Strona główna
W górę

 

Instalacja DCC i LEDów w NOHABie

Modele NOHAB BTTB - My/M61/R204 mają identyczne podwozie jak BR130 oraz prawie identyczne z BR211/BR118. Instalacja dekodera DCC (martinezo) z oświetleniem na LEDach została już opisana w przypadku BR211. Poniżej przedstawiamy trochę inny sposób na cyfryzację loka.

Fot. 1. Lokomotywa NOHAB (2531) BTTB.

Rozpoczynamy od zdemontowania elementów przeciwzakłóceniowych (2 dławiki i kondensator) oraz oświetlenie żarówkowego. Dekoder, na zdjęciu (fot. 2) LE0521A (66010) Lenz'a, może być też Gold mini (10410), należy podłączyć w następujący sposób:

  1. czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
  2. czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
  3. pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z prawej szyny,
  4. szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z lewej szyny,
  5. biały przewód do żarówki/diody na przedzie lokomotywy,
  6. żółty przewód do żarówki/diody z tyłu lokomotywy,
  7. niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.

Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.
Natomiast bardzo ważną sprawą jest dobre odizolowanie dekodera oraz pozostałych elementów elektrycznych od metalowych części lokomotywy. Przypadkowe zwarcie może uszkodzić dekoder lub inną część ! Stosujemy wszystkie możliwe sposoby izolacji: koszulki izolacyjne, taśmy izolacyjne, taśmę dwustronnie klejącą itd.

Fot. 2. Sposób zamontowania dekodera oraz poprowadzenia połączeń.

Wymiana oświetlenia czołowego z żarówek na LEDy jest konieczna, bo żarówki 12 V przy zasilaniu 16 V pobierają za dużo prądu i mogą uszkodzić dekoder.

LED biały/żółty musi być typu HighBright (mocno świecący), czerwone niekoniecznie. Jak widać na fot. 3 oświetlenie czołowe jest zrealizowane na jednej diodzie LED (np. biała) natomiast oświetlenie tylne na dwóch diodach czerwonych. Wszystkie 3 szt. tzn białą z przodu i tylne czerwone oraz rezystor ograniczający prąd (1 Kohm) łączymy w szereg i podpinamy do białego przewodu, a drugi komplet do żółtego (tak jak to opisano powyżej).

Fot. 3. Szczegóły oświetlenia na LEDach.

Biały LED wkładamy w otwór po żaróweczce (z kroplą kleju: Sekundka, Kropelka itp.), a do przyklejenia diód czerwonych z opornikiem i przewodami musimy przewiercić 2 otwory ok. 1mm. Czerwone diody też montujemy na klej. Aby światło z LEDów nie przebijało na boki, kilkakrotnie malujemy boczne i tylne powierzchnie diody czarną farbą albo owijamy czarną taśmą izolacyjną pozostawiając nieosłonięte tylko te miejsca, którymi ma świecić.

Fot. 4. Światłowód oświetlenia czołowego.

NOHAB posiada trójpunktowe oświetlenie czołowe do którego światło jest doprowadzone światłowodem - wystarczy jedna żarówka, a po przeróbce jedna dioda LED. Gdy umieścimy 2 czerwone diody naprzeciw dolnych otworów lamp uzyskamy tylne czerwone oświetlenie.

Fot. 5. Gotowy model po przeróbce, bez obudowy.

Możemy teraz sprawdzić poprawność montażu oświetlenia i dekodera, poprawność zaizolowania przewodów i elementów elektronicznych. Gdy pozytywnie zakończyliśmy test wizualny, możemy lokomotywę podłączyć do prądu i sprawdzić jej działanie. Na koniec zakładamy obudowę i oddajemy lokomotywę do eksploatacji.

Na koniec, aby loka była cichsza, proponuję jeszcze wymianę silnika BTTB na Tilligowy (jak w T435).

Zaczerpnięto ze strony www.railnet.sk, Autor Daniel Martanovič.
[  Top  |  Powrót ]