Eilzugwagen
Lampy kon.poc. ] Biały LED ] LVT oświetlenie ] BR 254 oświetlenie ] BR 242 oświetlenie ] [ Eilzugwagen ] Silnik w E94 ]

Strona główna
W górę

Jak wymienić oświetlenie w wagonie Eilzug, żarówki na diody LED

Ważne: Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj całość.
Stopień trudności *** (średnio trudny)
  1. 2 szt. DIODY LED -  diody żółte lub białe o średnicy 5 mm,
  2. 2 szt. opornik 1 kilo ohm,
  3. 1 szt. dioda prostownicza 1N4001,
  4. 2 szt. kondensator elektrolityczny na napięcie pracy minimum 25 V i jak największej pojemności, a jednocześnie o wymiarach takich by się zmieściły w WC,
  5. przewody połączeniowe cienkie, najlepiej linka w izolacji teflonowej (ok. 20 cm).

Wagony z rodziny Eilzugwagen (nr katalogowe 133xx, 1382x) posiadają fabryczne oświetlenie wnętrza na żaróweczkach, jednak producent informuje, że w przypadku używania wagonów na torach zasilanych DCC konieczna jest ich wymiana na żaróweczki o większym (10 V) napięciu pracy, by nie uszkodzić (stopić) wagonu.
Możemy zamiast wymiany żaróweczek zmienić oświetlenie na LED-owe, co pozwala na bezpieczną eksploatację wagonów na DCC, a także znacznie zmniejsza pobór prądu.
 

Fot. 1 i 2. Zdjęcia oświetlenia fabrycznego po zdjęciu dachu wagonu.

Oświetlenie na LED-ach, według schematu zaproponowanego przez Daniela Martanoviča (Rys. 1), montujemy "na pająka" jak pokazano na zdjęciach 3 i 4.

Rys. 1. Schemat oświetlenia na LED przy zasilaniu DCC.

Prace proponujemy wykonać w następującej kolejności:

  1. zaczynamy od wyjęcia sprężynki i żaróweczek,
  2. odcinamy gniazda żarówek, tak by pozostały punkty lutownicze na doprowadzeniach zasilania pod dach (piłka z żyletki albo elektryczna),
  3. nad obydwoma WC wycinamy otwory tak by móc wstawić do nich kondensatory elektrolityczne,
  4. przyklejamy diody LED tak by świeciły na siebie, w miejscu gdzie były żaróweczki (można także to zrobić po zlutowaniu układu),
  5. przystępujemy do lutowania (Uwaga: należy lutować bardzo krótko, by gorące przewody nie stopiły plastiku !),
  6. lutowanie rozpoczynamy od przylutowania diody prostowniczej do punktu zasilania i do jednej końcówki diody LED,
  7. w następnej kolejności 2 rezystory łączymy w szereg i lutujemy do drugiego punktu zasilania i drugiej diody LED,
  8. przewodem połączeniowym łączymy kondensatory elektrolityczne do LED-ów oraz drugie wyprowadzenia diod LED miedzy sobą,
  9. z odciętych gniazd żarówek albo z cienkiej blaszki (mosiądz, miedź) robimy osłony dla światła, tak by nie wpadało ono bezpośrednio w dół do wagonu, a tylko przez światłowody.
Fot. 3 i 4. Zdjęcia oświetlenia na LED-ach.
  1. sprawdzamy poprawność połączeń,
  2. i po zamknięciu wagonu sprawdzamy efekt końcowy.
Fot. 5. Zdjęcie efektu końcowego oświetlenia na LED-ach.

 

Zaczerpnięto ze strony railweb.acs.sk, Autor Daniel Martanovič.

Do góry 19-07-2009