TT Main
 
Moja TT
Katalog
 
DCC
   Porady
    
    
    
   Jak CV
   Kody dek.
   Producenci
 
 
DCC - NEM 650 HOME !
 
baner

   Tłumaczenie treści normy NEM 650.

  1. Cel
    Niniejsza norma służy ustanowieniu wspólnych interfejsów umożliwiających bezpieczną i szybką instalację lub wymianę dekoderów w pojazdach.
     
  2. Wprowadzenie
    W dziedzinie modeli pociągów coraz częściej stosuje się systemy elektroniczne do sterowania lokomotywami i do funkcji przełączania. Nie wszystkie modele są fabrycznie wyposażone w moduł do odbioru informacji sterujących (dekoder). Dlatego też należy wprowadzić w pojazdach znormalizowane interfejsy elektryczne, aby użytkownik mógł następnie podłączyć dekodery pasujące do ich systemów sterowania. W tym celu należy zapewnić wystarczającą ilość miejsca (przestrzeń instalacyjna).
     
  3. Definicje
    Interfejs:

    Połączenie kilku przewodów elektrycznych, które dzięki zastosowaniu dwuczęściowego złącza (wtyczka/gniazdo) pozostaje mechanicznie rozdzielne.
    Lewa/prawa strona pojazdu:
    Stosuje się oznaczenia zgodnie z NEM 631: Patrząc od tyłu nad lokomotywą, musi ona poruszać się do przodu w trybie analogowym, gdy napięcie dodatnie zostanie przyłożone do prawej szyny.
     
  4. Mechaniczna implementacja interfejsów
    Mechaniczna implementacja interfejsów, w tym pojemność styków, nie jest jednolita i można ją znaleźć w poszczególnych standardach interfejsów NEM 651 i następnych.
    Połączenie „1” na wtyczce i gnieździe musi być wyraźnie oznaczone.
    Każde połączenie musi być oznaczone w taki sposób, aby można je było łatwo zidentyfikować. Zaleca się stosowanie liczb lub określonego kodu koloru.
    1. 1. Implementacja pokładowa pojazdu
      W zależności od dostępnej przestrzeni w modelu, ta część interfejsu może być implementowana jako stała lub ruchoma. Należy zapewnić bezproblemowy montaż/demontaż nadwozia pojazdu z zainstalowanym dekoderem lub bez niego.
      Implementacja stała: Złącze jest przymocowane mechanicznie do płytki drukowanej, ramy lub czegoś podobnego. Ta implementacja zakłada, że ​​lokalizacja złącza jest wybrana w przestrzeni instalacyjnej w taki sposób, aby możliwe było bezpośrednie podłączenie dekodera.
      Implementacja ruchoma: Złącze jest przymocowane do końca kabla, którego długość jest ustawiona w taki sposób, aby można było zamontować i zabezpieczyć podłączony dekoder w przestrzeni instalacyjnej.
      Pod warunkiem, że stała implementacja do mocowania złącza wykorzystuje złącze na istniejącej płytce drukowanej w pojeździe, połączenia niezbędne do funkcjonowania pojazdu można uzyskać za pośrednictwem ścieżek płytki drukowanej. Połączenia te należy ułożyć w taki sposób, aby podczas instalowania modułu elektronicznego można było je po prostu usunąć lub rozdzielić (np. za pomocą zaślepki), o ile nie zostało to już osiągnięte za pomocą wtyczki mostkowej na interfejsie potrzebnym do operacji analogowych.
    1. 2. Implementacja dekodera
      W dekoderze złącze jest instalowane jako normalna część płytki drukowanej. Położenie złącza należy wybrać tak, aby znajdowało się ono w bezpośrednim sąsiedztwie i równolegle do krawędzi płytki drukowanej, o ile poszczególne standardy interfejsu nie określają położenia. Dozwolone jest wdrożenie ruchomego złącza przymocowanego do wiązki przewodów.
      Dekodery zgodne ze standardami mogą obsługiwać funkcje uzupełniające, które nie są kierowane przez standardowo zdefiniowany interfejs wtyczki. Funkcje te powinny być kierowane przez poszczególne kable, aby użytkownik mógł określić, które funkcje pojazdu są kontrolowane przez które wyjścia funkcji uzupełniających dekodera. W takim przypadku należy użyć odpowiednich kodów kolorów z sekcji 6 dla przewodów, jeśli ma to zastosowanie.

     
  5. Budowa elektryczna interfejsów
    W części pokładowej złącza pojazdu należy zapewnić następujące minimalne połączenia:
    • Odbiór prądu z toru (2 połączenia),
    • Silnik (2 połączenia),
    • Światła przednie i
    • Światła tylne.
    Jeśli punkty połączeń dla urządzeń elektrycznych pojazdu znajdują się na płytce drukowanej wewnątrz pojazdu, należy je połączyć ze sobą za pomocą zaślepki i/lub odpowiedniego prowadzenia ścieżek, tak aby możliwa była konwencjonalna praca bez dodatkowej elektroniki. Należy przy tym zapewnić, że te połączenia, w tym wszelkie potencjalnie obecne diody do realizacji zależnych od jazdy świateł przednich i tylnych, można łatwo rozdzielić lub usunąć podczas instalacji dekodera.
    Jeśli pojazd jest normalnie wyposażony w wiązkę przewodów zamiast płytki drukowanej, połączenia te należy zrealizować za pomocą płytki drukowanej, która jest podłączona do pokładowego złącza pojazdu. Ta płytka drukowana zawiera również ewentualnie niezbędne diody do realizacji kierunku zależnych od jazdy świateł przednich i tylnych.
  6. Kolory przewodów dla interfejsów
         Red Pobór prądu z prawej strony (i/lub do przewodu środkowego, 3-ciej szyny zewnętrznej, odbioru energii napowietrznej – jednak w przypadku symetrycznych systemów zasilania zgodnie z normą NEM 620) do interfejsu (lub do połączenia silnika "1")
         Orange  Od interfejsu do przyłącza silnika "1" lub do pola uzwojenia do przodu
         Black  Pobór prądu z lewej strony do interfejsu (lub do połączenia silnika "2")
         Gray  Od interfejsu do przyłącza silnika "2" lub do pola uzwojenia wstecz
         White  (-) Światło przednie lub ewentualnie tylne do kierunku jazdy 1
         Yellow  (-) Światło przednie lub ewentualnie tylne do kierunku jazdy 2
         Blue  (+) Wspólny przewód dla sygnałów i funkcji
         Green  AUX 1, wyjście funkcji dowolnie przypisywalnej
         Violet  AUX 2, wyjście funkcji dowolnie przypisywalnej
         Brown  Podłączenia głośników
    650
Źródło:
  dot   Lokalna kopia:  ->  NEM 650 (EN)
  dot   MOROP:  ->  NEM 650 (EN, 2018)
  dot   MOROP:  ->  NEM 650 (DE, 2018)