Ważne: Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj całość.
Stopień trudności *** (średnio trudny)
- 2 szt. DIODY LED - diody żółte lub białe o średnicy 5 mm,
- 2 szt. opornik 1 kilo ohm,
- 1 szt. dioda prostownicza 1N4001,
- 2 szt. kondensator elektrolityczny na
napięcie pracy minimum 25 V i jak największej pojemności, a jednocześnie o
wymiarach takich by się zmieściły w WC,
- przewody połączeniowe cienkie, najlepiej linka w izolacji teflonowej
(ok. 20 cm).
Wagony z rodziny Eilzugwagen (nr katalogowe 133xx, 1382x) posiadają fabryczne
oświetlenie wnętrza na żaróweczkach, jednak producent informuje, że w przypadku
używania wagonów na torach zasilanych DCC konieczna jest ich wymiana na
żaróweczki o większym (10 V) napięciu pracy, by nie uszkodzić (stopić) wagonu.
Możemy zamiast wymiany żaróweczek zmienić oświetlenie na LED-owe, co pozwala
na bezpieczną eksploatację wagonów na DCC, a także znacznie zmniejsza pobór
prądu.
|
|
Fot. 1 i 2. Zdjęcia oświetlenia fabrycznego po zdjęciu dachu wagonu. |
Oświetlenie na LED-ach, według schematu zaproponowanego przez Daniela Martanoviča (Rys. 1),
montujemy "na pająka" jak pokazano na zdjęciach 3 i 4.
|
Rys. 1. Schemat oświetlenia na LED przy zasilaniu DCC. |
Prace proponujemy wykonać w następującej kolejności:
- zaczynamy od wyjęcia sprężynki i żaróweczek,
- odcinamy gniazda żarówek, tak by pozostały punkty lutownicze na doprowadzeniach zasilania pod
dach (piłka z żyletki albo elektryczna),
- nad obydwoma WC wycinamy otwory tak by móc wstawić do nich kondensatory elektrolityczne,
- przyklejamy diody LED tak by świeciły na siebie, w miejscu gdzie były żaróweczki (można
także to zrobić po zlutowaniu układu),
- przystępujemy do lutowania (Uwaga: należy lutować bardzo krótko, by gorące przewody nie
stopiły plastiku !),
- lutowanie rozpoczynamy od przylutowania diody prostowniczej do punktu
zasilania i do jednej końcówki diody LED,
- w następnej kolejności 2 rezystory łączymy w szereg i lutujemy do
drugiego punktu zasilania i drugiej diody LED,
- przewodem połączeniowym łączymy kondensatory elektrolityczne do LED-ów
oraz drugie wyprowadzenia diod LED miedzy sobą,
- z odciętych gniazd żarówek albo z cienkiej blaszki (mosiądz, miedź)
robimy osłony dla światła, tak by nie wpadało ono bezpośrednio w dół do
wagonu, a tylko przez światłowody.
|
|
Fot. 3 i 4. Zdjęcia oświetlenia na
LED-ach. |
- sprawdzamy poprawność połączeń,
- i po zamknięciu wagonu sprawdzamy efekt końcowy.
|
Fot. 5. Zdjęcie efektu końcowego oświetlenia na
LED-ach. |
|