Wersja Bauart Peenemünde (Peenemünder Schnellbahnzüge) pojawi³a siê na zamówienie
Wehrmachtu w drugiej po³owie 1940 roku jako kolej zak³adowa (Werkbahn) dla Wojskowego Instytutu Badawczego w Peenemünde (Heeresversuchsanstalt Peenemünde). Je¼dzi³y na trasie Zinnowitz – Peenemünde na wyspie Uznam. Seria powsta³a w oparciu o konstrukcjê
sk³adów Berliñskiego S-Bahnu (Baureihe ET/EB 167). Sk³ady Peenemünde ró¿ni³y siê sposobem zasilania: pantograf zamiast 3-ciej szyny oraz napiêciem 1100 V DC zamiast 800-set.
Czê¶æ elektryczn± zaadoptowano z przygotowywanej przez Siemensa serii wagonów dla metra w Buenos Aires. Latem 1940 roku dostarczono pierwszych 10 sk³odów, a w 1941 dodatkowo
5 (oznaczenia: Trw/Stw 01–15).
Pierwotnie pomalowane by³y w kolorach be¿owy/czerwony natomiast podczas napraw po nalocie w nocy z 17 na 18 sierpnia 1943 ("Operacja Hydra")
stosowano malowanie w kolorze szarym (Wehrmacht grau). Jeszcze w trakcie wojny trzy jednostki, z rodziny Peenemünde trafi³y do Norymbergi (RBD Nürnberg, Bw München-Thalkirchen)
i po przystosowaniu, jako ET 182, pracowa³y na linii München Isartalbahnhof – Höllriegelskreuth-Grünwald (za LOKMagazin 7/2015 s. 60-63).
Na rozkaz Sowieckiej Administracji Wojskowej kolej elektryczna zakoñczy³a dzia³anie 21 kwietnia 1946, wszystkie obiekty zosta³y rozebrane i wywiezione.
Czê¶æ powróci³a z ZSRR w latach 1952/1953 do Berlina.
|