Biały LED
Lampy kon.poc. ] [ Biały LED ] LVT oświetlenie ] BR 254 oświetlenie ] BR 242 oświetlenie ] Eilzugwagen ] Silnik w E94 ]

Strona główna
W górę

Biały LED zamiast żaróweczki w lokomotywie

W lokomotywkach BTTB o oświetleniu czołowym jak na Fot. 1 (np. 2510, 2520, 2640 i inne) można zastąpić żaróweczkę oświetlenia czołowego LEDem o białej barwie świecenia (cena ok. 5 zł, LED może być żółty, według życzenia).

Potrzebne narzędzia: lutownica, szczypce płaskie, szczypce boczne (ciałki).
Potrzebne materiały: 2 szt. LED biały o średnicy 5mm, dwa rezystory 1Kohm 0,25 lub 0,125 W, cienkie przewody połączeniowe "kynar"-w izolacji teflonowej lub inne-zwykłe, ew. koszulki izolacyjne - mogą być termokurczliwe o odpowiedniej średnicy.

OKi - przystępujemy do przeróbki.

  1. Po zdjęciu obudowy i wyjęciu balastów możemy wyjąć z gniazd żaróweczki. By się do nich dostać trzeba przekręcić blaszki, które dociskają żaróweczkę w gnieździe i jednocześnie podają prąd przez diodę.
  2. Po wyjęciu żaróweczki możemy odlutować diodę i/lub wyciąć niepotrzebne blaszki, ale nie jest to konieczne.
  3. Na próbę lutujemy opornik do dowolnej końcówki LEDa i przylutowujemy do blaszek zasilających, biegnących wzdłuż lokomotywy - tak jak poprzednio była połączona żaróweczka. Stawiamy lokomotywkę na torze, puszczamy do przodu i do tyłu obserwując czy LED zaświecił się zgodnie z kierunkiem jazdy, jeśli nie, to trzeba będzie go połączyć odwrotnie.
  4. Przypasowujemy LEDa wraz opornikiem, tzn. wkładamy LEDa do dziurki po żaróweczce, a opornik w miejsce po diodzie - robimy to wyginając wyprowadzenia LEDa i opornika w ten sposób by ominęły balast.
    Uwaga !
    1.
    Wyginanie wyprowadzeń gdy przytrzymujemy element za obudowę może doprowadzić do pęknięcia elementu (szczególnie plastikowy LED) lub urwania wyprowadzenia (opornik). By tego uniknąć najlepiej uchwycić wyprowadzenie wąskimi szczypcami pomiędzy elementem a miejscem gdzie chcemy zgiąć wyprowadzenie i wtedy możemy bezpiecznie szczypcami płaskimi wygiąć druciki.
    2.
    Z praktyki wynika, że pracujący silniczek wytwarza szpilki ujemnego napięcia (czego dowodem jest błyskanie tylnego LEDa). Aby się zabezpieczyć przed uszkodzeniem LED przez szpilki ujemnego napięcia wystarczy każdy LED zewrzeć diodą zaporowo - dioda przewodzi przy ujemnym napięciu (jak wstawimy nieprawidłowo to LED nie będzie świecił :-). Schemat połączeń pokazany jest na zdjęciu.
  5. Mając uformowane wyprowadzenia (Fot. 2, Fot. 3), zakładamy koszulki izolacyjne (jeśli to konieczne), lutujemy elementy. Może się okazać, że najpierw trzeba je polutować a potem naciągnąć koszulkę termokurczliwą i podgrzać. Potem umieszczamy LED w gnieździe żaróweczki i przylutowujemy elementy do blaszek zasilających na gotowo.
  6. Sprawdzamy wizualnie czy żadne przewody/wyprowadzenia nie dotykają części metalowych a szczególnie ciężarka. Stawiamy lokomotywę na tor i sprawdzamy czy LED świeci prawidłowo czyli zgodnie z kierunkiem jazdy.
  7. Gdy jest OK, możemy operację powtórzyć z drugiej strony lokomotywy.
  8. Zakładamy obudowę. Koniec.
Tak przerobiona lokomotywa trochę inaczej świeci. Przedtem lokomotywa najpierw ruszała, a dopiero później przy większej prędkości żaróweczka się rozświetlała. Teraz, po zainstalowaniu LEDów, wpierw zaczynają świecić LEDy, a dopiero później lokomotywa rusza !



stat4u 16-02-2020