W lokomotywkach BTTB o oświetleniu
czołowym jak na Fot. 1 (np. 2510, 2520, 2640 i inne) można zastąpić żaróweczkę
oświetlenia czołowego LEDem o białej barwie świecenia (cena ok. 5 zł, LED
może być żółty, według życzenia).
Potrzebne narzędzia: lutownica, szczypce płaskie, szczypce boczne (ciałki).
Potrzebne materiały: 2 szt. LED biały o średnicy 5mm, dwa rezystory 1Kohm
0,25 lub 0,125 W, cienkie przewody połączeniowe "kynar"-w izolacji
teflonowej lub inne-zwykłe, ew. koszulki izolacyjne - mogą być
termokurczliwe o odpowiedniej średnicy.
OKi - przystępujemy do przeróbki.
- Po zdjęciu obudowy i wyjęciu balastów możemy wyjąć z gniazd żaróweczki.
By się do nich dostać trzeba przekręcić blaszki, które dociskają
żaróweczkę w gnieździe i jednocześnie podają prąd przez diodę.
- Po wyjęciu żaróweczki możemy odlutować diodę i/lub wyciąć niepotrzebne
blaszki, ale nie jest to konieczne.
- Na próbę lutujemy opornik do dowolnej końcówki LEDa i przylutowujemy do
blaszek zasilających, biegnących wzdłuż lokomotywy - tak jak poprzednio
była połączona żaróweczka. Stawiamy lokomotywkę na torze, puszczamy do
przodu i do tyłu obserwując czy LED zaświecił się zgodnie z kierunkiem
jazdy, jeśli nie, to trzeba będzie go połączyć odwrotnie.
- Przypasowujemy LEDa wraz opornikiem, tzn. wkładamy LEDa do dziurki po
żaróweczce, a opornik w miejsce po diodzie - robimy to wyginając
wyprowadzenia LEDa i opornika w ten sposób by ominęły balast.
Uwaga !
1.
Wyginanie wyprowadzeń gdy przytrzymujemy element za obudowę może
doprowadzić do pęknięcia elementu (szczególnie plastikowy LED) lub
urwania wyprowadzenia (opornik). By tego uniknąć najlepiej uchwycić
wyprowadzenie wąskimi szczypcami pomiędzy elementem a miejscem gdzie
chcemy zgiąć wyprowadzenie i wtedy możemy bezpiecznie szczypcami
płaskimi wygiąć druciki.
2.
Z praktyki wynika, że pracujący silniczek wytwarza szpilki ujemnego
napięcia (czego dowodem jest błyskanie tylnego LEDa). Aby się
zabezpieczyć przed uszkodzeniem LED przez szpilki ujemnego napięcia
wystarczy każdy LED zewrzeć diodą zaporowo - dioda przewodzi przy
ujemnym napięciu (jak wstawimy nieprawidłowo to LED nie będzie świecił
:-). Schemat połączeń pokazany jest na zdjęciu.
- Mając uformowane wyprowadzenia (Fot.
2, Fot. 3), zakładamy koszulki izolacyjne
(jeśli to konieczne), lutujemy elementy. Może się okazać, że najpierw
trzeba je polutować a potem naciągnąć koszulkę termokurczliwą i podgrzać.
Potem umieszczamy LED w gnieździe żaróweczki i przylutowujemy elementy
do blaszek zasilających na gotowo.
- Sprawdzamy wizualnie czy żadne przewody/wyprowadzenia nie dotykają
części metalowych a szczególnie ciężarka. Stawiamy lokomotywę na tor i
sprawdzamy czy LED świeci prawidłowo czyli zgodnie z kierunkiem jazdy.
- Gdy jest OK, możemy operację powtórzyć z drugiej strony lokomotywy.
- Zakładamy obudowę. Koniec.
Tak przerobiona lokomotywa
trochę inaczej świeci. Przedtem lokomotywa najpierw ruszała, a dopiero
później przy większej prędkości żaróweczka się rozświetlała. Teraz, po
zainstalowaniu LEDów, wpierw zaczynają świecić LEDy, a dopiero później
lokomotywa rusza ! |
|