|  |  | 
    
	 | 
	   
	    | SKM Trójmiasto: EW 90, 91, 92 | EW 92-03 (ex ET-EB 166 034) | Powrót |  |  
	 | 
	   
		|  | Olympiazüge 3833 Unter den Linden 1936 
 udostępnione dzięki uprzejmości 
			Towarzystwa Historische S-bahn zdjęcie z Unter den Linden - 27.07.1936 r., 
			pięć dni przed rozpoczęciem olimpiady (z archiwum  DB AG). Rok produkcji - 1936. Oddany 
			do ruchu 27.07.1936 na linii S-bahn „północ – południe”. Numer pierwotny kolei DRG oddział S - Bahn 
			Berlin w latach 1936 do 1941: 3833 – wagon silnikowy oraz 6344 – doczepny. Od roku 1941 – o
			znaczenia wagonów odpowiednio: ET i EB 166 034.
 |  
		|  | EW 92-03s na stacji Gdańsk Główny - 23.08.1967 r. - fot. Sigurd Hilkenbach 
 EW 
			92 zalicza się do elitarnego grona elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt, wg. nomenklatury kolei DRG – 
			„ćwierćpociągów” - viertelzug), zwanych olimpijskimi - „Olympiazüge” (ET 166), 
			wybudowanych w roku 1936 tuż przed olimpiadą w Berlinie, na bazie wcześniejszej, bardzo nowoczesnej jak na tamte 
			czasy serii ET 125. Skład jest ostatnim z wyprodukowanych 34 ezt tego typu. Sześć składów „olimpijskich” 
			znalazło się w 1945 roku na terenie Polski i w ramach reparacji wojennych weszło w skład taboru PKP. Odbudowa tej 
			serii dla ruchu SKM w Trójmieście nastąpiła najpóźniej ze wszystkich. bo w latach 1961÷63. Składy pociągów 
			berlińskiej S-bahn zasilanych prądem stałym 800 Volt kursowały na linii SKM do dnia 19.12.1976 roku, kiedy nastąpiła 
			unifikacja napięcia z siecią PKP i wprowadzenie serii taboru kursujących do dzisiaj.
 |  
		|  | EW 92-03 na terenie SKM Gdynia Cisowa - 22.07.2006 rok. 
 MK i przedstawiciele Forum TT po pierwszym dniu prac renowacyjnych (czyszczenie i rozbiórka konstrukcji 
			hotelowych wczasów wagonowych) w 70 rocznicę oddania tego egzemplarza Olympiazüge do eksploatacji. EW 92-03 to jedyny 
			zachowany kompletny egzemplarz serii, choć z całkowicie przebudowanym wnętrzem na potrzeby tzw. wczasów wagonowych 
			(lata 1977÷2004) oraz ze sprzęgami tradycyjnymi. Rzadkością jest zwłaszcza dobry, oryginalny stan podwozia. Jedynie na 
			stacji Włoszczowa (CMK) istnieje wagon doczepny EW 92-06d, z wózkami od wagonów towarowych, na stanie PKP Energetyka. 
			Pozostałe pociągi serii pocięto na złom.
 |  
		| Opracował Paweł Wróblewski (27.07.2006) Aktualizowano 02.01.2016.
 |  
		|  |  
		| 
		  
		   | EW92-03sd ex ET-EB 166 034 Ocypel (za S-Bahn-Wagen in PL-1). |  
         |  |  |  |  |  
		   | Ocypel 1 | Ocypel 2 | Ocypel 3 |  |  |  
		|  |  
		| 
		  
		   | EW92-03 w SKM Gdynia Cisowa. Autor zdjęć: W. Kolins (za www.railfaneurope.net). |  
         |  |  |  |  |  
		   | 12.05.2006 | 12.05.2006 | 12.05.2006 | 08.05.2009 |  |  |  |