|
EW 92-03s Gdańsk - 23.08.1967 rok (!) - fot. Sigurd Hilkenbach EW
92 zalicza się do elitarnego grona elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt, wg. nomenklatury kolei DRG –
ćwierćpociągów - viertelzug), zwanych olimpijskimi - „Olympiazüge” (ET 166),
wybudowanych w roku 1936 tuż przed olimpiadą w Berlinie, na bazie wcześniejszej, bardzo nowoczesnej jak na tamte
czasy serii ET 125. Skład jest ostatnim z wyprodukowanych 34 ezt tego typu. Sześć składów „olimpijskich”
znalazło się w 1945 roku na terenie Polski i w ramach reparacji wojennych weszło w skład taboru PKP. Odbudowa tej
serii dla ruchu SKM w Trójmieście nastąpiła najpóźniej ze wszystkich. bo w latach 1961 – 63. Składy pociągów
berlińskiej S-bahn zasilanych prądem stałym 800 Volt kursowały na linii SKM do dnia 19.12.1976 roku, kiedy nastąpiła
unifikacja napięcia z siecią PKP i wprowadzenie serii taboru kursujących do dzisiaj. |
|
EW 92-03 Gdynia Cisowa - 22.07.2006 rok. MK i przedstawiciele Forum TT po pierwszym dniu prac renowacyjnych (czyszczenie i rozbiórka konstrukcji
hotelowych wczasów wagonowych) w 70 rocznicę oddania tego egzemplarza Olympiazüge do eksploatacji. EW 92-03 to jedyny
zachowany kompletny egzemplarz serii, choć z całkowicie przebudowanym wnętrzem na potrzeby tzw. wczasów wagonowych
(lata 1977 - 2004) oraz ze sprzęgami tradycyjnymi. Rzadkością jest zwłaszcza dobry, oryginalny stan podwozia. Jedynie na
stacji Włoszczowa (CMK) istnieje wagon doczepny EW 92-06d, z wózkami od wagonów towarowych, na stanie PKP Energetyka.
Pozostałe pociągi serii pocięto na złom. Opracował Paweł Wróblewski (27.07.2006) Aktualizowano 02.01.2016. |