TT-Klub.PL, którego
jestem cz³onkiem zaplanowa³ na 18 sierpnia 2006 wspóln±
wycieczkê do fabryki Tilliga w Sebnitz. Postanowili¶my odwiedziæ tak¿e Vsestary gdzie ma siedzibê prê¿nie dzia³aj±ca grupa
mi³o¶ników TT-tki skupiona wokó³ firmy Tomasa Rejl DELTAX. |
|
Dzieñ pierwszy (¶roda) |
|
Przed granic± z CZ zatrzymali¶my siê w Lewinie K³odzkim,
wiadomo dlaczego ...wystarczy spojrzeæ na zdjêcie. |
|
Dzieñ drugi (czwartek) |
|
Tomas ca³y swój dzieñ po¶wiêci³ na obwo¿enie nas po okolicy
Vsestary swoim, a Vaclaw (Donatelli) równie¿ drugim, samochodem. Na pocz±tek za³atwi³ nam wej¶cie do ....SKANSENU (Jaromìø),
gdzie zostali¶my oprowadzeni przez tutejszego kustosza: |
|
|
Nastêpnie zostali¶my zaproszeni przez Vaclava do jego domu,
gdzie mogli¶my podziwiaæ jego kolekcjê taboru oraz zapoznaæ siê z kolekcj±/archiwum katalogów TT: |
|
|
Vaclav pokaza³ nam prototyp domku - Stra¿nica Przejazdowa,
który ma wej¶æ do produkcji u Auchagena: |
|
|
Kolejnym etapem wycieczki by³o zwiedzanie parowozowni w Hradec
Kralova, ale tu niestety okaza³o siê, ¿e nie zabrali¶my zapasowych baterii do aparatu. |
|
|
Dzieñ trzeci (pi±tek) - wyjazd do Sebnitz |
|
Na dwóch zdjêciach (po lewej) widaæ dlaczego siê spó¼nili¶my na
spotkanie w fabryce. Jazda za tak± "rurk±" po krêtych górskich dró¿kach
z prêdko¶ci± 20km/h wyprowadzi ka¿dego kierowcê z nerwów. Na szczê¶cie
Tomas znalaz³ objazd inn± drog± i aby nadrobiæ czas stracony przez
zawalidrogê mieli¶my hardcorowy górski odcinek specjalny rajdu Monte
Karolo a w³a¶ciwie Vsestary - Sebnitz. Jeszcze po drodze wpadli¶my do
sklepu w Czeskiej Lipce by nabyæ miêdzy innymi niebiesk± Ludmi³ê, a
pó¼niej ju¿ fabryka, ale to zupe³nie inna bajka. |
|
Na zwiedzanie fabryki Tillig'a zjecha³a siê ca³kiem spora grupa chêtnych TeTetkowiczów
z Polski. Zostali¶my podzieleni na dwie grupy, by by³a szansa na spokojne zwiedzenie zak³adu. Zapoznali¶my siê z procesem tworzenia
i przygotowywania form wtryskowych. Od projektu do zrobienia pierwszej partii wyrobu, droga jest bardzo d³uga.
W procesie tym pomagaj± programy typu CAD do projektowania produktu oraz samej formy. Potem przy pomocy maszyn sterowanych cyfrowo
obrabiana jest specjalna wysokogatunkowa stal, by uzyskaæ po¿±dany kszta³t. Taka matryca pozwala na wykonanie tysiêcy sztuk wyrobu,
czyli np. detalu lokomotywy, wagonu czy choæby toru. Formy s± przechowywane w
specjalnym magazynie form, gdzie
oczekuj± na kolejn± seriê produkcji. Nastêpnie zwiedzili¶my serce zak³adu - magazyn form. Tu
znajduj± siê wszystkie formy, jakie posiada Tillig. Nie muszê nadmieniaæ, i¿ jest to jedno z najpilniej strze¿onych pomieszczeñ w zak³adzie.
Drugim takim pomieszczeniem by³ magazyn czê¶ci zamiennych, gdzie wstêp maj± tylko upowa¿nione osoby! Zatem te zdjêcia s± w pewnym sensie
unikatowe - tu jest ca³e nasze TT, wszystkie modele... Nad numerem 9 (Fot.
66) s± formy do naszego eilzugwagena PKP..." (tekst Charakterka ze strony TTC). |
|
Kolejnym etapem jest proces wytwarzania detali metod± wtrysku ci¶nieniowego.
S³u¿y do tego specjalny granulat. Zostaje on roztopiony i wt³oczony pod ci¶nieniem
do wtryskarki, by po kilku sekundach na dó³ wylecia³ gotowy, jeszcze ciep³y produkt. |
|
Nastêpnie przeszli¶my
do lakierni. O ile nanoszenie tampodruków odbywa siê automatycznie, o tyle malowanie pasków, dachów czy modeli to rêczna robota.
Druk tamponowy to w ogromnym skrócie maszyna z elastycznym stemplem, który przenosi farbê z blachy na model. Na blaszce s± ju¿
namalowane oznaczenia czy linie, które s± nanoszone na stempel i przenoszone na model. Wszystko odbywa siê sprawnie i szybko.
Stempel jest elastyczny, by druk móg³ doj¶æ do ka¿dego zakamarka modelu. Du¿o bardziej ciekawe jest malowanie modeli. Otó¿ odbywa
siê ono za pomoc± maskownic, w które wk³ada siê model i maluje tylko odkryte czê¶ci. Maskownice s± metalowe z elastycznymi
zakoñczeniami z ¿ywicy po to, by maskownica szczelnie przylega³a do modelu! Maskownicê tak± nale¿y czy¶ciæ co oko³o 20 modeli po
to, by zachowaæ wymiar linii. Jest to zajêcie bardzo pracoch³onne i trudne i w³a¶nie tu decyduje siê, jak wygl±da model, bo do
tej pory wszystko robione by³o automatycznie, oprócz rêcznego projektowania modeli i projektowania form wtryskowych! Zatem w³a¶nie
od tych pañ zale¿y najwiêcej. Na lakierni jest bardzo dobra wentylacja - pomimo pracuj±cych pañ - nie czuæ by³o zapachu lakieru.
Ta czê¶æ zak³adu by³a naprawdê bardzo ciekawa! (tekst Charakterka ze strony TTC). |
|
Sk³adanie, czyli monta¿ modeli. W czystych i dobrze o¶wietlonych
pomieszczeniach panie sk³adaj± poszczególne detale w kompletne wyroby: lokomotywy, wagony, rozjazdy itd. Na tym etapie wychwytywane
s± wszelkie b³êdy i usterki. Do tego tak¿e s³u¿y specjalne stanowisko testowe, na którym sprawdzana jest poprawno¶æ jazdy taboru. |
|
Odwiedzili¶my tak¿e, wchodz±ce w sk³ad fabryki Tillig, muzeum kolejek.
Mogli¶my ogl±daæ eksponaty z produkcji Zeuke (tak¿e w wielko¶ci "0"), BTTB, Tilliga oraz Rokal i Tri-ang. Prezentowane s± tam
tak¿e makiety, po których porusza³y siê poci±gi oraz wiele innych ciekawostek. |
|
Poni¿ej jeszcze kilka migawek z muzeum kolejek przy fabryce Tillig'a, autor KubaSch. |
|
Zdjêcia robi³ KubaSch. |
|