TT Main
 
 
178.526
wizyta na mojej stronie
 
  Kilka s³ów o „MOJEJ” kolejce elektrycznej, o ...TeTetce HOME !
 
Wyjazd TT-Klub.PL do Sebnitz, 18.08.2006
 

 Fot. 1 
   TT-Klub.PL, którego jestem cz³onkiem  :-) zaplanowa³ na 18 sierpnia 2006 wspóln± wycieczkê do fabryki Tilliga w Sebnitz. Postanowili¶my odwiedziæ tak¿e Vsestary gdzie ma siedzibê prê¿nie dzia³aj±ca grupa mi³o¶ników TT-tki skupiona wokó³ firmy Tomasa Rejl DELTAX.
 
Dzieñ pierwszy (¶roda)

 Fot. 2 

 Fot. 3 
   Przed granic± z CZ zatrzymali¶my siê w Lewinie K³odzkim, wiadomo dlaczego ...wystarczy spojrzeæ na zdjêcie.
 
Dzieñ drugi (czwartek)
 
   Tomas ca³y swój dzieñ po¶wiêci³ na obwo¿enie nas po okolicy Vsestary swoim, a Vaclaw (Donatelli) równie¿ drugim, samochodem. Na pocz±tek za³atwi³ nam wej¶cie do ....SKANSENU (Jaromìø), gdzie zostali¶my oprowadzeni przez tutejszego kustosza:

 Fot. 4 

 Fot. 5 

 Fot. 6 

 Fot. 7 

 Fot. 8 

 Fot. 9 

 Fot. 10 

 Fot. 11 

 Fot. 12 

 Fot. 13 

 Fot. 14 

 Fot. 15 

 Fot. 16 

 Fot. 17 

 Fot. 18 

 Fot. 19 

 Fot. 20 

 Fot. 21 

 Fot. 22 

 Fot. 23 

 Fot. 24 

 Fot. 25 

 Fot. 26 

 Fot. 27 

 Fot. 28 

 Fot. 29 

 Fot. 30 

 Fot. 31 

 Fot. 32 

 Fot. 33 

 Fot. 34 

 Fot. 35 

 Fot. 36 
 
   Nastêpnie zostali¶my zaproszeni przez Vaclava do jego domu, gdzie mogli¶my podziwiaæ jego kolekcjê taboru oraz zapoznaæ siê z kolekcj±/archiwum katalogów TT:

 Fot. 37 

 Fot. 38 

 Fot. 39 

 Fot. 40 

 Fot. 41 

 Fot. 42 

 Fot. 43 

 Fot. 44 

 Fot. 45 
 
   Vaclav pokaza³ nam prototyp domku - Stra¿nica Przejazdowa, który ma wej¶æ do produkcji u Auchagena:

 Fot. 46 

 Fot. 47 

 Fot. 48 

 Fot. 49 
 
   Kolejnym etapem wycieczki by³o zwiedzanie parowozowni w Hradec Kralova, ale tu niestety okaza³o siê, ¿e nie zabrali¶my zapasowych baterii do aparatu.

 Fot. 50 

 Fot. 51 

 Fot. 52 

 Fot. 53 

 Fot. 54 

 Fot. 55 
 
Dzieñ trzeci (pi±tek) - wyjazd do Sebnitz
 

 Fot. 56 

 Fot. 57 
   Na dwóch zdjêciach (po lewej) widaæ dlaczego siê spó¼nili¶my na spotkanie w fabryce. Jazda za tak± "rurk±" po krêtych górskich dró¿kach z prêdko¶ci± 20km/h wyprowadzi ka¿dego kierowcê z nerwów. Na szczê¶cie Tomas znalaz³ objazd inn± drog± i aby nadrobiæ czas stracony przez zawalidrogê mieli¶my hardcorowy górski odcinek specjalny rajdu Monte Karolo a w³a¶ciwie Vsestary - Sebnitz. Jeszcze po drodze wpadli¶my do sklepu w Czeskiej Lipce by nabyæ miêdzy innymi niebiesk± Ludmi³ê, a pó¼niej ju¿ fabryka, ale to zupe³nie inna bajka.

 Fot. 58 
   Na zwiedzanie fabryki Tillig'a zjecha³a siê ca³kiem spora grupa chêtnych TeTetkowiczów z Polski. Zostali¶my podzieleni na dwie grupy, by by³a szansa na spokojne zwiedzenie zak³adu. Zapoznali¶my siê z procesem tworzenia i przygotowywania form wtryskowych.
 
   Od projektu do zrobienia pierwszej partii wyrobu, droga jest bardzo d³uga. W procesie tym pomagaj± programy typu CAD do projektowania produktu oraz samej formy. Potem przy pomocy maszyn sterowanych cyfrowo obrabiana jest specjalna wysokogatunkowa stal, by uzyskaæ po¿±dany kszta³t. Taka matryca pozwala na wykonanie tysiêcy sztuk wyrobu, czyli np. detalu lokomotywy, wagonu czy choæby toru.
 
   Formy s± przechowywane w specjalnym magazynie form, gdzie oczekuj± na kolejn± seriê produkcji. Nastêpnie zwiedzili¶my serce zak³adu - magazyn form. Tu znajduj± siê wszystkie formy, jakie posiada Tillig. Nie muszê nadmieniaæ, i¿ jest to jedno z najpilniej strze¿onych pomieszczeñ w zak³adzie. Drugim takim pomieszczeniem by³ magazyn czê¶ci zamiennych, gdzie wstêp maj± tylko upowa¿nione osoby! Zatem te zdjêcia s± w pewnym sensie unikatowe - tu jest ca³e nasze TT, wszystkie modele... Nad numerem 9 (Fot. 66) s± formy do naszego eilzugwagena PKP..." (tekst Charakterka ze strony TTC).

 Fot. 59 

 Fot. 60 

 Fot. 61 

 Fot. 62 

 Fot. 63 

 Fot. 64 

 Fot. 65 

 Fot. 66 

 Fot. 67 
   Kolejnym etapem jest proces wytwarzania detali metod± wtrysku ci¶nieniowego. S³u¿y do tego specjalny granulat. Zostaje on roztopiony i wt³oczony pod ci¶nieniem do wtryskarki, by po kilku sekundach na dó³ wylecia³ gotowy, jeszcze ciep³y produkt.

 Fot. 68 

 Fot. 69 

 Fot. 70 

 Fot. 71 

 Fot. 72 

 Fot. 73 
   Nastêpnie przeszli¶my do lakierni. O ile nanoszenie tampodruków odbywa siê automatycznie, o tyle malowanie pasków, dachów czy modeli to rêczna robota. Druk tamponowy to w ogromnym skrócie maszyna z elastycznym stemplem, który przenosi farbê z blachy na model. Na blaszce s± ju¿ namalowane oznaczenia czy linie, które s± nanoszone na stempel i przenoszone na model. Wszystko odbywa siê sprawnie i szybko. Stempel jest elastyczny, by druk móg³ doj¶æ do ka¿dego zakamarka modelu. Du¿o bardziej ciekawe jest malowanie modeli. Otó¿ odbywa siê ono za pomoc± maskownic, w które wk³ada siê model i maluje tylko odkryte czê¶ci. Maskownice s± metalowe z elastycznymi zakoñczeniami z ¿ywicy po to, by maskownica szczelnie przylega³a do modelu! Maskownicê tak± nale¿y czy¶ciæ co oko³o 20 modeli po to, by zachowaæ wymiar linii. Jest to zajêcie bardzo pracoch³onne i trudne i w³a¶nie tu decyduje siê, jak wygl±da model, bo do tej pory wszystko robione by³o automatycznie, oprócz rêcznego projektowania modeli i projektowania form wtryskowych! Zatem w³a¶nie od tych pañ zale¿y najwiêcej. Na lakierni jest bardzo dobra wentylacja - pomimo pracuj±cych pañ - nie czuæ by³o zapachu lakieru. Ta czê¶æ zak³adu by³a naprawdê bardzo ciekawa! (tekst Charakterka ze strony TTC).

 Fot. 74 

 Fot. 75 

 Fot. 76 

 Fot. 77 

 Fot. 78 

 Fot. 79 

 Fot. 80 

 Fot. 81 
   Sk³adanie, czyli monta¿ modeli. W czystych i dobrze o¶wietlonych pomieszczeniach panie sk³adaj± poszczególne detale w kompletne wyroby: lokomotywy, wagony, rozjazdy itd. Na tym etapie wychwytywane s± wszelkie b³êdy i usterki. Do tego tak¿e s³u¿y specjalne stanowisko testowe, na którym sprawdzana jest poprawno¶æ jazdy taboru.

 Fot. 82 

 Fot. 83 

 Fot. 84 

 Fot. 85 

 Fot. 86 

 Fot. 87 

 Fot. 88 

 Fot. 89 

 Fot. 90 

 Fot. 91 

 Fot. 92 

 Fot. 93 

 Fot. 94 
   Odwiedzili¶my tak¿e, wchodz±ce w sk³ad fabryki Tillig, muzeum kolejek. Mogli¶my ogl±daæ eksponaty z produkcji Zeuke (tak¿e w wielko¶ci "0"), BTTB, Tilliga oraz Rokal i Tri-ang. Prezentowane s± tam tak¿e makiety, po których porusza³y siê poci±gi oraz wiele innych ciekawostek.

 Fot. 95 

 Fot. 96 

 Fot. 97 

 Fot. 98 

 Fot. 99 

 Fot. 100 

 Fot. 101 

 Fot. 102 

 Fot. 103 

 Fot. 104 

 Fot. 105 

 Fot. 106 

 Fot. 107 

 Fot. 108 

 Fot. 109 

 Fot. 110 

 Fot. 111 

 Fot. 112 

 Fot. 113 

 Fot. 114 

 Fot. 115 

 Fot. 116 

 Fot. 117 

 Fot. 118 

 Fot. 119 

 Fot. 120 

 Fot. 121 

 Fot. 122 

 Fot. 123 

 Fot. 124 

 Fot. 125 

 Fot. 126 

 Fot. 127 

 Fot. 128 

 Fot. 129 

 Fot. 130 

 Fot. 131 

 Fot. 132 

 Fot. 133 

 Fot. 134 

 Fot. 135 

 Fot. 136 

 Fot. 137 

 Fot. 138 
   Poni¿ej jeszcze kilka migawek z muzeum kolejek przy fabryce Tillig'a, autor KubaSch.

 Fot. 139 

 Fot. 140 

 Fot. 141 

 Fot. 142 

 Fot. 143 

 Fot. 144 

 Fot. 145 

 Fot. 146 

 Fot. 147 

 Fot. 148 

 Fot. 149 

 Fot. 150 

 Fot. 151 

 Fot. 152 

 Fot. 153 

 Fot. 154 

 Fot. 155 

 Fot. 156 

 Fot. 157 

 Fot. 158 

 Fot. 159 

 Fot. 160 
Zdjêcia robi³ KubaSch.
Wiêcej na stronach:
     ForumTT.PL  ->  Wra¿enia z wyjazdu do Sebnitz!
     Tillig TT-Klub.PL  ->  Tillig TT Club Polska - Byli¶my w Sebnitz

stat4u     133.840 wizyta na stronie 'moje spotkania'.
Poprzednia    Powrót do listy spotkañ    NastÄ™pna
18-08-2006