Strona główna W górę Dźwięki
| |
Dane techniczne (według producenta):
Parametr |
SL 75 |
SL 76 |
Napięcie pracy |
8-18 V |
Maksymalny ciągły prąd silnika |
0,8 A |
Maksymalny chwilowy (5 sek.) prąd silnika |
1,5 A |
Ilość wyjść funkcyjnych |
8 |
4 |
Maksymalne sumaryczne obciążenie wszystkich wyjść funkc. |
0,6 A |
0,8 A |
Max prąd jednego wyjścia funkcyjnego |
500 mA |
250 mA |
W pełni zgodny z NMRA (DCC format). |
Sterowanie silnikiem 16 kHz lub 32 kHz i małej częstotliwości 30-150 Hz. |
Opcjonalnie 14, 28 lub 128 kroków prędkości. |
Praca w trybie cyfrowym jak i analogowym. |
Dekoder |
Dł. |
Szer. |
Wys. |
w mm. |
SL75 |
24 |
9 |
3,5 |
SL76 |
16,7 |
7,7 |
2,3 |
|
1 W ciągłej mocy, zabezpieczenie przed zwarciem. |
3 kanały dźwiękowe. |
Pamięć dźwięku 16Mbit (200 sek). |
Dwa generatory liczb losowych (stacjonarne i podczas jazdy). |
Dowolny wybór liczby cylindrów dźwięków parowozu (2, 3 lub 4 cylindry). |
Synchronizacja poprzez kontaktron, czujnik hala lub wg. wewnętrznej krzywej prędkości. |
Głośniczek: "kostka cukru" 16x11x8 mm, 8 Ohm (Fot. 4). |
|
|
UWAGA !! Dekodery mają wgrywany jeden z trzech rodzajów dźwięku, więc przy zamawianiu należy zaznaczyć, o który dźwięk nam chodzi:
- SL75 / DA Dampf (parowóz 2/3/4 cylindry),
- SL75 / DI Diesel,
- SL75 / EL E-Lok (elektrowóz), lub
- SL75 - bez dźwięku, do samodzielnego wgrania dźwięku.
|
- bez prefiksu -> na przewodach
- /S -> wtyk NEM652
- /N -> wtyk NEM651
|
np: |
- SL75DA => dźwięk parowozu, dekoder z przewodami,
- SL75DA/N => dźwięk parowozu,
z 6-pinowym wtykiem NEM651,
- SL75DI/S => dźwięk diesla, z 8-pinowym
wtykiem NEM652.
|
|
|
Dźwięki standardowe |
DA (parowóz)
cylindrów: |
2 |
3 |
4 |
DI (diesel) |
EL (elektrowóz) |
F1 |
|
|
|
F2 |
|
|
|
F3 |
|
|
|
F4 |
Wł. /Wył. dźwięk |
|
|
|
Wł. /Wył. dźwięk |
|
Wł. /Wył. dźwięk |
|
F5 |
Sygnał długi |
|
Sygnał długi |
|
Sygnał |
|
F6 |
Szuflowanie węgla |
|
Sygnał krótki |
|
Syk powietrza (?) |
|
F7 |
Sygnał krótki |
|
Zapowiedź po niemiecku "Proszę wsiadać, drzwi
zamykać i zachować ostrożność" |
|
Zapowiedź po niemiecku "Proszę wsiadać, drzwi
zamykać i zachować ostrożność" |
|
F8 |
Kompresor (?) |
|
|
|
|
F9 |
|
|
|
|
F10 |
|
|
|
|
- Dokonując zakupów bezpośrednio na stronie producenta
możliwe jest zamówienie dekodera z dźwiękiem do konkretnego modelu lokomotywy.
- Lista dźwięków oferowanych przez krois-modell.at.
|
|
UWAGA !! Jeśli się zdecydujesz na zakup tego dekodera
to zapomnij o jakiejkolwiek gwarancji czy pomocy ze strony producenta. Wszelkie maile, prośby czy pytania pozostają bez
odpowiedzi !! |
|
Top |
Podłączenie przewodów |
Przewód |
NEM651 |
NEM652 |
Plux12/16 |
SL75 |
|
orange pomarańczowy |
1 |
1 |
8 |
Orange wire to the motor terminal that was previously connected to the right rail. Pomarańczowy łączymy
z zaciskiem silnika, który był podłączony do prawej szyny (patrząc w kierunku jazdy lokomotywy). |
|
grey szary |
2 |
5 |
10 |
Gray wire to the motor terminal that was previously connected to the left rail. Szary łączymy z zaciskiem
silnika, który był połączony z lewą szyną. |
|
red czerwony |
3 |
8 |
12 |
Red wire to right rail pickup. Czerwony łączymy do odbioru prądu z prawej szyny. |
|
black czarny |
4 |
4 |
14 |
Black wire to the left rail pickup. Czarny łączymy do odbioru prądu z lewej szyny. |
|
white biały |
5 |
6 |
7 |
White wire to the forward headlight or the function controlled by Output A. Biały łączymy z oświetleniem
czołowym z przodu lub do układu sterowanego z wyjścia A. |
|
yellow żółty |
6 |
2 |
13 |
Yellow wire to the rear headlight or the function controlled by Output B. Żółty łączymy z oświetleniem
czołowym z tyłu lub do układu sterowanego z wyjścia B. |
|
blue niebieski |
|
7 |
9 |
Functions common positive. Niebieski to wspólny przewód dla wyjść A, B, C i D / F0, F1, F2,
(+ zasilania). |
|
green zielony |
|
3 |
16 |
Output F1 (C). Zielony to wyjście F1 (C). |
|
violet fioletowy |
|
|
18 |
Output F2 (D). Fioletowy to wyjście F2 (D). |
|
2 x brown 2 x brązowy |
|
|
15, 17 |
Speaker. 2 brązowe przewody łączymy z głośniczkiem. |
|
|
Top |
Zabawa CV-kami. Fabrycznie dekoder zaprogramowano tak, że F1
steruje AUX1 (zielony), F2 - AUX2 (fioletowy), F3 - AUX3 (bez kabelka), a F4 załącza dźwięk. Do naszych celów funkcje F1 i F2 możemy
użyć do sterowania dodatkowymi efektami oświetlenia np: lokomotywy z gniazdem Plux12 lub dodając własną elektronikę tak, że dodatkowo
gasimy/zapalamy światła czerwone z tyłu jadącej lokomotywy lub/oraz zapalanie tylko jednego reflektora podczas jazdy manewrowej.
Przyjęło się, że jazda manewrowa jest pod F4, więc uruchamianie dźwięku
możemy przesunąć na F3. By uzyskać taki efekt ustawiamy wartości CV:
Fn |
Opis |
CV |
F1 |
AUX1 (zielony) |
CV35=4 (bez zmiany) |
F2 |
AUX2 (fioletowy) |
CV36=8 (bez zmiany) |
F3 |
Dźwięk |
CV37=0 CV167=2 |
F4 |
Jazda manewrowa |
CV38=32 CV116=2 |
Jazda w analogu |
CV29=6 |
|
|
|
|
|
|
|
|