TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
  
 dot Biały LED
 
  dot LVT
  dot BR 242
  dot BR 254
  dot Eilzugwagen
 dot Silnik w E94
 dot Coreless
DCC
Makieta
 
Filatelistyka
545.620
 
 
  Czerwone lampy końca pociągu na LED-ach elements
 Lampy kon.poc.   Biały LED   LVT oświet.   BR 254 oświet.   BR 242 oświet.   Eilzugwagen   Silnik w E94   Coreless 

 

   Przedstawiam poniżej opis zamontowania czerwonych lamp końca pociągu w wagonie osobowym BTTB/wczesny Tillig, przy użyciu diod LED SMD (podzespoły do montażu powierzchniowego). Na zdjęciu po prawej stronie (fot. 1) mamy pokazaną właśnie taką diodę w obudowie 1206*). Na zdjęciu widoczna jest także taśma, w której są one dostarczane. Oprócz diod LED potrzebne będą jeszcze inne podzespoły, ale o tym za chwilę.

   Do modernizacji wybrałem wagon osobowy Typu Y ABme DR (13610 BTTB) chyba jeden z najpopularniejszych. Wybrałem ten wagon ponieważ posiadał już zamontowane oświetlenie wewnętrzne, odpadł mi problem z przekazaniem napięcia z kół do wnętrza wagonu, ...co może być dużym problemem np. w wagonie towarowym.

   Pierwszą czynnością jest wywiercenie otworów w tylnej ścianie budy wagonu. Wybrałem ścianę od strony 2 kl. Otwieramy wagon i sprawdzamy co znajduje się za lampami we wnętrzu wagonu. Będziemy wiercić otwór przez ścianę wagonu wraz z białą wkładką która pełni funkcję ścian przedziałów i korytarza (fot. 2 i 3). Otwór wiercimy wiertłem o średnicy Ø 1mm. Proponuję użyć wiertarki z regulowaną prędkością obrotów. Możemy w pierwszej fazie nawiercania małymi obrotami, dokładnie wypozycjonować otwór w środku lampy, a potem na wysokich obrotach przewiercić ścianę wagonu wraz z wkładką.

   Po wywierceniu otworów możemy ocenić miejsce zamontowania diód. Jak widać na zdjęciu (fot. 3), obszary wkładki zaznaczone na zielono nie są potrzebne, więc można je wyciąć zgodnie z niebieską przerywaną linią. Oczywiście można je pozostawić (z wywierconymi otworami) jeśli nie kolidują z mocowaniem PCB z LEDami.

   Na Rys. 1 przedstawiam najprostszy układ elektroniczny. Pasuje zarówno do zasilania analogowego jak i cyfrowego (DCC). Zaleta: prostota. Wada: ostro mruga gdy pojawiają się przerwy w zasilaniu np.: na rozjazdach, bardziej niż żaróweczki, których bezwładność włókna niweluje trochę tę wadę.

   Do DCC można założyć układ z prostownikiem, na scalonym stabilizatorze (np. 7805, Rys. 3) lub diodzie zenera (Rys. 2) z dodatkowym elektrolitem o dużej pojemności (w stosunku do poboru prądu przez LEDy).

   W analogu prawdopodobnie zda egzamin układ na diodzie zenera 3V3 - 3V6 z elektrolitem - tych układów jednak jeszcze nie testowałem, więc nie jestem pewny jak się zachowają. W praktyce sprawdza się układ z mostkiem Graetz'a, elektrolitem na conajmniej 25V i dołączonymi przez rezystor LEDami, ale świeci w obie strony.

   Czarna dioda, wstawiona zaporowo (odwrotnie do LEDów), ma za zadanie zabezpieczyć LEDy przed ujemnymi impulsami napięcia, które pojawiają się przy trzeszczących komutatorach silniczka analogowego (SEM, jak cewka zapłonowa w samochodach). Może to być zwykła dioda uniwersana.

   Do zmontowania układu będzie nam potrzebny kawałek laminatu miedzianego (płytki drukowanej), może być to pytka montażowa jak na fotografii po prawej lub specjalnie zaprojektowana i wytrawiona do tego celu.

   Widok układu zmontowanego na płytce uniwersalnej (z przylutowanymi elementami) zamontowanej do oświetlenia wagonu przedstawiam obok na fot. 5, a efekt końcowy na fot. 6.

   Dla bardziej ambitnych, przedstawiam jeszcze dwa układy (nie zbudowałem ich, więc nie są przeze mnie przetestowane - więc potraktujmy je jako pomysł):

  • Dla sterowania analogowego z diodą Zenera, ale też powinien działać poprawnie w DCC Rys. 2.
  • Dla DCC ze stabilizatorem 7805 (pomysł Martel'a), ale powinien też działać w sterowaniu analogowym Rys. 3
Fot. 1.
Fot. 1.
Fot. 2.
Fot. 2.
Fot. 3.
Fot. 3.
Rys. 1.
Rys. 1.
Fot. 4.
Fot. 4.
Fot. 5.
Fot. 5.
Fot. 6.
Fot. 6.
Rys. 2.
Rys. 2.
Rys. 3.
Rys. 3.
   Na Rys. 2 dioda zenera to dioda, która utrzymuje na swoim złączu napięcie Zenera tu : 3,3 V. Dioda D1 (zwykła prostownicza np. 1N4001 lub mniejsza uniwersalna np. 1N 4148) wyłącza układ gdy pociąg się cofa. Rezystor Rz wraz z diodą Dz stanowią układ ograniczający napiecie do wartości 3,3 V niezależnie od napięcia na torach, oczywiście gdy jest conajmniej 3,3 + 0,7 = 4 V z tarfa. Te 0,7 to spadek napięcia na przewodzącej diodzie D1. Czyli w zakresie napięć na torze 4-12 V mamy na LEDach i rezystorze stałe napięcie 3,3 V. Dla 0,3 V i 10 mA rezystor przyjmuje wartość 30 ohm - z typoszeregu 27 ohm. Kondensator C - elektrolit (o napięciu pracy 5V) ma zabezpieczyć układ przed mruganiem podczas przejazdu przez rozjazdy. Powinien mieć jak największą pojemnośc (470uF, 1mF lub więcej).
   Gotowe oświetlenie końca wagonu można zakupić równieź w sklepie Internetowym, a wygląda ono przykładowo tak, jak na zdjęciach poniżej.
back1 back2 back3 back4

*) Oznaczenie obudowy SMD "1206" to rozmiar calowy. W metrycznym to "3216", czyli 3,2mm x 1,6mm. Więcej na ten temat (na przykład) w artykule z Elektroniki Praktycznej 5/2005 s.54-60: wersja PDF (kopia lokalna).
Valid HTML 5.0
stat4u
11.047  wizyta na stronie Czerwone lampy końca pociągu na LED-ach [  Do góry strony  |  Powrót  ] Artur Schwartz, Data utworzenia - 16 lut 2020