W starszych modelach,
szczególnie BTTB, instalowano silniczki, które nie wytrzymują próby czasu i trzeba je wymienić na nowe. Dostępne są silniczki
z odzysku, lecz taka wymiana wielu nie zadowala. Na popularnych portalach aukcyjnych, jak i również w sklepach modelarskich,
pojawiły się nowej generacji silniczki bezrdzeniowe (coreless) oraz całe zestawy zamienne do różnych modeli lokomotyw.
|
|
Silniczki bezrdzeniowe z przykładowej oferty portalu aukcyjnego. |
|
|
W ślad za portalami
aukcyjnymi pojawiły się zestawy wymienne do eksploatowanego taboru. Zawierają one oprócz samego silniczka także elementy
pozwalające w łatwy sposób zaadoptować lokomotywę do pracy z nowym silnikiem: łoża, ośki, łączniki, ślimaki itd. Poniżej
kilka zdjęć z ofert sklepów modelarskich. |
|
Przykładowe komplety zamienne napędu z jednego ze sklepów modelarskich. |
|
|
Czemu stosować nowe silniczki
zamiast oryginalnych, do których projektanci przystosowali konstrukcję modelu. Po co przerabiać ? Silniczki bezrdzeniowe
mają mniejsze gabaryty niż ich starsze odpowiedniki, są przy tym silniejsze i charakteryzują się bardziej płynnym ruchem już przy bardzo niskim
zasilaniu (już w zakresie do 1 czy 2 V). Dzięki zastąpieniu większego silniczka mniejszym, możliwe jest łatwiejsze upakowanie w lokomotywie
dekodera DCC wraz z dodatkowymi komponentami (głośniczek czy kondensator podtrzymujący zasilanie dekodera podczas krótkich przerw w zasilaniu
'stay alive'). |
Oferowane na portalach silniczki
przeznaczone są głównie do modeli latających, o niskim napięciu zasilania, ale za to bardzo szybko obrotowe. Należy wybrać silniczki na napięcie
zasilania 12V, o maksymalnych obrotach rzędu 10-13 tys. obrotów na minutę (rpm). Zakupu takich właśnie silniczków dokonał
kolega Tadeusz:
|
| „Przy okazji zakupów modelarskich ściągnąlem te silniczki i przyznam, że nie zawiodłem się.
Wziąłem dwa rodzaje do porównania: 1015 i 1020. Oba na napięcie 12V i 13000 obr/min. Zmierzone parametry elektryczne
prezentują się nastepująco:
|
|
- 1015:
- prąd biegu jałowego: 9 mA
- prąd zatrzymanego wirnika: 220 mA
- 1020:
- prąd biegu jałowego: 11 mA
- prąd zatrzymanego wirnika: 660 mA
|
|
|
Mniejszy silniczek jest więc dość słaby (ok. 0,6W). Za to ten większy ma całkiem zadowalające parametry. Jego szacowana moc to ok. 1,8W,
a jego moment obrotowy jest wyraźnie większy niż oryginalnego silnika BTTB, pomimo dużo mniejszych wymiarów. Podrzucę tylko zdjęcie mojej
testowej przeróbki. Różnica wielkości silników jest kolosalna! Kultura jazdy po wymianie silnika jest bez porównania lepsza.
Sam jestem zaskoczony efektem biorąc pod uwagę, że bazą jest... 35-letnia konstrukcja. Masa bezwładnościowa oraz znikome opory ruchu silnika
powodują, że model ten przy napięciu stałym 2,2V płynnie "liczy podkłady" z prędkością 0,0116 m/s (50cm pokonuje w 43 s). To są osiągi,
których nie powstydziłyby się nawet współczesne modele. A z dekoderem i modulacją PWM byłoby zapewne jeszcze lepiej.” |
|
|
|
|
|
|
Można użyć gotowego zestawu modernizacyjnego,
można też łoże/obejmę silnika oraz elementy łączące wydrukować na drukarce 3D. Mając dostęp do małych sprawnych silniczków mamy możliwość usprawnić
posiadany spracowany tabor albo zbudować coś zupełnie nowego. Powodzenia w majsterkowaniu. |
|
|