Przedstawiam poniżej opis zamontowania czerwonych lamp
końca pociągu w wagonie osobowym BTTB/wczesny Tillig, przy użyciu diod LED SMD (podzespoły do montażu powierzchniowego).
Na zdjęciu po prawej stronie (fot. 1) mamy pokazaną właśnie taką diodę w obudowie 1206*). Na zdjęciu widoczna jest także taśma, w której są one
dostarczane. Oprócz diod LED potrzebne będą jeszcze inne podzespoły, ale o tym za chwilę. Do
modernizacji wybrałem wagon osobowy Typu Y ABme DR (13610 BTTB) chyba jeden z najpopularniejszych.
Wybrałem ten wagon ponieważ posiadał już zamontowane oświetlenie wewnętrzne, odpadł mi problem z przekazaniem
napięcia z kół do wnętrza wagonu, ...co może być dużym problemem np. w wagonie towarowym.
Pierwszą czynnością jest wywiercenie otworów w tylnej ścianie budy wagonu. Wybrałem
ścianę od strony 2 kl. Otwieramy wagon i sprawdzamy co znajduje się za lampami we wnętrzu wagonu. Będziemy wiercić
otwór przez ścianę wagonu wraz z białą wkładką która pełni funkcję ścian przedziałów i korytarza (fot. 2 i 3). Otwór wiercimy
wiertłem o średnicy Ø 1mm. Proponuję użyć wiertarki z regulowaną prędkością obrotów. Możemy w pierwszej fazie nawiercania
małymi obrotami, dokładnie wypozycjonować otwór w środku lampy, a potem na wysokich obrotach przewiercić ścianę
wagonu wraz z wkładką.
Po wywierceniu otworów możemy ocenić miejsce zamontowania
diód. Jak widać na zdjęciu (fot. 3), obszary wkładki zaznaczone na zielono nie są potrzebne, więc można je wyciąć zgodnie z
niebieską przerywaną linią. Oczywiście można je pozostawić (z wywierconymi otworami) jeśli nie kolidują z mocowaniem PCB z LEDami.
Na Rys. 1 przedstawiam najprostszy układ elektroniczny. Pasuje zarówno do zasilania analogowego jak i cyfrowego (DCC). Zaleta:
prostota. Wada: ostro mruga gdy pojawiają się przerwy w zasilaniu np.: na rozjazdach, bardziej niż żaróweczki,
których bezwładność włókna niweluje trochę tę wadę. Do DCC można założyć układ z prostownikiem,
na scalonym stabilizatorze (np. 7805, Rys. 3) lub diodzie zenera (Rys. 2) z dodatkowym elektrolitem o dużej pojemności (w stosunku
do poboru prądu przez LEDy).
W analogu prawdopodobnie zda egzamin układ na diodzie zenera 3V3 - 3V6 z elektrolitem - tych układów
jednak jeszcze nie testowałem, więc nie jestem pewny jak się zachowają. W praktyce sprawdza się układ z mostkiem
Graetz'a, elektrolitem na conajmniej 25V i dołączonymi przez rezystor LEDami, ale świeci w obie strony.
Czarna dioda, wstawiona zaporowo (odwrotnie do LEDów), ma za zadanie zabezpieczyć LEDy przed
ujemnymi impulsami napięcia, które pojawiają się przy trzeszczących komutatorach silniczka analogowego (SEM,
jak cewka zapłonowa w samochodach). Może to być zwykła dioda uniwersana.
Do zmontowania układu będzie nam potrzebny kawałek laminatu miedzianego (płytki drukowanej), może
być to pytka montażowa jak na fotografii po prawej lub specjalnie zaprojektowana i wytrawiona do tego celu.
Widok układu zmontowanego na płytce uniwersalnej (z przylutowanymi elementami) zamontowanej do
oświetlenia wagonu przedstawiam obok na fot. 5,
a efekt końcowy na fot. 6.
Dla bardziej ambitnych, przedstawiam jeszcze dwa układy (nie zbudowałem ich, więc nie są przeze mnie
przetestowane - więc potraktujmy je jako pomysł):
- Dla sterowania analogowego z diodą Zenera, ale też powinien działać poprawnie w DCC
Rys. 2.
- Dla DCC ze stabilizatorem 7805 (pomysł Martel'a), ale powinien też działać w sterowaniu
analogowym Rys. 3
|