Lampy kon.poc.
[ Lampy kon.poc. ] Biały LED ] LVT oświetlenie ] BR 254 oświetlenie ] BR 242 oświetlenie ] Eilzugwagen ] Silnik w E94 ]

Strona główna
W górę

Czerwone lampy końca pociągu na LED-ach

Przedstawiam poniżej opis zamontowania czerwonych lamp końca pociągu przy użyciu diod LED SMD (podzespoły do montażu powierzchniowego). Na zdjęciu po prawej mamy pokazaną właśnie taką diodę w obudowie 1206. Na zdjęciu widoczna jest także taśma, w której są one dostarczane. Oprócz diod LED potrzebne będą jeszcze inne podzespoły, ale o tym za chwilę.
Do modernizacji wybrałem w pierwszej kolejności wagon osobowy Typu Y ABme DR (13610 BTTB) chyba jeden z najpopularniejszych. Wybrałem ten wagon ponieważ posiadał już zamontowane oświetlenie wewnętrzne, odpadł mi problem z przekazaniem napięcia z kół do wnętrza wagonu, ...co może być dużym problemem np w wagonie towarowym.

Pierwszą czynnością jest wywiercenie otworów w tylnej ścianie budy wagonu. Wybrałem ścianę od strony 2 kl. Otwieramy wagon i sprawdzamy co znajduje się za lampami we wnętrzu wagonu. Będziemy wiercić otwór przez ścianę wagonu wraz z białą wkładką która pełni funkcję ścian przedziałów i korytarza. Otwór wiercimy wiertłem o średnicy 1 mm. Proponuję użyć wiertarki z regulowaną prędkością obrotów. Możemy w pierwszej fazie nawiercania małymi obrotami, dokładnie wypozycjonować otwór w środku lampy, a potem na wysokich obrotach przewiercić ścianę wagonu wraz z wkładką.
Po wywierceniu otworów możemy ocenić miejsce zamontowania diod. Jak na zdjęciu widać obszary wkładki zaznaczone na zielono nie są potrzebne więc można je wyciąć zgodnie z niebieską przerywaną linią.
Najprostszy układ elektroniczny. Pasuje zarówno do analogowego jak i DCC. Zaleta: prostota. Wada: ostro mruga gdy pojawiają się przerwy w zasilaniu np.: na rozjazdach, bardziej niż żaróweczki, których bezwładność włókna niweluje trochę tę wadę.
Do DCC można założyć układ z prostownikiem, na stabilizatorze 7805 lub diodzie zenera z dodatkowym elektrolitem o dużej pojemności (przy LEDach).
W analogu prawdopodobnie zda egzamin układ na diodzie zenera 3V3 - 3V6 z elektrolitem - tych układów jednak jeszcze nie testowałem, więc nie jestem pewny jak się zachowają.
Do zmontowania układu będzie nam potrzebny kawałek laminatu miedzianego (płytki drukowanej), może być to pytka montażowa jak na fotografii po prawej lub specjalnie zaprojektowana i wytrawiona do tego celu.
Widok układu zmontowanego na płytce uniwersalnej (z przylutowanymi elementami) zamontowanej do oświetlenia wagonu przedstawiam obok na Fot. 5,
a efekt końcowy na Fot. 6.
Dla bardziej ambitnych, przedstawiam jeszcze dwa układy (nie zbudowałem ich i jeszcze nie są przetestowane - więc potraktujmy je jako pomysł):
  • Dla sterowania analogowego z diodą Zenera, ale też powinien działać poprawnie w DCC Rys. 2.
  • Dla DCC ze stabilizatorem 7805 (pomysł Martel'a), ale powinien też działać w sterowaniu analogowym Rys. 3
Na Rys. 2 dioda zenera to dioda, która utrzymuje na swoim złączu napięcie Zenera tu : 3,3 V. Dioda D1 (zwykła prostownicza np 1N4001) wyłącza układ gdy pociąg się cofa. Rezystor Rz wraz z diodą Dz stanowią układ ograniczający napiecie do wartości 3,3 V niezależnie od napięcia na torach, oczywiście gdy jest conajmniej 3,3 + 0,7 = 4 V z tarfa. Te 0,7 to spadek napięcia na przewodzącej diodzie D1.
Czyli w zakresie napięć na torze 4-12 V mamy na LEDach i rezystorze stałe napięcie 3,3 V. Dla 0,3 V i 10 mA rezystor przyjmuje wartość 30 ohm - z typoszeregu 27 ohm. Kondensator C - elektrolit (o napięciu pracy 5V) ma zabezpieczyć układ przed mruganiem podczas przejazdu przez rozjazdy. Powinien mieć jak największą pojemnośc 470uF, 1mF lub więcej.


Gotowe oświetlenie końca wagonu można zakupić np. w sklepie Internetowym, a wygląda to tak jak na zdjęciach poniżej.
 

19-07-2009