W ramach reparacji wojennych do obsługi aglomeracji ZSRR trafiły, według strony niemieckiej (patrz tabela powyżej),
nowsze ET 166/167 jako ЭМ-166/167. Jednak, jak donosi rosyjskojęzyczny blog scaletrainsclub.com, po wojnie do ZSRR trafiły także wagony serii Baureihe ET 165 (jako
ЭМ-165). Potwierdzają to zdjęcia odnalezionych na terenie Rosji wagonów (1-17) oraz ostatnie zdjecie (18) z Kijowa:
Od kwietnia 1946 r. do Związku Radzieckiego przekazano w ramach reparacji 287 wagonów kolei miejskiej - 114 z serii 166 i 167. Z Berlina przybyło
196 wagonów, 92 z nich ze serii 167 i prawdopodobnie 73 wagony ze Śląska, cztery ze serii 166 i 14 ze serii 167. Kolejne 18 wagonów berlińskiej S-Bahn (cztery ze serii 167) przyjechało
do Związku Radzieckiego z Austrii. )1
- w Moskwie ww. serie pociągów obsługiwały linię między dworcem Paweleckim a lotniskiem Domadiedowo. Wiadomo o użyciu w regionie moskiewskim 28 wagonów serii 166 i 167.
- w Kijowie - ruch podmiejski do miejscowości Bojarka)2. Linia ta pierwotnie błya zasilana stałym napięciem 750 woltów, jako pierwsze zastosowano berlińskie wagony. Po 1952 roku,
kiedy linia została przedłużona do Wasilkowa, z Moskwy przybyły „Berlińskie Okrągłe Głowy” (kilka jednostek EM 167). Linię zamknięto w 1955 r. po przełączeniu jej na 1500 woltów
prądu stałego, a niektóre z wagonów (wiadomo o sześciu) dotarły do Tallina.
- i w Tallinie do miasta Pääsküla, od 1946 r. jeździły co najmniej 33 wagony )3. Przerobione na szeroki rozstaw (1524 mm) w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie,
każdy z wagonów otrzymał dwa pantografy )1, a także duże przednie światła i nieco powiększoną lampę sufitową. Początkowo użyto 28 wagonów (seria EM 167) z Berlina. W 1955 roku
po linii Kijów – Bojarka – Wasilkow, którą przebudowano na prąd stały 1500 woltów, pojawiły się inne „Berlinery”, z których w Tallinie całkowicie zaniechano w styczniu 1958 roku.
Wszystkie ww. linie są szerokotorowe (1524 mm), zasilane z górnej sieci trakcyjnej, o napięciu: w Moskwie 1500 V, natomiast
w Kijowie i Tallinie - 750 V (w granicach tolerancji taboru). Wagony w zakładzie naprawy wagonów Perovo w Moskwie zostały przemalowane na kolor ówczesnych radzieckich pociągów
elektrycznych - ciemnozielony z wąskim poziomym paskiem do okoła wagonu.
|
Fragment filmu z 1970 r. pokazujący skład na terenie ZSRR S-Bahn - Eine Berlin Collage - SFB 1970 |
|
___
)1 - za scaletrainsclub.com,
)2 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 413, 424, 439, 441÷444, 446, 451, 456÷459,
)3 - ru.wikipedia.org podaje ЭМ-165 № 401÷408, |