TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
 dot Lampy kon.poc.
 dot Biały LED
 
  dot LVT
  dot BR 242
  dot BR 254
   
 dot Silnik w E94
 dot Coreless
DCC
Makieta
 
Filatelistyka
545.784
 
 
  Oświetlenie Eilzugwagen elements
 Lampy kon.poc.   Biały LED   LVT oświet.   BR 254 oświet.   BR 242 oświet.   Eilzugwagen   Silnik w E94   Coreless 

Jak wymienić oświetlenie w wagonie Eilzug, żarówki na diody LED

Ważne: Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj całość. Stopień trudności *** (średnio trudny)
  • 2 szt. DIODY LED -  diody żółte lub białe (w zależności od epoki wagonu) o średnicy 5 mm,
  • 2 szt. opornik 1 kilo ohm,
  • 1 szt. dioda prostownicza 1N4001,
  • 2 szt. kondensator elektrolityczny na napięcie pracy minimum 25 V i jak największej pojemności, a jednocześnie o wymiarach takich by się zmieściły w WC,
  • przewody połączeniowe cienkie, najlepiej linka w izolacji teflonowej (ok. 20 cm).
     Wagony z rodziny Eilzugwagen (nr katalogowe 133xx pasażerskie, 1382x pocztowe) posiadają fabryczne oświetlenie wnętrza na żaróweczkach, jednak producent informuje, że w przypadku używania wagonów na torach zasilanych DCC konieczna jest ich wymiana na żaróweczki o większym (10 V) napięciu pracy, by nie uszkodzić (stopić) dachu wagonu.
     Możemy zamiast wymiany żaróweczek zmienić oświetlenie na LED-owe, co pozwala na bezpieczną eksploatację wagonów na DCC, a także znacznie zmniejsza pobór prądu.
fot1   fot2
Fot. 1 i 2. Zdjęcia oświetlenia fabrycznego po zdjęciu dachu wagonu.
     Oświetlenie na LED-ach, według schematu zaproponowanego przez Daniela Martanoviča (Rys. 1), montujemy "na pająka" jak pokazano na zdjęciach 3 i 4.
sch
Rys. 1. Schemat oświetlenia na LED przy zasilaniu DCC.
Prace proponujemy wykonać w następującej kolejności:
  1. zaczynamy od wyjęcia sprężynki i żaróweczek,
  2. odcinamy gniazda żarówek, tak by pozostały punkty lutownicze na doprowadzeniach zasilania pod dach (piłka z żyletki albo elektryczna),
  3. nad obydwoma WC wycinamy otwory tak by móc wstawić do nich kondensatory elektrolityczne,
  4. przyklejamy diody LED tak by świeciły na siebie, w miejscu gdzie były żaróweczki (można także to zrobić po zlutowaniu układu),
  5. przystępujemy do lutowania (Uwaga: należy lutować bardzo krótko, by gorące przewody nie stopiły plastiku !),
  6. lutowanie rozpoczynamy od przylutowania diody prostowniczej do punktu zasilania i do jednej końcówki diody LED,
  7. w następnej kolejności 2 rezystory łączymy w szereg i lutujemy do drugiego punktu zasilania i drugiej diody LED,
  8. przewodem połączeniowym łączymy kondensatory elektrolityczne do LED-ów oraz drugie wyprowadzenia diod LED miedzy sobą,
  9. z odciętych gniazd żarówek albo z cienkiej blaszki (mosiądz, miedź) robimy osłony dla światła, tak by nie wpadało ono bezpośrednio w dół do wagonu, a tylko przez światłowody.
fot3   fot4
Fot. 3 i 4. Zdjęcia oświetlenia na LED-ach.
  1. sprawdzamy poprawność połączeń,
  2. i po zamknięciu wagonu sprawdzamy efekt końcowy.
fot5
Fot. 5. Zdjęcie efektu końcowego oświetlenia na LED-ach.
Zaczerpnięto ze strony railweb.acs.sk, Autor Daniel Martanovič.
Valid HTML 5.0
stat4u
  [  Do góry strony  |  Powrót  ] Artur Schwartz, Data utworzenia - 16 lut 2020