Modraki     Home 

70-lecie EW92-03 (ex ET-EB 166 034)

 Powrót  
            

Olympiazüge 3833 Unter den Linden 1936
udostępnione dzięki uprzejmości Towarzystwa Historische S-bahn zdjęcie z Unter den Linden - 27.07.1936 r., pięć dni przed rozpoczęciem olimpiady (z archiwum DB AG).

 
Rok produkcji - 1936
Oddany do ruchu 27.07.1936 na linii S-bahn „północ – południe” (zdjęcie powyżej).
Numer pierwotny kolei DRG oddział S - Bahn Berlin w latach 1936 do 1941: 3833 – wagon silnikowy oraz 6344 – doczepny. Od roku 1941 – oznaczenia wagonów odpowiednio: ET i EB 166 034

EW 92-03s
Gdańsk - 23.08.1967 rok (!) - fot. Sigurd Hilkenbach
 
EW 92 zalicza się do elitarnego grona elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt, wg. nomenklatury kolei DRG – ćwierćpociągów - viertelzug), zwanych olimpijskimi - „Olympiazüge” (ET 166), wybudowanych w roku 1936 tuż przed olimpiadą w Berlinie, na bazie wcześniejszej, bardzo nowoczesnej jak na tamte czasy serii ET 125. Skład jest ostatnim z wyprodukowanych 34 ezt tego typu.
Sześć składów „olimpijskich” znalazło się w 1945 roku na terenie Polski i w ramach reparacji wojennych weszło w skład taboru PKP. Odbudowa tej serii dla ruchu SKM w Trójmieście nastąpiła najpóźniej ze wszystkich. bo w latach 1961 – 63. Składy pociągów berlińskiej S-bahn zasilanych prądem stałym 800 Volt kursowały na linii SKM do dnia 19.12.1976 roku, kiedy nastąpiła unifikacja napięcia z siecią PKP i wprowadzenie serii taboru kursujących do dzisiaj.

EW 92-03
Gdynia Cisowa - 22.07.2006 rok.
 
MK i przedstawiciele Forum TT po pierwszym dniu prac renowacyjnych (czyszczenie i rozbiórka konstrukcji hotelowych wczasów wagonowych) w 70 rocznicę oddania tego egzemplarza Olympiazüge do eksploatacji.
EW 92-03 to jedyny zachowany kompletny egzemplarz serii, choć z całkowicie przebudowanym wnętrzem na potrzeby tzw. wczasów wagonowych (lata 1977 - 2004) oraz ze sprzęgami tradycyjnymi. Rzadkością jest zwłaszcza dobry, oryginalny stan podwozia. Jedynie na stacji Włoszczowa (CMK) istnieje wagon doczepny EW 92-06d, z wózkami od wagonów towarowych, na stanie PKP Energetyka. Pozostałe pociągi serii pocięto na złom.

Opracował
Paweł Wróblewski (27.07.2006)
Aktualizowano 02.01.2016.


EW92-03sd ex ET-EB 166 034 Ocypel (za S-Bahn-Wagen in PL-1).
Ocypel 1 Ocypel 2 Ocypel 3

EW92-03 w SKM Gdynia Cisowa. Autor zdjęć: W. Kolins (za www.railfaneurope.net).
12.05.2006 12.05.2006 12.05.2006 08.05.2009

 Powrót do „Modraków”    Do góry    Powrót do listy spotkań 

stat4u 02.01.2016