TT Scale Model Trains

  -  

A Fine Gauge

PL Kolejki Elektryczne TT   -   Idealna skala
DE Modellbahn Spur TT   -   Die ideale Spur
TT - tka
Sunday, 30-08-2015 03:30 local time
You are my
2.380.733
guest from 1997 year

Strona ta poświęcona jest kolejkom elektrycznym. Niektórzy mówią, że są to tylko zabawki i to bardziej dla tatusiów niż dla dzieci, ale co tam... Widok dziecka, uwięzionego w kojcu, które ma na czole odciśnięte sztachetki, gdy tatuś z wujkiem zabawiają się na podłodze rozłożoną kolejką nie jest odosobnionym widokiem.
Wszystkim tatusiom i synkom (córkom też, jeśli chcą :-) poświęcam tę stronę.

   Przygodę z kolejkami elektrycznymi rozpocząłem (z H0) mając kilka lat. Będąc w szkole średniej, na początku lat 70-ych XX wieku, świadomie zastąpiłem H0 wielkością TT. Przez te wszystkie lata jestem wierny TeTetce, choć przez kilka dziesięcioleci moja pasja leżała odłogiem. Powróciłem do zarzuconego hobby w 2005 roku. Więcej ...

   Dlaczego TT ? Najbardziej rozpowszechnioną wielkością kolejek elektrycznych jest H0 (skala 1:87). W każdym sklepie modelarskim półki uginają się od H0, nawet w sklepach z zabawkami, obok Barbi, znajdziemy H0 - PIKO, jak kiedyś nazywaliśmy tą wielkość. Jednak aby bawić się H0 trzeba mieć odpowiednio duże mieszkanie, by rozłożyć kawałek stacji i spiąć ją kółkiem torów.
   Idealnie do domu nadaje się właśnie TeTetka. Została pomyślana jako kolejka na stół (stąd jej nazwa: Table Top -> TT) i rzeczywiście, najmniejsze kółko torów (ok. 60 cm) mieści się na każdym zwykłym stole w pokoju. Modele w TeTetce są na tyle duże, że nie trzeba im się przyglądać ze szkłem powiększającym by dostrzec detale, a także na tyle małe by mieściły się w pokoju, ba, na parapecie okna można zmieścić całą stację ! TeTetka to rzeczywiście "Idealna Skala" !

   Lata temu, gdy produkcją dostępnej dla nas (w demoludach) TT, zajmowała się praktycznie tylko jedna firma z Berlina, nazywająca się Berliner TT Bahnen, rzeczywiście ilość i jakość taboru nie powalała, a już szczególnie brakowało nam taboru w polskich barwach PKP. Obecnie, gdy do gry o rynek TT wchodzą nowi producenci, dostępność taboru PKP jest łatwiejsza, a i nasi modelarze oferują mniej lub bardziej wierne modele rodzimego taboru. Możemy teraz narzekać na brak gotówki, by zdobyć wszystko, co jest w malowaniu PKP lub prywatnych przewoźników. W ofercie, oczywiście, dominuje tabor byłej NRD oraz RFN i współczesny DB, ale także pozostałe kraje, sąsiadujące z Polską, mają swoją silną reprezentację. Trudniej, jeszcze, zdobyć tabor na przykład z USA czy inny egzotyczny, ale i to powoli się zmienia.

Myślę, że udało mi się Ciebie nakłonić do zapoznania się z TeTetką. Zapraszam dalej.


Tillig 2014/15

RU-34,10%     DE-21,76%
PL-15,53%     HU-8,59%
CS-7,59%     EN-7,44%
SK-1,67%     CZ-0,82%
NL-0,47%     DA-0,42%
BG-0,30%     UK-0,27%
SV-0,18%     RO-0,18%
IT-0,15%     HE-0,12%
FR-0,09%     JA-0,08%
ES-0,05%     ZH-0,05%
LT-0,03%     PT-0,02%
FI-0,02%     ET-0,02%
KL-0,02%     NB-0,02%
HR-0,01%     LV-0,01%
SL-0,01%     TR-0,00%
NN-0,00%     EL-0,00%
CA-0,00%     KO-0,00%
SR-0,00%     FA-0,00%
VI-0,00%     ID-0,00%
TH-0,00%     NO-0,00%
NU-0,00%     UN-0,00%
 
Artur Schwartz
 gg GG:2915506, ostatnia zmiana - 26 gru 2014
PROGRES - Usługi Geodezyjno - Kartograficzne, RumiaWaldemar Lewański: ZAKŁAD ELEKTRONIKI PRZEMYSŁOWEJ, Gdynia
Strona http://as.rumia.edu.pl/tt używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.