PAROWÓZ POSPIESZNY Pm 36
|
Lokomotywa | ||
Ilość cylindrów | - | 2 |
Skok tłoka | - | 700 mm |
Średnica cylindrów parowych | - | 530 mm |
Średnica kół napędowych | - | 2000 mm |
Średnica kół tocznych wózka | - | 1000 mm |
Średnica kół tocznych osi tylnej | - | 1200 mm |
Ciśnienie pary w kotle | - | 18 atm. |
Powierzchnia rusztu | - | 3,86 m2 |
Największa szybkość | - | 140 km/godz. |
Ciężar w stanie | - | 94 T |
Siła pociągowa | - | 10 618 kg |
Parowóz może
prowadzić skład wagonów o ciężarze 300 t po torze prostym, z szybkością 140 km/godz., przy 8% wzniesieniu z szybkością 75 km/godz. |
||
Tender 32D36 | ||
Średnica kół | - | 1000 mm |
Zapas węgla | - | 9 t. |
Ciężar tendra | - | 23 t. |
Największy ciężar tendra w stanie służbowym | - | 70 t. |
Znaczenie symboli parowozu Pm-36: |
||
P - pospieszny, m -
układ osi 2-3-1, 36 - rok opracowania konstrukcji. |
||
Znaczenie symboli literowych tendra 32D36: | ||
32 - zapas wody 32 m3, D - czteroosiowy, 36 - opracowanie projektu 1936 r. |
OPIS BUDOWY
Model parowozu pośpiesznego serii Pm-36 (wersja aerodynamiczna) wykonujemy identycznie
jak wersję klasyczną w "Modelarzu" nr 8 i 9 1975 r. Podstawowe materiały
potrzebne do jego budowy to: cienka ocynkowana blacha stalowa, o grub. 0,3 mm, blacha
mosiężna o grub. 1 mm i drut miedziany o średnicy 0,4-0,5 mm. Wiele części jest
wspólnych dla obu wersji (np.: kompletne podwozie z układem jezdnym, zestawy kołowe,
wózki tendra itd.). Szczegółowy wykaz części wspólnych i nowych podano w tabelce przy
końcu opisu. Dla wygody modelarzy zachowano numerację z poprzedniego opisu.
Podstawową trudnością przy wykonywaniu tego modelu będzie właściwe ukształtowanie
otuliny lokomotywy i tendra. Zmienne przekroje, duże ilości promieni i krzywizn
zmuszają nas do wykonywania sporej ilości nacięć, odpowiedniego kształtowania,
wyginania, a następnie zalewania wszystkich nierówności sporą ilością cyny.
Oczywiście wszystkie miejsca lutowane trzeba dokładnie opiłować i wygładzić. Zaletą
modelu jest brak klasycznego kotła i wszystkich elementów z nim związanych, jak
również duża wolna przestrzeń pod otuliną, pozwalająca na zastosowanie dużego mocnego
silnika.
Plany parowozu - skala H0 | |
Arkusz 1 (cześć 1) | Plik 1 GIF [1656x2120 - 93 KB] |
Arkusz 1 (cześć 2) | Plik 2 GIF [1564x2124 - 78 KB] |
Arkusz 2 | Plik 3 GIF [3120x2208 - 200 KB] |
Arkusz 3 | Plik 4 GIF [3148x2220 - 151 KB] |
Arkusz 4 | Plik 5 GIF [3132x2204 - 171 KB] |
Spis części | Plik 6 GIF [1380x2032 - 279 KB] |
Wszystkie pliki w jednym
ZIP-ie (obie wersje) na FTP [2 MB - zawiera długie nazwy] |
MALOWANIE MODELU
Model parowozu serii Pm-36 (wersja bez otuliny) malujemy następująco: | ||
Kolor oliwkowy | - | ściany budki maszynisty, całą otulinę lokomotywy osłaniającą kocioł i koła - całą otulinę tendra. |
Kolor czarny | - | wnętrze kabiny budki maszynisty i tendra, wnęka w okolicy komina lokomotywy, ostojnice wraz z wszystkimi częściami, wózki, ramę tendra, wgłębienie z tyłu w okolicy harmonii spinającej. |
Kolor czerwony | - | belki zderzakowe i pochwy zderzaków, szprychy kół, wspornik stawidła, wgłębienia w wiązarach, korbowodzie, drążku mimośrodowym i wodzidle suwaka. |
Kolor biały | - | wieńce boczne kół, obrzeża zderzaków, duże emblematy PKP i grube linie oznaczone na arkuszu Nr 1, poręcze drabinek. |
Wszystkie elementy
mechanizmu napędowego takie jak: suwak, korbowód, wiązary, drążek mimośrodowy,
różne dźwignie pokrywamy cienką warstwą cyny, wygładzamy i polerujemy, a następnie
malujemy bezbarwnym lakierem. Możemy ewentualnie pochromować. |
||
Malowanie emblematów: | - | tło - kolor czerwony; godło państwowe, napisy i ramki - kolor biały. |
UWAGI KOŃCOWE
Dokumentacja modelarska składa się z 4 arkuszy, które przedstawiają w kolejności:
arkusz 1 - podstawowe rzuty i przekroje parowozu z wymiarami (na arkuszu pokazano dodatkowe szczegóły umożliwiające budowę modelu w większej skali),
arkusz 2 - podwozie z układem jezdnym i napędowym,
arkusz 3 - kompletna otulina wraz z budką maszynisty,
arkusz 4 - tender.
Model parowozu proponuję wyposażyć w oświetlenie elektryczne, umieszczając w reflektorach żarówki "PIKO". Staranne wykonanie parowozu wzbogaca naszą kolekcję o wspaniały model, zaspokajający gusty najwybredniejszych modelarzy.
Andrzej Balcerzak, MODELARZ 12/76, 1/77
Top | Ostatnia zmiana - 29 sie 2015 |