Biały LED zamiast żaróweczki w lokomotywie BTTB |
W lokomotywkach BTTB o oświetleniu czołowym jak na fot. 1 (np. modele
2510, 2520, 2640 i pochodne) można zastąpić żaróweczkę oświetlenia czołowego diodą LED o białej barwie świecenia
(cena ok. 5 zł, LED może być żółty, według życzenia). Potrzebne nam będą
następujące narzędzia: lutownica, szczypce płaskie, szczypce boczne (ciałki). Potrzebne
materiały to: 2 szt. LED biały o średnicy 5 mm, dwa rezystory 1Kohm (1000 ohm) 0,25 lub 0,125 W, cienkie przewody
połączeniowe „kynar” w izolacji teflonowej lub inne zwykłe, ew. koszulki izolacyjne - mogą być
termokurczliwe o odpowiedniej średnicy. OKi - przystępujemy do przeróbki.
- Po zdjęciu obudowy i wyjęciu balastów możemy wyjąć z gniazd żaróweczki. By się do nich dostać trzeba przekręcić blaszki,
które dociskają żaróweczkę w gnieździe i jednocześnie podają prąd przez diodę.
- Po wyjęciu żaróweczki możemy odlutować diodę i/lub wyciąć niepotrzebne blaszki, ale nie jest to konieczne.
- Na próbę lutujemy opornik do dowolnej końcówki LEDa i przylutowujemy do blaszek zasilających, biegnących wzdłuż
lokomotywy - tak jak poprzednio była połączona żaróweczka. Stawiamy lokomotywkę na torze, puszczamy do przodu i do tyłu
obserwując czy LED zaświecił się zgodnie z kierunkiem jazdy, jeśli nie, to trzeba będzie go połączyć odwrotnie.
- Przypasowujemy LEDa wraz opornikiem, tzn. wkładamy LEDa do dziurki po żaróweczce, a opornik w miejsce po diodzie -
robimy to wyginając wyprowadzenia LEDa i opornika w ten sposób by ominęły balast.
Uwaga !
- Wyginanie wyprowadzeń gdy przytrzymujemy element za obudowę może doprowadzić do pęknięcia elementu (szczególnie
plastikowy LED) lub urwania wyprowadzenia (opornik). By tego uniknąć najlepiej uchwycić wyprowadzenie wąskimi szczypcami
pomiędzy elementem, a miejscem gdzie chcemy zgiąć wyprowadzenie i wtedy możemy bezpiecznie szczypcami płaskimi wygiąć
druciki.
- Z praktyki wynika, że komutator pracującego silniczka wytwarza szpilki ujemnego napięcia (czego dowodem jest błyskanie tylnego
LEDa). Aby się zabezpieczyć przed uszkodzeniem diody LED przez ujemne napięcie wystarczy każdą diodę LED
zewrzeć zwykłą diodą, zaporowo, W przypadku pojawienia się ujemnego napięcia, dodatkowa dioda zabezpieczająca
przewodzi ograniczając jego wartość do napięcia złącza (0,7 V), reszta jest tracona na rezystorze. Gdy diodę zabezpieczającą
wstawimy nieprawidłowo, tzn. odwrotnie, to LED nie będzie świecił :-). Schemat połączeń pokazany jest na Rys. 1.
- Mając uformowane wyprowadzenia (fot. 2, 3), zakładamy koszulki izolacyjne (jeśli to konieczne), lutujemy elementy.
Może się okazać, że najpierw trzeba je polutować, a potem naciągnąć koszulkę termokurczliwą i podgrzać. Potem umieszczamy
diodę LED w gnieździe żaróweczki i przylutowujemy elementy do blaszek zasilających na gotowo.
- Sprawdzamy wizualnie czy żadne przewody/wyprowadzenia nie dotykają części metalowych, a szczególnie ciężarka. Jeśli pojawia
się niebezpieczeństwo dotknięcia przewodu lub blaszek do ciężarka, warto go okleić cienką taśmą izolacyjną (np. przezroczystą).
Stawiamy lokomotywę na tor i sprawdzamy czy LED świeci prawidłowo, czyli zgodnie z kierunkiem jazdy.
- Gdy jest OK, możemy operację powtórzyć z drugiej strony lokomotywy.
- Zakładamy obudowę. Koniec.
|
|
Tak przerobiona lokomotywa
trochę inaczej świeci. Przedtem lokomotywa najpierw ruszała, a dopiero
później przy większej prędkości żaróweczka się rozświetlała. Teraz, po
zainstalowaniu LEDów, wpierw zaczynają świecić LEDy, a dopiero później
lokomotywa rusza ! |
|
|