| |
PAROWÓZ POSPIESZNY Pm 36
WERSJA KLASYCZNA
MODELARZ
8 i 9/75
OPIS BUDOWY
Model parowozu pospiesznego serii Pm-36 wykonujemy znanymi z poprzednich opisów
sposobami.
Podstawowe materiały potrzebne do jego budowy: cienka ocynowana blacha stalowa o
grubości 0,3 mm (np z puszek po konserwach) i blacha mosiężna, o grubości 1
mm. Model
składa się z 3 niezależnych zespołów:
- kompletnego podwozia z układem
jezdnym i napędowym (arkusz nr 2),
- kotła z przylutowaną budką
maszynisty i pomostem (arkusz nr 3),
- tendra (arkusz nr 4).
Pracę rozpoczynamy od rozrysowania
ostrym rylcem poszczególnych części wg załączonych rysunków i tabelki. Rozrysowane
detale wycinamy masywnymi nożyczkami, a następnie wiercimy wszystkie oznaczone w nich
otwory i odpowiednio profilujemy.
Wszystkie części wykonane z blachy mosiężnej o grubości 1mm wycinamy nożycami do
blachy i piłką włośnicową do metalu. Najwięcej kłopotów sprawi nam blok podwozia
(części nr 2 i 3 - mosiądz) i korpus cylindrów parowych (część nr 5 - tworzywo).
Należy je starannie wypiłować pilnikiem lub też, jeżeli mamy takie możliwości,
wykonać w warsztacie mechanicznym.
Tak przygotowane części lutujemy zalewając cyną wszystkie nierówności. Następnie
opiłowujemy nadmiar cyny, wygładzamy papierem ściernym i przylutowujemy wszystkie
drobne części: latarnie, stopnie, rączki, zderzaki, żebra itp. Zlutowane zespoły
płuczemy w ciepłej wodzie z mydłem.
Właściwe wykonanie napędu jest podstawowym warunkiem prawidłowego poruszania się
modelu po torowisku. Posiadając silnik elektryczny o małej średnicy (około 17 mm)
możemy go umieścić w kotle, co uprości napęd i pozwoli wykonać wnętrze budki
maszynisty podobne do oryginału. Mankamentem tego rodzaju napędu jest konieczność
podziału kotła i wykonanie dwóch zdejmowanych segmentów (patrz arkusz nr 3).
Ze względów montażowych posiadacze silnika elektrycznego o większych rozmiarach mogą
go umieścić w budce maszynisty lub w tendrze. Przeniesienie napędu z osi silnika na
koła napędowe każdy z modelarzy wykona indywidualnie w zależności od rodzaju
posiadanych kół zębatych.
Precyzji wymaga też montaż układu przenoszącego napęd z kół napędowych na suwak
przez system wiązarów i dźwigni. Możemy tu z powodzeniem wykorzystać wiele detali z
gotowych układów dźwigniowych będących w sprzedaży w sklepach CSH. Prawidłowo
wykonany układ napędowy powinien obracać się lekko, bez zacięć w obie strony.
Przy zastosowaniu gotowych kół napędowych (poz. 33) o średnicy 23 mm nie ma potrzeby
ich izolowania od osi, gdyż są one wykonane z tworzywa, a jedynie bandaż jest z metalu.
W przypadku trudności z ich nabyciem należy koła wykonać wg sposobu opisanego
dokładnie w książce J. K. Jankowskiego pt. Modelarstwo kolejowe lub wg opisu inż. L.
Wiśniewskiego zamieszczonego w "MODELARZU", dotyczącego parowozu serii Pm-2.
Innowacją w naszym modelu jest zastosowanie klocków (20) jako zbieraków prądu.
Plany parowozu - skala H0 |
Arkusz 1
(cześć 1) |
Plik 1 GIF [1648x2096 -
125 KB] |
Arkusz 1
(cześć 2) |
Plik 2 GIF [1640x2072 - 94
KB] |
Arkusz 2 |
Plik 3 GIF [3120x2196 - 213
KB] |
Arkusz 3 |
Plik 4 GIF [3116x2192 - 170
KB] |
Arkusz 4 |
Plik 5 GIF [3160x2216 - 188
KB] |
Spis
części |
Plik 6 GIF [1392x1693 - 334 KB] |
Wszystkie pliki w jednym
ZIP-ie (obie wersje)
na FTP [2 MB - zawiera długie nazwy] |
MALOWANIE MODELU (wersji klasycznej)
Model
parowozu serii Pm-36 malujemy następująco: |
Kolor oliwkowy |
- ściany budki maszynisty, kocioł
wraz z nadbudówkami na przestrzeni od pierwszej za kominem obręczy do budki, osłony
powietrzne, ściany boczne tendra. |
Kolor czarny |
- przednia część kotła z
kominem do pierwszej obręczy, drzwi dymnicy dach budki maszynisty, pomost, ostojnice -
wierzch zbiornika wody i skrzyni narzędziowej, wnętrze skrzyni węglowej, podłużnice,
wózki, drabinki. |
Kolor czerwony |
- krawędzie boczne pomostu wraz ze
wspornikiem stawidła, belki zderzakowe i pochwy zderzaków, zbiornik gazu, szprychy
kół. |
Kolor biały |
- wieńce boczne kół, obrzeża
zderzaków. |
Mechanizm napędowy i
stawidłowy, uchwyty, poręcze i drąg stawidłowy przykrywamy cienką warstwą cyny
wygładzamy i polerujemy a następnie malujemy bezbarwnym lakierem. Chcąc uzyskać
większy efekt można te mechanizmy oddać do chromowania. |
Emblematy malujemy następująco: |
Tło - kolor czerwony;
godło państwowe, napisy i ramki - kolor biały. |
UWAGI KOŃCOWE
Arkusz 1 przedstawia parowóz Pm-36 w kilku rzutach i przekrojach wraz z wymiarami w skali
1:1 i 1:87 (HO). Szczegóły zamieszczone na tym arkuszu pomogą tym modelarzom, którzy
będą chcieli wykonać model w większej skali. Oczywiście wymiary oryginału nie zawsze
zgadzają się po przeliczeniu z wymiarami modelu (np.: rozstaw kół napędowych - 2150
mm co po przeliczeniu daje 24,7 mm z modelu. Przy kołach napędowych o średnicy 23 mm i
wys. obrzeża 1 - 1,5 mm, koła przy zachowaniu rozstawienia 24,7 mm nachodziłyby na
siebie, istnieje więc konieczność ich rozsunięcia do min. 28 mm).
Opracowana dokumentacja 2 egzemplarza parowozu serii Pm-36 została przedstawiona
modelarzom celowo w pierwszej kolejności. Wiele detali tego opracowania będziemy mogli
wykorzystać przy budowie modelu parowozu w wersji aerodynamicznej. Modelarzom kolejowym
proponujemy przed przystąpieniem do budowy modelu obejrzenie oryginału parowozu Pm-36
znajdującego się w MUZEUM KOLEJNICTWA w Warszawie na Dworcu Głównym, gdyż model jest
dość trudny.
Dokumentację modelarską parowozu serii Pm-36 (wersji aerodynamicznej) zamieścimy w
późniejszym terminie.
ANDRZEJ
BALCERZAK, Warszawa, MODELARZ 8, 9/75
Top |
Ostatnia zmiana - 29 sie 2015 |
|