Prawie każdy z nas, ma pośród swoich skarbów, piękny i dobrze znany most łukowy produkcji BTTB (07110) albo nawet jeszcze starszy - Zeüke (545/203). Podczas
budowy makiety często potrzebny jest nam jednak most dwutorowy. Widuję na makietach ustawione równolegle obok siebie dwa takie mosty. Nie jest to
rozwiązanie eleganckie, gdyż razi układ torów, który rozszerza się, by dopasować się do rozstawu dwóch torów na mostach, a za chwilę wraca do
pierwotnej szerokości. Dlatego postanowiłem przerobić most jednotorowy na dwutorowy, modyfikując jego szerokość.
Dysponujemy dziś technologią wycinania laserem detali modelarskich. Na Allegro znajdziemy ogłoszenia o wycinaniu
laserem sklejki modelarskiej lub pleksi. Firmy oferujące takie usługi, do wyceny pracy, potrzebują pliku Corel'a, na podstawie którego wyliczana
jest pracochłonność i cena. Poniżej zamieszczam dwa pliki (spakowane) w wersji dla rozstawu torów 36 mm - zgodne ze sTTandardem
oraz 43 mm - zgodne z fabrycznym układem torów (chwilowo jeszcze brak plików). Zmodyfikowane części mostu możemy
wykonać albo ze sklejki modelarskiej albo z pleksi (czy innego materiału np. PCV). Konieczna będzie modyfikacja torowiska, elementu spinającego łuki
mostu oraz cokoły, innymi słowy z oryginalnego mostu użyjemy tylko 2 elementy łukowe.
Do cięcia laserem wybrałem sklejkę modelarską o dwóch grubościach 2 mm i 1 mm.
Ze sklejki 2 mm wycięto dolną oraz górną część torowiska, a z 1 mm wsporniki usztywniające torowisko i element tężenia łuków. Most jest konstrukcją
stalową, więc sklejkę po wycięciu i oczyszczeniu należy przed malowaniem wygładzić szpachlą bo inaczej po pomalowaniu stal będzie miała fakturę drewna.
Detale po wypaleniu należy oczyścić ze spalenizny poprzez przetarcie drobnym papierem ściernym. Sprawdzamy także kompletność części
oraz czy nie pojawiły się jakieś ubytki. Nim przystąpimy do sklejania składamy wstępnie detale oraz musimy podpiłować miejscami dolną część -
kratownicę (patrz rys . i Fot. 5 ).
Następnie sklejamy poprzeczne wzmocnienia od dołu kratownicy w miejscach gdzie detal kratownicy podpiera łuk mostu (patrz Fot. 6 ).
Po dobrym
wyschnięciu kleju (następnego dnia) usuwamy nadmiar kleju, szpachlujemy i malujemy detale. Proponuję konstrukcję łukową mostu (boki), wiatrownicę
- element tężący łuki mostu u góry jak i wzmocnienia tegoż oraz kratownicę (dolna warstwa 'podłogi') ze wspornikami, pomalować na kolor szary
natomiast łoże fleksów (górna warstwa 'podłogi) na czarno.
Po dokładnym wyschnięciu farby składamy most
i sklejamy w jednym ruchu obie części poziome z łukami, zwracając uwagę na to by powierzchnia kratownicy i miejsce na fleksy były proste i równoległe
do podłoża. Po ich wyschnięciu doklejamy u góry elementy tężące łuki mostu.
Kolejnym krokiem jest sklejenie cokołów
mostu (z dwóch szt.) i po ich pomalowaniu osadzenie na nich mostu.
Poniżej załączam pliki [CDR] we formacie Corela v.
11, o takie proszą firmy wypalające laserem w sklejce i pleksi. Dodatkowo w
tabelce umieściłem pliki JPG by było wiadomo czego się spodziewać po
wypaleniu.
Projekt wykonano dla dwóch odstępów między torowych 36 mm i 43 mm.
Pliki można edytować jeśli potrzebny jest inny rozstaw torów.