TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
Makieta
 dot Początek
 dot Konstrukcja
 dot Wymiary
 dot Porady
 dot Elektronika
 dot Plany
  dot Nastawnia
  dot Budka
  dot Strażnica
  dot Parowóz Pm36
  dot Modraki
  dot EW92-03
  dot Lista
 
  dot Szkice
  dot w TT
 
  dot EW 90
  dot EW 91
  dot EW 92
   
  dot ET165
  dot ET166
  dot ET167
  dot Detale
  dot 1,1 kV
  dot Patyczaki
 dot CAD'y
 dot Skale
 
Filatelistyka
684.993
 
 
 

ZSRR

 Powrót  
Fot.1
[ ET 166/167 ]
Fot.2
[ ET_EB_167 ]
Fot.3
[ EM 167 ]
Fot.4
[ EM 167 ]
Fot.5
[ EM 167 ]
Fot.6
[ EM 167 ]
Fot.7
[ EM 167-305 ]
Fot.8
[ Tallin ]
Fot.9
[ Tabela ]
 
ЭМ-166/167

 
W ramach reparacji wojennych do obsługi aglomeracji ZSRR trafiły, według strony niemieckiej (patrz tabela powyżej), nowsze ET 166/167 jako ЭМ-166/167. Jednak, jak donosi rosyjskojęzyczny blog scaletrainsclub.com, po wojnie do ZSRR trafiły także wagony serii Baureihe ET 165 (jako ЭМ-165). Potwierdzają to zdjęcia odnalezionych na terenie Rosji wagonów (fot. 1-17) oraz ostatnie zdjecie (fot. 18) z Kijowa:
Fot.1
Org. fot. 1
Fot.2
Org. fot. 2
Fot.3
Org. fot. 3
Fot.4
Org. fot. 4
Fot.5
Org. fot. 5
Fot.6
Org. fot. 6
Fot.7
Org. fot. 7
Fot.8
Org. fot. 8
Fot.9
Org. fot. 9
Fot.10
Org. fot. 10
Fot.11
Org. fot. 11
Fot.12
Org. fot. 12
Fot.13
Org. fot. 13
Fot.14
Org. fot. 14
Fot.15
Org. fot. 15
Fot.16
Org. fot. 16
Fot.17
Org. fot. 17
Fot.18
Fot. 18
ЭМ-165

   Od kwietnia 1946 r. do Związku Radzieckiego przekazano w ramach reparacji 287 wagonów kolei miejskiej - 114 ze serii 166 i 167. Z Berlina przybyło 196 wagonów, 92 z nich ze serii 167 i prawdopodobnie 73 wagony ze Śląska, cztery ze serii 166 i 14 ze serii 167. Kolejne 18 wagonów berlińskiej S-Bahn (cztery ze serii 167) przyjechało do Związku Radzieckiego z Austrii.1)
  • w Moskwie ww. serie pociągów obsługiwały linię między dworcem Paweleckim a lotniskiem Domadiedowo. Wiadomo o użyciu w regionie moskiewskim 28 wagonów serii 166 i 167.
  • w Kijowie - ruch podmiejski do miejscowości Bojarka2). Linia ta pierwotnie błya zasilana stałym napięciem 750 woltów, jako pierwsze zastosowano berlińskie wagony. Po 1952 roku, kiedy linia została przedłużona do Wasilkowa, z Moskwy przybyły „Berlińskie Okrągłe Głowy” (kilka jednostek EM 167). Linię zamknięto w 1955 r. po przełączeniu jej na 1500 woltów prądu stałego, a niektóre z wagonów (wiadomo o sześciu) dotarły do Tallina.
  • i w Tallinie do miasta Pääsküla, od 1946 r. jeździły co najmniej 33 wagony3). Przerobione na szeroki rozstaw (1524 mm) w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie, każdy z wagonów otrzymał dwa pantografy1), a także duże przednie światła i nieco powiększoną lampę sufitową. Początkowo użyto 28 wagonów (seria EM 167) z Berlina. W 1955 roku po linii Kijów – Bojarka – Wasilkow, którą przebudowano na prąd stały 1500 woltów, pojawiły się inne „Berlinery”, z których w Tallinie całkowicie zaniechano w styczniu 1958 roku.
     
Wszystkie ww. linie są szerokotorowe (1524 mm), zasilane z górnej sieci trakcyjnej, o napięciu: w Moskwie 1500 V, natomiast w Kijowie i Tallinie - 750 V (w granicach tolerancji taboru). Wagony w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie zostały przemalowane na kolor ówczesnych radzieckich pociągów elektrycznych - ciemnozielony z wąskim poziomym paskiem do okoła wagonu.
yt
Fragment filmu z 1970 r. pokazujący skład na terenie ZSRR
S-Bahn - Eine Berlin Collage - SFB 1970
_________________________________
)1 - za scaletrainsclub.com,
)2 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 413, 424, 439, 441÷444, 446, 451, 456÷459,
)3 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 401÷408,
Valid HTML 5.0
stat4u  Stronę MODRAKI odwiedzono 125.679 razy. Do góry    Powrót  Data utworzenia: 02-10-2022