Most BTTB
Most BTTB TRAPEZ Porady
Strona główna
Powrót
 
on-line Katalog
Katalogi
Moja TT

Przerabiamy most jednotorowy na dwutorowy

Reconstruct old single-track BTTB bridge into two-track one.

M_BTTB
 
Fot. 1
 Fot. 1 
   Prawie każdy z nas, ma pośród swoich skarbów, piękny i dobrze znany most łukowy produkcji BTTB (07110) albo nawet jeszcze starszy - Zeüke (545/203). Podczas budowy makiety często potrzebny jest nam jednak most dwutorowy. Widuję na makietach ustawione równolegle obok siebie dwa takie mosty. Nie jest to rozwiązanie eleganckie, gdyż razi układ torów, który rozszerza się, by dopasować się do rozstawu dwóch torów na mostach, a za chwilę wraca do pierwotnej szerokości. Dlatego postanowiłem przerobić most jednotorowy na dwutorowy, modyfikując jego szerokość.
 
Fot. 2
 Fot. 2 
Fot. 3
 Fot. 3 
Fot. 4
 Fot. 4 
   Dysponujemy dziś technologią wycinania laserem detali modelarskich. Na Allegro znajdziemy ogłoszenia o wycinaniu laserem sklejki modelarskiej lub pleksi. Firmy oferujące takie usługi, do wyceny pracy, potrzebują pliku Corel'a, na podstawie którego wyliczana jest pracochłonność i cena. Poniżej zamieszczam dwa pliki (spakowane) w wersji dla rozstawu torów 36 mm - zgodne ze sTTandardem oraz 43 mm - zgodne z fabrycznym układem torów (chwilowo jeszcze brak plików). Zmodyfikowane części mostu możemy wykonać albo ze sklejki modelarskiej albo z pleksi (czy innego materiału np. PCV). Konieczna będzie modyfikacja torowiska, elementu spinającego łuki mostu oraz cokoły, innymi słowy z oryginalnego mostu użyjemy tylko 2 elementy łukowe. smile
 
   Do cięcia laserem wybrałem sklejkę modelarską o dwóch grubościach 2 mm i 1 mm. Ze sklejki 2 mm wycięto dolną oraz górną część torowiska, a z 1 mm wsporniki usztywniające torowisko i element tężenia łuków. Most jest konstrukcją stalową, więc sklejkę po wycięciu i oczyszczeniu należy przed malowaniem wygładzić szpachlą bo inaczej po pomalowaniu stal będzie miała fakturę drewna.

Fot. 5
 Fot. 5 
Fot. 6
 Fot. 6 
   Detale po wypaleniu należy oczyścić ze spalenizny poprzez przetarcie drobnym papierem ściernym. Sprawdzamy także kompletność części oraz czy nie pojawiły się jakieś ubytki. Nim przystąpimy do sklejania składamy wstępnie detale oraz musimy podpiłować miejscami dolną część - kratownicę (patrz rys. i  Fot. 5 ).
 
   Następnie sklejamy poprzeczne wzmocnienia od dołu kratownicy w miejscach gdzie detal kratownicy podpiera łuk mostu (patrz  Fot. 6 ).
 
   Po dobrym wyschnięciu kleju (następnego dnia) usuwamy nadmiar kleju, szpachlujemy i malujemy detale. Proponuję konstrukcję łukową mostu (boki), wiatrownicę - element tężący łuki mostu u góry jak i wzmocnienia tegoż oraz kratownicę (dolna warstwa 'podłogi') ze wspornikami, pomalować na kolor szary natomiast łoże fleksów (górna warstwa 'podłogi) na czarno.
 
   Po dokładnym wyschnięciu farby składamy most i sklejamy w jednym ruchu obie części poziome z łukami, zwracając uwagę na to by powierzchnia kratownicy i miejsce na fleksy były proste i równoległe do podłoża. Po ich wyschnięciu doklejamy u góry elementy tężące łuki mostu.
 
   Kolejnym krokiem jest sklejenie cokołów mostu (z dwóch szt.) i po ich pomalowaniu osadzenie na nich mostu.
 
   Gotowy most można obejrzeć na zdjęciach poniżej:
Fot. 7
 Fot. 7 
Fot. 8
 Fot. 8 
Fot. 9
 Fot. 9 
Fot. 10
 Fot. 10 
Fot. 11
 Fot. 11 
Fot. 12
 Fot. 12 
Fot. 13
 Fot. 13 
 
Pobierz pliki / Download
 
   Poniżej załączam pliki [CDR] we formacie Corela v. 11, o takie proszą firmy wypalające laserem w sklejce i pleksi. Dodatkowo w tabelce umieściłem pliki JPG by było wiadomo czego się spodziewać po wypaleniu.
   Projekt wykonano dla dwóch odstępów między torowych 36 mm i 43 mm. Pliki można edytować jeśli potrzebny jest inny rozstaw torów.
 
 
corel   36 mm 43 mm  
# 1 mm zip   1mm_36.CDR zip   1mm_48.CDR JPG
  • Możesz swobodnie używać pliki w celach niekomercyjnych.
  • You can freely use these files for non-commercial purposes.
# 2 mm   2mm_36.CDR   2mm_48_1.CDR JPG
  2mm_48_2.CDR JPG

stat.4u 6.607 wizyta na tej stronie.
Powrót Początek Konstrukcja Wymiary Porady Elektronika CAD'y Skale
Top 25-sie-2017
Valid XHTML 1.0 Transitional