TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
Makieta
 dot Początek
 dot Konstrukcja
 dot Wymiary
 dot Porady
 dot Elektronika
 dot Plany
  dot Nastawnia
  dot Budka
  dot Strażnica
  dot Parowóz Pm36
  dot Modraki
  dot EW92-03
  dot Lista
 
  dot Szkice
  dot w TT
 
  dot EW 90
  dot EW 91
  dot EW 92
  dot ZSRR
  dot ET165
  dot ET166
  dot ET167
  dot Detale
   
  dot Patyczaki
 dot CAD'y
 dot Skale
 
Filatelistyka
685.027
 
 
 

ET 167 bzw. 166 - Bauart Peenemünde

 Powrót  
Fot.1
[ Stw 04 ]
Fot.2
[ fahrzeuge103.jpg ]
Fot.3
[ 1993-25.jpg ]
Fot.4
[ ET182-01_01.jpg ]
Fot.5
[ ET182-01_02.jpg ]
Fot.6
[ Peene_01.jpg ]
Fot.7
[ Peene_02.jpg ]
Fot.8
[ Peene_03.jpg ]
Fot.9
[ Werkbahn ]
Fot.10
[ Plan trasy ]
Fot.11
[ Model ]
 

 
Wersja Bauart Peenemünde (Peenemünder Schnellbahnzüge) pojawiła się na zamówienie Wehrmachtu w drugiej połowie 1940 roku jako kolej zakładowa (Werkbahn) dla Wojskowego Instytutu Badawczego w Peenemünde (Heeresversuchsanstalt Peenemünde). jeździły na trasie Zinnowitz – Peenemünde na wyspie Uznam. Seria powstała w oparciu o konstrukcję składów Berlińskiego S-Bahnu (Baureihe ET/EB 167). Składy Peenemünde różniły się sposobem zasilania: pantograf zamiast 3-ciej szyny oraz napięciem 1100 V DC zamiast 800-set. Część elektryczną zaadoptowano z przygotowywanej przez Siemensa serii wagonów dla metra w Buenos Aires. Latem 1940 roku dostarczono pierwszych 10 skłodów, a w 1941 dodatkowo 5 (oznaczenia: Trw/Stw 01–15).
Pierwotnie pomalowane były w kolorach beżowy/czerwony natomiast podczas napraw po nalocie w nocy z 17 na 18 sierpnia 1943 ("Operacja Hydra") stosowano malowanie w kolorze szarym (Wehrmacht grau). Jeszcze w trakcie wojny trzy jednostki, z rodziny Peenemünde trafiły do Norymbergi (RBD Nürnberg, Bw München-Thalkirchen) i po przystosowaniu, jako ET 182, pracowały na linii München Isartalbahnhof – Höllriegelskreuth-Grünwald (za LOKMagazin 7/2015 s. 60-63).
Na rozkaz Sowieckiej Administracji Wojskowej kolej elektryczna zakończyła działanie 21 kwietnia 1946, wszystkie obiekty zostały rozebrane i wywiezione. Część powróciła z ZSRR w latach 1952/1953 do Berlina.

 
Źródła:
   
img img
Valid HTML 5.0
stat4u  Stronę MODRAKI odwiedzono 125.682 razy. Do góry    Powrót  Data utworzenia: 02-10-2022