TT Main
 
Strona główna
Moja TT
on-line Katalog
Katalogi
    
Przeróbki
DCC
Makieta
 dot Początek
 dot Konstrukcja
 dot Wymiary
 dot Porady
 dot  Elektronika
 dot  Plany
   dot  Nastawnia
   dot  Budka
   dot  Strażnica
   dot  Parowóz Pm36
   dot 
   dot  Patyczaki
 dot  CAD'y
 dot  Skale
 
Filatelistyka
185.157
 
 
  Modraki     Home 

70-lecie EW92-03 (ex ET-EB 166 034)

 Powrót  
Modraki:
[Wstęp]
70lat EW92
[Lista]
 
Plany:
[Szkice]
[ w TT ]
 
Galerie:
[EW 90]
[EW 91]
[EW 92]
[ZSRR ]
[ET165]
[ET166]
[ET167]
[Detale]
[1,1 kV]
Olympiazüge 3833 Unter den Linden 1936
udostępnione dzięki uprzejmości Towarzystwa Historische S-bahn zdjęcie z Unter den Linden - 27.07.1936 r., pięć dni przed rozpoczęciem olimpiady (z archiwum DB AG).
 
Rok produkcji - 1936
Oddany do ruchu 27.07.1936 na linii S-bahn „północ – południe” (zdjęcie powyżej).
Numer pierwotny kolei DRG oddział S - Bahn Berlin w latach 1936 do 1941: 3833 – wagon silnikowy oraz 6344 – doczepny. Od roku 1941 – oznaczenia wagonów odpowiednio: ET i EB 166 034
EW 92-03s
Gdańsk - 23.08.1967 r. - fot. Sigurd Hilkenbach
 
EW 92 zalicza się do elitarnego grona elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt, wg. nomenklatury kolei DRG – ćwierćpociągów - viertelzug), zwanych olimpijskimi - „Olympiazüge” (ET 166), wybudowanych w roku 1936 tuż przed olimpiadą w Berlinie, na bazie wcześniejszej, bardzo nowoczesnej jak na tamte czasy serii ET 125. Skład jest ostatnim z wyprodukowanych 34 ezt tego typu.
Sześć składów „olimpijskich” znalazło się w 1945 roku na terenie Polski i w ramach reparacji wojennych weszło w skład taboru PKP. Odbudowa tej serii dla ruchu SKM w Trójmieście nastąpiła najpóźniej ze wszystkich. bo w latach 1961÷63. Składy pociągów berlińskiej S-bahn zasilanych prądem stałym 800 Volt kursowały na linii SKM do dnia 19.12.1976 roku, kiedy nastąpiła unifikacja napięcia z siecią PKP i wprowadzenie serii taboru kursujących do dzisiaj.
EW 92-03
Gdynia Cisowa - 22.07.2006 rok.
 
MK i przedstawiciele Forum TT po pierwszym dniu prac renowacyjnych (czyszczenie i rozbiórka konstrukcji hotelowych wczasów wagonowych) w 70 rocznicę oddania tego egzemplarza Olympiazüge do eksploatacji.
EW 92-03 to jedyny zachowany kompletny egzemplarz serii, choć z całkowicie przebudowanym wnętrzem na potrzeby tzw. wczasów wagonowych (lata 1977÷2004) oraz ze sprzęgami tradycyjnymi. Rzadkością jest zwłaszcza dobry, oryginalny stan podwozia. Jedynie na stacji Włoszczowa (CMK) istnieje wagon doczepny EW 92-06d, z wózkami od wagonów towarowych, na stanie PKP Energetyka. Pozostałe pociągi serii pocięto na złom.

Opracował
Paweł Wróblewski (27.07.2006)
Aktualizowano 02.01.2016.


EW92-03sd ex ET-EB 166 034 Ocypel (za S-Bahn-Wagen in PL-1).
Ocypel 1 Ocypel 2 Ocypel 3

EW92-03 w SKM Gdynia Cisowa. Autor zdjęć: W. Kolins (za www.railfaneurope.net).
12.05.2006 12.05.2006 12.05.2006 08.05.2009

 Powrót do „Modraków”    Do góry    Powrót do listy spotkań 


stat4u Do góry    Powrót  02-01-2016