Ważne: Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj całość. Stopień trudności *** (średnio trudny)
- 2 szt. DIODY LED - diody żółte lub białe o średnicy 5 mm,
- 2 szt. opornik 1 kilo ohm,
- 1 szt. dioda prostownicza 1N4001,
- 2 szt. kondensator elektrolityczny na napięcie pracy minimum 25 V i jak największej
pojemności, a jednocześnie o wymiarach takich by się zmieściły w WC,
- przewody połączeniowe cienkie, najlepiej linka w izolacji teflonowej (ok. 20 cm).
|
|
Wagony z rodziny Eilzugwagen (nr katalogowe 133xx, 1382x)
posiadają fabryczne oświetlenie wnętrza na żaróweczkach, jednak producent informuje, że w przypadku używania wagonów na torach zasilanych DCC
konieczna jest ich wymiana na żaróweczki o większym (10 V) napięciu pracy, by nie uszkodzić (stopić) wagonu. Możemy zamiast wymiany żaróweczek
zmienić oświetlenie na LED-owe, co pozwala na bezpieczną eksploatację wagonów na DCC, a także znacznie zmniejsza pobór prądu.
|
|
|
Fot. 1 i 2. Zdjęcia oświetlenia fabrycznego po zdjęciu dachu wagonu. |
|
|
Oświetlenie na LED-ach, według schematu zaproponowanego przez Daniela Martanoviča (Rys. 1), montujemy "na pająka" jak pokazano na zdjęciach 3 i 4.
|
Rys. 1. Schemat oświetlenia na LED przy zasilaniu DCC. |
Prace proponujemy wykonać w następującej kolejności:
- zaczynamy od wyjęcia sprężynki i żaróweczek,
- odcinamy gniazda żarówek, tak by pozostały punkty lutownicze na doprowadzeniach zasilania pod dach (piłka z żyletki albo elektryczna),
- nad obydwoma WC wycinamy otwory tak by móc wstawić do nich kondensatory elektrolityczne,
- przyklejamy diody LED tak by świeciły na siebie, w miejscu gdzie były żaróweczki (można także to zrobić po zlutowaniu układu),
- przystępujemy do lutowania (Uwaga: należy lutować bardzo krótko, by gorące przewody nie stopiły plastiku !),
- lutowanie rozpoczynamy od przylutowania diody prostowniczej do punktu zasilania i do jednej końcówki diody LED,
- w następnej kolejności 2 rezystory łączymy w szereg i lutujemy do drugiego punktu zasilania i drugiej diody LED,
- przewodem połączeniowym łączymy kondensatory elektrolityczne do LED-ów oraz drugie wyprowadzenia diod LED miedzy sobą,
- z odciętych gniazd żarówek albo z cienkiej blaszki (mosiądz, miedź) robimy osłony dla światła, tak by nie wpadało ono bezpośrednio w dół do wagonu, a tylko przez światłowody.
|
|
|
|
|
Fot. 3 i 4. Zdjęcia oświetlenia na LED-ach. |
|
|
- sprawdzamy poprawność połączeń,
- i po zamknięciu wagonu sprawdzamy efekt końcowy.
|
|
|
Fot. 5. Zdjęcie efektu końcowego oświetlenia na LED-ach. |
|
|
Zaczerpnięto ze strony railweb.acs.sk, Autor Daniel Martanovič. |
|