mm wsporniki usztywniające torowisko i element
tężenia łuków. Most jest konstrukcją stalową, więc sklejkę po wycięciu i
oczyszczeniu należy przed malowaniem wygładzić szpachlą bo inaczej po
pomalowaniu stal będzie miała fakturę drewna.
Detale po wypaleniu należy oczyścić ze spalenizny poprzez
przetarcie drobnym papierem ściernym. Sprawdzamy także kompletność części
oraz czy nie pojawiły się jakieś ubytki. Nim przystąpimy do sklejania
składamy wstępnie detale oraz musimy podpiłować miejscami dolną część -
kratownicę (patrz rys. i
Fot. 5 ).
Następnie sklejamy poprzeczne wzmocnienia od dołu kratownicy w
miejscach gdzie detal kratownicy podpiera łuk mostu (patrz Fot. 6 ).
Po dobrym
wyschnięciu kleju (następnego dnia) usuwamy nadmiar kleju, szpachlujemy i
malujemy detale.
Proponuję konstrukcję łukową mostu (boki), wiatrownicę - element tężący
łuki mostu u góry jak i wzmocnienia tegoż oraz kratownicę (dolna warstwa
'podłogi') ze wspornikami, pomalować na kolor szary natomiast łoże fleksów
(górna warstwa 'podłogi) na czarno.
Po dokładnym wyschnięciu
farby składamy most i sklejamy w jednym ruchu obie części poziome z łukami,
zwracając uwagę na to by powierzchnia kratownicy i miejsce na fleksy były
proste i równoległe do podłoża. Po ich wyschnięciu doklejamy u góry elementy
tężące łuki mostu.
Kolejnym krokiem jest sklejenie cokołów mostu (z dwóch szt.) i
po ich pomalowaniu osadzenie na nich mostu.
Poniżej załączam pliki [CDR] we formacie Corela v.
11, o takie proszą firmy wypalające laserem w sklejce i pleksi. Dodatkowo w
tabelce umieściłem pliki JPG by było wiadomo czego się spodziewać po
wypaleniu.
Projekt wykonano dla dwóch odstępów między torowych 36 mm i 43 mm.
Pliki można edytować jeśli potrzebny jest inny rozstaw torów.