|
|
Istniejące już
moduły makiety zbudowane zostały na ramie z listew o przekroju 2 x 4 cm, płyta to sklejka
o grubości 1 cm oraz wypełnienie styropianowe grubości 4 cm Daje to w sumie wysokość 9 cm.
Czoło łączenia modułów to sklejka o gr. 1 cm i wys. 9 cm, szerokość odpowiednia do szerokości
modułu skręcana na śruby „6”. Materiał na drzewka i krzaki to przede wszystkim heki. Trawa
na makiecie powstaje w dwojaki sposób: wyklejana jest z arkuszy trawy firmy Auhagen oraz
klejona elektrostatycznie. Na makiecie zostały zastosowane rozjazdy 10 stopniowe ze skali N,
po uprzednim wycięciu zbędnych podkładów. Budowę modułów opisano szczegółowo w 1, 3, 4/05
oraz 9/07 numerach Modelarza. Moduły zaprojektowane według własnego
pomysłu przez modelarza, z wymyślonymi przez niego nazwami nie mającymi nic wspólnego z
rzeczywistością nie będą stanowić fragmentu opisanej wyżej makiety. Nie
znaczy to jednak, że pomysłodawcy PMKW są przeciwni budowaniu „własnych” makiet. Zainteresowanych
budową poszczególnych modułów odsyłamy na stronę internetową Łódzkiego
Klubu Modelarzy Kolejowych. PMKW ma być przestrzennym archiwum kolei
wąskotorowej w Polsce. Jest to możliwe do zrealizowania, wymaga tylko konsekwentnej pracy zgodnej
z dokumentacją. Po raz pierwszy wspólny fragment PMKW został pokazany
podczas Jarmarku Św. Dominika w dniach 14 –16 VIII 2006 roku. Rok później podczas Międzynarodowych
Targów Kolejowych TRAKO 2007 w Gdańsku w dniach 10-12 X. W roku 2010, podczas Międzynarodowych
Targów Militarnych w Gdańsku, na towarzyszącej targom wystawie „Świat Modelarstwa” pokazano kolejny,
nowy odcinek makiety. Była to stacja Lisewo wąsk. Makietę uzupełniały wspaniałe pojazdy samochodowe
znanej firmy TOLOLOKO z Bielska–Białej oraz akcesoria oświetleniowe firmy KLUBA z Miasteczka
Śląskiego. Makieta prezentowana
jest w latach parzystych, w m–cu czerwcu, na Międzynarodowych Targach Militarnych i w latach
nieparzystych, w m-cu październiku na Międzynarodowych Targach Kolejowych w Gdańsku.
|
|
Budowa szlaku kolei wąskotorowej z pomocą mapy satelitarnej - Kamil Kopera |
|
|
c.d. opracowania szlaku kolei wąskotorowej na czterech modułach - Kamil Kopera |
|
|
Fot. 3 |
|
|
Fot. 4 |
|
|
Fot. 5 |
|
|
Fot. 6 |
|
|
Artykuły opisujące budowę makiety zamieszczone w
numerach MODELARZa 1/2005, 3/2005, 4/2005 i 6/2007: |
|
|
|
|
|
|
|
|
autor A.Sadłowski |
|
Moduł w budowie
Luty 2012.
Obecnie powstaje
kolejny fragment makiety żuławskiej składający się z 3 modułów noszący nazwę Cukrownia Nowy Staw.
Odzwierciedlony został jej fragment z główną bramą wjazdową od strony linii wąskotorowej. Tor szeroki został na
segmencie uproszczony ze względu na ograniczoną szerokość modułów. W PMKW spełniać ma rolę segmentu technicznego.
Wymiary 0,43 x 2,85 m.
|
|
Rozjazdy przerabiane z N na H0e
Maj 2013.
Na moich Żuławach zastosowałem rozjazdy N 10 st. Fleischmanna nr 22301 i 22303. Żeby wyglądały one bardziej naturalnie
w skali H0e, usunąłem część podkładów (zdjęcie nr 2). Na początku podkłady pozostałe poszerzałem,
by nawiązywały do skali H0e. W dalszej budowie szlaku Żuław zobaczyłem, że podkłady rozjazdów po zasypaniu nie rzucają się w oczy i z tego powodu zrezygnowałem
z ich poszerzania (zdjęcia 4 i 5).
W rzeczywistości na Żuławach stosowane były rozjazdy 9 st, tak że różnica jest prawie żadna. Zauważyłem, że na N rozjazdach składy poruszają się bardzo
realistycznie i to było moim zakładanym celem. |
|
Załączam informacje o sklepach, z których
korzystaliśmy przy budowie modułów, są sprawdzone i bardzo pomocne, podchodzą profesjonalnie przy zakupie
materiałów: |
|
|
|
|