Przedstawiam poniżej opis
zamontowania czerwonych lamp końca pociągu przy użyciu diod LED SMD
(podzespoły do montażu powierzchniowego). Na zdjęciu po prawej mamy
pokazaną właśnie taką diodę w obudowie 1206. Na zdjęciu widoczna jest
także taśma, w której są one dostarczane. Oprócz diod LED potrzebne będą
jeszcze inne podzespoły, ale o tym za chwilę.
Do modernizacji wybrałem w pierwszej kolejności wagon osobowy Typu Y ABme DR (13610 BTTB)
chyba jeden z najpopularniejszych. Wybrałem ten wagon ponieważ posiadał
już zamontowane oświetlenie wewnętrzne, odpadł mi problem z przekazaniem
napięcia z kół do wnętrza wagonu, ...co może być dużym problemem np w wagonie towarowym. |
|
Pierwszą czynnością jest
wywiercenie otworów w tylnej ścianie budy wagonu. Wybrałem ścianę od
strony 2 kl. Otwieramy wagon i sprawdzamy co znajduje się za lampami we
wnętrzu wagonu. Będziemy wiercić otwór przez ścianę wagonu wraz z białą
wkładką która pełni funkcję ścian przedziałów i korytarza. Otwór
wiercimy wiertłem o średnicy 1 mm. Proponuję użyć wiertarki z regulowaną
prędkością obrotów. Możemy w pierwszej fazie nawiercania małymi
obrotami, dokładnie wypozycjonować otwór w środku lampy, a potem na
wysokich obrotach przewiercić ścianę wagonu wraz z wkładką. |
|
Po
wywierceniu otworów możemy ocenić miejsce zamontowania diod. Jak na
zdjęciu widać obszary wkładki zaznaczone na zielono nie są potrzebne
więc można je wyciąć zgodnie z niebieską przerywaną linią. |
|
Najprostszy układ
elektroniczny. Pasuje zarówno do analogowego jak i DCC. Zaleta: prostota. Wada: ostro mruga
gdy pojawiają się przerwy w zasilaniu np.: na rozjazdach, bardziej niż żaróweczki,
których bezwładność włókna niweluje trochę tę wadę. Do DCC można założyć układ z
prostownikiem, na stabilizatorze 7805 lub diodzie zenera z dodatkowym elektrolitem
o dużej pojemności (przy LEDach). W analogu prawdopodobnie zda egzamin układ na
diodzie zenera 3V3 - 3V6 z elektrolitem - tych układów jednak jeszcze nie testowałem,
więc nie jestem pewny jak się zachowają. |
|
Do zmontowania układu będzie nam
potrzebny kawałek laminatu miedzianego (płytki drukowanej), może być to pytka montażowa jak na
fotografii po prawej lub specjalnie zaprojektowana i wytrawiona do tego celu. |
|
Widok układu zmontowanego
na płytce uniwersalnej (z przylutowanymi elementami) zamontowanej do oświetlenia wagonu
przedstawiam obok na Fot.
5, |
|
a efekt końcowy na Fot. 6. |
|
Dla bardziej ambitnych,
przedstawiam jeszcze dwa układy (nie zbudowałem ich i jeszcze nie są przetestowane - więc
potraktujmy je jako pomysł):- Dla sterowania analogowego z diodą Zenera, ale też
powinien działać poprawnie w DCC Rys.
2.
- Dla DCC ze stabilizatorem 7805 (pomysł Martel'a), ale powinien też działać
w sterowaniu analogowym Rys.
3
Na Rys. 2 dioda zenera to dioda, która utrzymuje na swoim złączu napięcie Zenera tu : 3,3 V.
Dioda D1 (zwykła prostownicza np 1N4001) wyłącza układ gdy pociąg się cofa.
Rezystor Rz wraz z diodą Dz stanowią układ ograniczający napiecie do wartości 3,3 V
niezależnie od napięcia na torach, oczywiście gdy jest conajmniej 3,3 + 0,7 = 4 V z tarfa.
Te 0,7 to spadek napięcia na przewodzącej diodzie D1. Czyli w zakresie napięć na torze
4-12 V mamy na LEDach i rezystorze stałe napięcie 3,3 V. Dla 0,3 V i 10 mA rezystor przyjmuje
wartość 30 ohm - z typoszeregu 27 ohm. Kondensator C - elektrolit (o napięciu pracy 5V)
ma zabezpieczyć układ przed mruganiem podczas przejazdu przez rozjazdy. Powinien mieć jak
największą pojemnośc 470uF, 1mF lub więcej. |
|
|
Gotowe oświetlenie końca wagonu można
zakupić np. w sklepie
Internetowym, a wygląda to tak jak na zdjęciach poniżej.
|
|