TT Main
 
 
 
Most BTTB
Porady TRAPEZ

Przerabiamy most jednotorowy na dwutorowy

Reconstruct old single-track BTTB bridge into two-track one.

M_BTTB
Fot. 1
 Fot. 1 

   Prawie każdy z nas, ma pośród swoich skarbów, piękny i dobrze znany most łukowy produkcji BTTB (07110) albo nawet jeszcze starszy - Zeuke (545/203). Podczas budowy makiety często potrzebny jest nam jednak most dwutorowy. Widuję na makietach ustawione równolegle obok siebie dwa takie mosty. Nie jest to rozwiązanie eleganckie, gdyż razi układ torów, który rozszerza się, by dopasować się do rozstawu dwóch torów na mostach, a za chwilę wraca do pierwotnej szerokości. Dlatego postanowiłem przerobić most jednotorowy na dwutorowy, modyfikując jego szerokość.

Fot. 2
 Fot. 2 
Fot. 3
 Fot. 3 
Fot. 4
 Fot. 4 

   Już od jakiegoś czasu dysponujemy technologią wycinania laserem detali modelarskich. Na Allegro znajdziemy ogłoszenia o wycinaniu laserem sklejki modelarskiej lub pleksi. Firmy oferujące takie usługi, do wyceny pracy, potrzebują pliku Corel'a, na podstawie którego wyliczana jest pracochłonność i cena. Poniżej zamieszczam dwa pliki (spakowane) w wersji dla rozstawu torów 36 mm - zgodne ze sTTandardem oraz 43 mm - zgodne z fabrycznym układem torów. Zmodyfikowane części mostu możemy wykonać albo ze sklejki modelarskiej albo z pleksi (czy innego materiału np. PCV). Konieczna będzie modyfikacja torowiska, elementu spinającego łuki mostu oraz cokoły, innymi słowy z oryginalnego mostu użyjemy tylko 2 elementy łukowe. smile
 
   Do cięcia laserem wybrałem sklejkę modelarską o dwóch grubościach 2 mm i 1 mm. Ze sklejki 2 mm wycięto dolną oraz górną część torowiska, a z 1 mm wsporniki usztywniające torowisko i element tężenia łuków. Most jest konstrukcją stalową, więc sklejkę po wycięciu i oczyszczeniu należy przed malowaniem wygładzić szpachlą bo inaczej po pomalowaniu stal będzie miała fakturę drewna.

Fot. 5
 Fot. 5 
Fot. 6
 Fot. 6 

   Detale po wypaleniu należy oczyścić ze spalenizny poprzez przetarcie drobnym papierem ściernym. Sprawdzamy także kompletność części oraz czy nie pojawiły się jakieś ubytki. Nim przystąpimy do sklejania składamy wstępnie detale oraz musimy podpiłować miejscami dolną część - kratownicę (patrz  rys . i  Fot. 5 ).
 
   Następnie sklejamy poprzeczne wzmocnienia od dołu kratownicy w miejscach gdzie detal kratownicy podpiera łuk mostu (patrz  Fot. 6 ).
 
   Po dobrym wyschnięciu kleju (następnego dnia) usuwamy nadmiar kleju, szpachlujemy i malujemy detale. Proponuję konstrukcję łukową mostu (boki), wiatrownicę - element tężący łuki mostu u góry jak i wzmocnienia tegoż oraz kratownicę (dolna warstwa 'podłogi') ze wspornikami, pomalować na kolor szary natomiast łoże fleksów (górna warstwa 'podłogi) na czarno.
 
   Po dokładnym wyschnięciu farby składamy most i sklejamy w jednym ruchu obie części poziome z łukami, zwracając uwagę na to by powierzchnia kratownicy i miejsce na fleksy były proste i równoległe do podłoża. Po ich wyschnięciu doklejamy u góry elementy tężące łuki mostu.
 
   Kolejnym krokiem jest sklejenie cokołów mostu (z dwóch szt.) i po ich pomalowaniu osadzenie na nich mostu.
 
   Gotowy most można obejrzeć na zdjęciach poniżej:

Fot. 7
 Fot. 7 
Fot. 8
 Fot. 8 
Fot. 9
 Fot. 9 
Fot. 10
 Fot. 10 
Fot. 11
 Fot. 11 
Fot. 12
 Fot. 12 
Fot. 13
 Fot. 13 
 
Pobierz pliki / Download
 
   Poniżej załączam pliki [CDR] we formacie Corela v.11, o takie najczęściej proszą firmy wypalające laserem w sklejce i pleksi. Dodatkowo w tabelce umieściłem pliki JPG by było wiadomo czego się spodziewać po wypaleniu.
   Projekt wykonano dla dwóch odstępów między torowych 36 mm i 43 mm. Pliki można edytować jeśli potrzebny jest inny rozstaw torów.
corel
  36 mm 43 mm  
# 1 mm zip 1mm_36.CDR zip 1mm_48.CDR JPG Możesz swobodnie używać pliki w celach niekomercyjnych.
You can freely use these files for non-commercial purposes. 
# 2 mm 2mm_36.CDR 2mm_48_1.CDR JPG
2mm_48_2.CDR JPG
Valid HTML 5.0
stat4u 11.106 wizyta na tej stronie.
Początek Konstrukcja Wymiary Porady Elektronika Plany CAD'y Skale
Top 6 lip 2012