Plany     Home 

ZSRR

   Powrót  
 
Modraki:
[Wstęp]
[70lat EW92]
[Lista]
 
Plany:
[Szkice]
[ w TT ]
 
Galerie:
[EW 90]
[EW 91]
[EW 92]
ZSRR
[ET165]
[ET166]
[ET167]
[Detale]
[1,1 kV]

[ ET 166/167 ]

[ ET_EB_167 ]

[ EM 167 ]

[ EM 167 ]

[ EM 167 ]

[ EM 167 ]

[ EM 167-305 ]

[ Tallin ]

[ Tabela ]
ЭМ-166/167

   W ramach reparacji wojennych do obsługi aglomeracji ZSRR trafiły, według strony niemieckiej (patrz tabela powyżej), nowsze ET 166/167 jako ЭМ-166/167. Jednak, jak donosi rosyjskojęzyczny blog scaletrainsclub.com, po wojnie do ZSRR trafiły także wagony serii Baureihe ET 165 (jako ЭМ-165). Potwierdzają to zdjęcia odnalezionych na terenie Rosji wagonów (1-17) oraz ostatnie zdjecie (18) z Kijowa:


Org. fot. 1

Org. fot. 2

Org. fot. 3

Org. fot. 4

Org. fot. 5

Org. fot. 6

Org. fot. 7

Org. fot. 8

Org. fot. 9

Org. fot. 10

Org. fot. 11

Org. fot. 12

Org. fot. 13

Org. fot. 14

Org. fot. 15

Org. fot. 16

Org. fot. 17

Fot. 18
ЭМ-165

   Od kwietnia 1946 r. do Związku Radzieckiego przekazano w ramach reparacji 287 wagonów kolei miejskiej - 114 z serii 166 i 167. Z Berlina przybyło 196 wagonów, 92 z nich ze serii 167 i prawdopodobnie 73 wagony ze Śląska, cztery ze serii 166 i 14 ze serii 167. Kolejne 18 wagonów berlińskiej S-Bahn (cztery ze serii 167) przyjechało do Związku Radzieckiego z Austrii. )1

  • w Moskwie ww. serie pociągów obsługiwały linię między dworcem Paweleckim a lotniskiem Domadiedowo. Wiadomo o użyciu w regionie moskiewskim 28 wagonów serii 166 i 167.
  • w Kijowie - ruch podmiejski do miejscowości Bojarka)2. Linia ta pierwotnie błya zasilana stałym napięciem 750 woltów, jako pierwsze zastosowano berlińskie wagony. Po 1952 roku, kiedy linia została przedłużona do Wasilkowa, z Moskwy przybyły „Berlińskie Okrągłe Głowy” (kilka jednostek EM 167). Linię zamknięto w 1955 r. po przełączeniu jej na 1500 woltów prądu stałego, a niektóre z wagonów (wiadomo o sześciu) dotarły do Tallina.
  • i w Tallinie do miasta Pääsküla, od 1946 r. jeździły co najmniej 33 wagony )3. Przerobione na szeroki rozstaw (1524 mm) w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie, każdy z wagonów otrzymał dwa pantografy )1, a także duże przednie światła i nieco powiększoną lampę sufitową. Początkowo użyto 28 wagonów (seria EM 167) z Berlina. W 1955 roku po linii Kijów – Bojarka – Wasilkow, którą przebudowano na prąd stały 1500 woltów, pojawiły się inne „Berlinery”, z których w Tallinie całkowicie zaniechano w styczniu 1958 roku.
     

   Wszystkie ww. linie są szerokotorowe (1524 mm), zasilane z górnej sieci trakcyjnej, o napięciu: w Moskwie 1500 V, natomiast w Kijowie i Tallinie - 750 V (w granicach tolerancji taboru). Wagony w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie zostały przemalowane na kolor ówczesnych radzieckich pociągów elektrycznych - ciemnozielony z wąskim poziomym paskiem do okoła wagonu.

Fragment filmu z 1970 r. pokazujący skład na terenie ZSRR
S-Bahn - Eine Berlin Collage - SFB 1970

___
)1 - za scaletrainsclub.com,
)2 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 413, 424, 439, 441÷444, 446, 451, 456÷459,
)3 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 401÷408,

Do góry    Powrót 

stat4u 2-X-2022