TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
Makieta
 dot Początek
 dot Konstrukcja
 dot Wymiary
 dot Porady
 dot Elektronika
 dot Plany
  dot Nastawnia
  dot Budka
  dot Strażnica
  dot Parowóz Pm36
  dot Modraki
   
  dot Lista
 
  dot Szkice
  dot w TT
 
  dot EW 90
  dot EW 91
  dot EW 92
  dot ZSRR
  dot ET165
  dot ET166
  dot ET167
  dot Detale
  dot 1,1 kV
  dot Patyczaki
 dot CAD'y
 dot Skale
 
Filatelistyka
543.396
 
 
 SKM Trójmiasto: EW 90, 91, 92

EW 92-03 (ex ET-EB 166 034)

 Powrót  
fot.1 Olympiazüge 3833 Unter den Linden 1936
 
udostępnione dzięki uprzejmości Towarzystwa Historische S-bahn zdjęcie z Unter den Linden - 27.07.1936 r., pięć dni przed rozpoczęciem olimpiady (z archiwum DB AG). Rok produkcji - 1936. Oddany do ruchu 27.07.1936 na linii S-bahn „północ – południe”. Numer pierwotny kolei DRG oddział S - Bahn Berlin w latach 1936 do 1941: 3833 – wagon silnikowy oraz 6344 – doczepny. Od roku 1941 – o znaczenia wagonów odpowiednio: ET i EB 166 034.
fot.2 EW 92-03s na stacji Gdańsk Główny - 23.08.1967 r. - fot. Sigurd Hilkenbach
 
EW 92 zalicza się do elitarnego grona elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt, wg. nomenklatury kolei DRG – „ćwierćpociągów” - viertelzug), zwanych olimpijskimi - „Olympiazüge” (ET 166), wybudowanych w roku 1936 tuż przed olimpiadą w Berlinie, na bazie wcześniejszej, bardzo nowoczesnej jak na tamte czasy serii ET 125. Skład jest ostatnim z wyprodukowanych 34 ezt tego typu. Sześć składów „olimpijskich” znalazło się w 1945 roku na terenie Polski i w ramach reparacji wojennych weszło w skład taboru PKP. Odbudowa tej serii dla ruchu SKM w Trójmieście nastąpiła najpóźniej ze wszystkich. bo w latach 1961÷63. Składy pociągów berlińskiej S-bahn zasilanych prądem stałym 800 Volt kursowały na linii SKM do dnia 19.12.1976 roku, kiedy nastąpiła unifikacja napięcia z siecią PKP i wprowadzenie serii taboru kursujących do dzisiaj.
fot.3 EW 92-03 na terenie SKM Gdynia Cisowa - 22.07.2006 rok.
 
MK i przedstawiciele Forum TT po pierwszym dniu prac renowacyjnych (czyszczenie i rozbiórka konstrukcji hotelowych wczasów wagonowych) w 70 rocznicę oddania tego egzemplarza Olympiazüge do eksploatacji. EW 92-03 to jedyny zachowany kompletny egzemplarz serii, choć z całkowicie przebudowanym wnętrzem na potrzeby tzw. wczasów wagonowych (lata 1977÷2004) oraz ze sprzęgami tradycyjnymi. Rzadkością jest zwłaszcza dobry, oryginalny stan podwozia. Jedynie na stacji Włoszczowa (CMK) istnieje wagon doczepny EW 92-06d, z wózkami od wagonów towarowych, na stanie PKP Energetyka. Pozostałe pociągi serii pocięto na złom.
Opracował Paweł Wróblewski (27.07.2006)
Aktualizowano 02.01.2016.
 
EW92-03sd ex ET-EB 166 034 Ocypel (za S-Bahn-Wagen in PL-1).
fot.4 fot.5 fot.6  
Ocypel 1 Ocypel 2 Ocypel 3  
 
EW92-03 w SKM Gdynia Cisowa. Autor zdjęć: W. Kolins (za www.railfaneurope.net).
fot.6 fot.7 fot.8 fot.9
12.05.2006 12.05.2006 12.05.2006 08.05.2009
Valid HTML 5.0
 
stat4u  Stronę MODRAKI odwiedzono 124.592 razy. Do góry    Powrót     Powrót do listy spotkań  27.07.2006